فصل چهارم کاوش های باستان شناسی شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان به کشف مجموعه بی نظیری ازساختار آبرسانی شهری مربوط به قرون میانه اسلامی منجر شد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ زهرا ساروخانی سرپرست پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش آباد گفت: این کشف در کنار دیگر آثار شناسایی شده ( شهر زیرزمینی،پایاب،قناب و دستکندهای منشعب از آن مجموعه بی نظیری  را بوجود آورده که راه را برای ثبت جهانی آن آسان و هموار می کند.

ساروخانی گفت: قابلیت تبدیل این کارگاه بعد از حفاریهای باستان شناسی به سایت موزه آب از دیگر ویژگی های مهم آثار بدست آمده در این فصل است.
 با توجه به مطالعه و شواهد به دست آمده تا کنون قدمت آثار کشف شده به دوره صفوی و قبل از آن ( ایلخانی- سلجوقی) می رسد.

این باستان شناس تاکید کرد: یکی از شاهکارهای دستکند شهرتاریخی نوش آباد،علاوه بر شهر زیرزمینی نحوه آبرسانی به خانه های مسکونی در دوره صفویه و قبل از آن است.
 شواهد بدست آمده در کاوش های باستان شناسی این فصل،تعداد طبقات این شهر را به چهار طبقه رسانده که به وسیله چاه های عمودی به یکدیگر متصل می شوند.

به گفته او از دیگر کشفیات این کاوش پله های دستکند است که در بعضی قسمت ها در اختلاف سطح ها ایجاد شده است: حجم قابل توجه سفال های بدست آمده در اویی نوش آباد، طی فصل های دوم و چهارم دربرگیرنده کلیه روش های سفالگری در تمام قرون اسلامی بوده است.

ساروخانی گفت: اهمیت و جایگاه ویژه شهر کاشان در صنعت سفالگری در سطح ملی وجهانی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش آباد را بر آن داشت تا تهیه بانک اطلاعاتی سفال اسلامی از مجموعه به دست آمده را در محل ساختمان پایگاه در دستور کار خود قرار دهد که بعد از تکمیل و طی مراحل اداری، به مراکز مطالعات سفال دوران اسلامی تبدیل خواهد شد.

گفتنی است 
فصل چهارم کاوش باستان شناسی در شهر زیرزمینی نوش آباد به مدت 30 روز و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اعتبار مالی شهرداری نوش آباد به طول انجامید. 
آنچه به نام شهر زیرزمینی (اویی) معروف است در واقع ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالانهای باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک است.

مجموعه اویی در زیر بافت قدیم شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده‌است. وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته‌است. 
بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد، در بعضی قسمت ها نیز درون دیوار، سکوهای کوتاهی برای نشستن ایجاد شده‌که در بعضی از اتاقها تبدیل به طاقچه برای  قرار دادن اشیاء می‌شود.

در مجموعه تاریخی چاله سی شهرنوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل شهری در زیرزمین به نام "اویی" وجود دارد که برای همه بازدیدکنندگان شگفت انگیز است.

شهرنوش آباد پاِیتخت انوشیروان پادشاه ساسانی بوده است که در شمال شهر کاشان قرار دارد این مجموعه با قدمت ۱۵۰۰ ساله  به دوره ساسانیان مربوط می شود.
 شهر زیرزمینی نوش آباد در تاریخ 8/5/85 به شماره 15816 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =