حمید رضا آصفی معتقد است خروج ما از مذاکرات در این مقطع بهانه دست غربی ها و معاندین جمهوری اسلامی و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی می دهد که تقصیر به نتیجه نرسیدن را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.

محمود عزیزی: سخنگوی اسبق وزارت خارجه برخلاف دوران قبل از سوم آذر،صریح تر درباره مذاکرات هسته ای اظهار نظر می کند. معتقد است باید از تیم مذاکره کننده تشکر کرد. تاکید می کند هیجان زدگی در حوزه دیپلماسی  مثل سم مضر است و انتقاد می کند بابت بزرگ کردن بیش از اندازه برخی دیدارها در مذاکرات هسته ای و آن را «دراماتیزه کردن» سیاست می خواند.

جدا کردن زندگی مردم از مذاکرات توصیه اوست و پیش بینی می کند  اصرار ایران بر خواسته هایش می تواند موجب تعدیل هایی در نگاه غربی ها خصوصا آمریکایی ها در ادامه مذاکرات شود.مشروح این گفت وگو به شر زیر است:

***

 

قبل از  پایان مذاکرات، سخن از این بود که  ما تا سوم آذر باید به توافق برسیم و ایران به دنبال تمدید  مذاکرات نیست. اکثر کارشناسان هم به این امر معتقد بودند که  تمدید اصلا به نفع ما نیست. با این همه، مذاکرات تمدید شد؛ سوال اصلی این است که بعد از سوم آذر ما باید زیر میز مذاکره می زدیم و به قبل از توافق ژنو بازمی گشتیم یا اینکه همچنان باید به ادامه دیپلماسی تاکید کنیم؟

 برای این سوال شما باید بپرسیم ما برای چه وارد مذاکره شدیم که بعد  بررسی کنیم که  آیا باید بیرون می آمدیم یا نه. ورود به این مذاکرات به خاطر حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود. حقی که به هر حال  طرف های مقابل نمی پذیرند و  طی سالهای مختلف از طریق تحریم ها تلاش کردند از آن جلوگیری کنند.

یکی از دلایل ورود ما به این مذاکرات، احقاق حقوق هسته ای جمهوری اسلامی بود؛ مساله دوم به نوعی اتمام حجت با طرف های مقابل و سوم در اختیار گرفتن فضاهای جهانی بود. مشخص است که هدف این بود که ما نشان دهیم مسئولانه برخورد کردیم ،حسن نیت  داریم  و حقانیت خودمان را به دنیا نشان دهیم.ما در این سه موضوع به توفیق های نسبی رسیدیم. بالاخره غربی ها حقوق هسته ای ما را نمی پذیرفتند،اما الان این امر تثبیت شده است. بر این اساس، معتقدم تا اینجای کار، ما از ورود به مذاکرات هسته ای ضرر نکردیم و کسی که بهانه جویی کرده، طرف مقابل است.

خروج ما از مذاکرات در این مقطع، بهانه دست غربی ها و معاندین جمهوری اسلامی و در راس آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی می دهد که تقصیر به نتیجه نرسیدن را به جمهوری اسلامی نسبت دهند.لذا الان شرط منطق نیست که از مذاکرات بیرون بیایم، ولی ما مذاکرات را برای مذاکره نمی خواهیم و به نفع کشور نیست که مذاکرات علی الدوام ادامه داشته باشد.

باید به طرف مقابل فهماند که مذاکره را برای مذاکره نمی خواهیم و این پروسه بالاخر باید تمام شود. نکته دوم هم این است که زندگی روزمره مردم و حیات اقتصادی باید از مذاکرات جدا کرد. من فکر می کنم ما  در ابتدای مذاکرات دچار اشتباهی شدیم که موضوع  های اقتصادی به مذاکرات گره خورد. این دو مساله را باید از هم تفکیک کرد.

تمدید مذاکرات به این معناست که این وضعیت تا 7 ماه آینده ادامه دارد.  البته دوستان گفتند  ما سعی می کنیم زودتر از 7 ماه مساله جمع شود. این حرف  خوبی است اگر زودتر بشود مذاکرات را جمع کرد، ولی  اینکه 7 ماه را برای تمدید مذاکرات در نظر گرفتند نشان می دهد فاصله ها به گونه ای است که کمتر از این مدت امکان به نتیجه رسیدن سخت است.

آخرین اظهارات اوباما یک شب قبل از اتمام مذاکرات و اعلام اینکه«رفع تحریم ها به صورت فعلی برای ما قابل مذاکره نیست» در مقابل تصمیم کشور به رفع کامل تحریم ها نشان می دهد فاصله ما و آمریکایی ها معنادار است.  این گونه اظهار نظر ها برخی را در داخل به این نتیجه رسانده که در این 7 ماه هم اتفاق جدیدی در مذاکرات نخواهد افتاد چون در مبانی اختلاف های  ما اساسی است.ارزیابی شما چیست؟

 4 ماه قبل که من مصاحبه ای انجام دادم، آنجا عرض کردم که مذاکرات تمدید می شود. دوستان خبرنگار از من پرسیدند که چرا شما می گویید تمدید می شود؟ من گفتم فاصله ها به گونه ای است که  این مذاکرات در این تاریخ تمام نمی شود. به من اشکال کردند که گفته شده 3 آذر 93 آخرین مهلت برای توافق است . آنجا عرض کردم  دیپلماسی که وحی منزل نیست و دیپلماتها می توانند راههایی برای برون رفت پیدا کنند.

امروز هم معتقدم همان طور که اوباما به تدریج مواضع خود را به دلیل سرسختی جمهوری اسلامی ایران بر مواضعش تغییر داد، این امکان هنوز هم هست. روزگاری آنها حتی نمی پذیرفتند که ما حتی سانتریفیوژ داشته باشیم. امروز آنها اصل  داشتن آن را پذیرفته اند. مشکل سرتعداد سانتریفیوژها است.

این اتفاق هم حاصل  ده سال پافشاری و کار و تلاش است و آسان به دست نیامده است. لذا  اگر ما زندگی مردم را از این مذاکرات جدا کنیم، ضمن اینکه در امور جاری کشور سر و سامان می گیرد، پیام روشنی به غربی ها داده می شود که نخواهند  به ما فشار بیاورند.

امروز هم تمدید مذاکرات 7 ماهه است. دوستان ما هم اعلام کردند که تلاش می کنند در 4 ماه این مذاکرات را به نتیجه برسانند. امیدوارم این طور شود. ولی به هر حال این داستان چند ماهی ادامه دارد. لذا باید اقتصاد کشور، را از پرونده  هسته ای جدا  کنیم.  مضافا به اینکه قیمت نفت  در حال پائین آمدن است و به 70  دلار رسیدهو حتی برخی فکر می کنند پائین تر می آید چون  زمستان  هم کم کم تمام می شود و وارد فصل گرما می شویم.لذا ما حتما نباید میز مذاکره را ترک می کردیم، منتها مذاکره  برای مذاکره هم به نفع ما نیست. ما اگر بتوانیم وابستگی اقتصاد کشوربه نفت را کمتر کنیم، غربی ها  پیام خودشان را می گیرند و حتما در نظرات خود تجدید نظر می کنند.

شما پیش بینی تان این است  ادامه اصرار ما بر خواسته هایمان منجر به عقب نشینی آنها می شود؟

 چند فاکتور دخیل است .فکر می کنید چرا غربی ها پای میز مذاکره با ما آمدند؟

 شاید به دلیل ضربه ای که اقتصاد های اروپایی از تبعات تحریم ایران و از دست دادن یک بازار بزرگ برایشان رخ داد.

آنها به دلیل مسائل اقتصادی پای میز مذاکره نیامدند.چند دلیل برای این موضوع وجود دارد. یکی اینکه تحریم ها ما را از  سیاست هایمان جدا نمی کند. دوم دیدند ما بر روی خواسته هایمان پافشاری داریم. سوم دیدند علی رغم  تحریم ها توانمندی های هسته ای ما بیشتر شده است.  لذا آمدند پای میز مذاکره. اگر این سه روش  ادامه پیدا کند،شما بدانید که آنها ناچار به تعدیل می شوند.

شما  توجه کنید که جان کری وزیر خارجه آمریکا چند روز در وین ماند. او اصرار داشت از این مذاکرات چیزی گیر آمریکا بیاید. این نشان می دهد که آمریکایی ها واقعا به انجام شدن این توافق نامه نیاز دارند. تیم هسته ای ما  تا اینجا کارش را خوب انجام داده است. کسانی که یک مذاکره سیاسی و دیپلماتیک انجام داده اند می دانند که از صبح تا شب در مذاکره بودن چقدر طاقت فرسا است.باید به تیم مذاکره کننده خسته نباشید گفت، اما شرط توفیق ما در این مسیر، مقاومت و پافشاری و اغماض نکردن از حقوق هسته ای  است.  این امر موجب می شود طرف مقابل  این پیام را دریافت کند  ایران حل و فصل مسائل اقتصادی کشور را در گروی مذاکرات هسته ای  نمی بیند.

 به نظرتان  افکار عمومی نگاهش به آمریکایی ها از این پس چگونه خواهد بود.  فکر می کنید یک نگاه عمومی در مردم شکل می گیرد یا نه همچنان می توان مردم را به چند دسته در این مورد تقسیم کرد؟

 نه، نگاه عمومی در مردم شکل نمی گیرد. البته اکثریت بزرگی که می توان آن را قاطبه مردم دانست نسبت به آمریکا بدبین هستند و مظالم آمریکا را فراموش نمی کنند. یک دسته دیگری هم که خیلی زیاد نیستند، با آمریکا خوشبین هستند و از اول مذاکرات هم فکر می کردند اگر مذاکرات بین ما و آمریکایی ها شکل بگیرد، همه چیز حل می شود.حتی  در پاره ای مواقع رسانه ها با موضوع مذاکرات هیجان زده برخورد کردند.

 یک  ملاقات را بزرگ می کنیم و یک گفت وگو را به عنوان نقطه عطفی در روابط ذکر می کنیم. این احساساتی برخورد  کردن، مسائل را درآماتیزه کردن و کوچک کردن سبد تحلیل مان  و نگاه کردن به یک مساله مجرد از دیگر مسائل، کمکی به دیپلماسی نمی کند.واقع گرایی و  تعقل گرایی مهمترین اموری است که باید در جامعه انتشار پیدا کند.در موضوعی مهم و ملی در این سطح حتما نباید اجازه داد هیجان کاذب غلبه کند.با هر چیزی  هیجان زده برخورد کردن به خصوص در سیاست خارجی،  می تواند مضر باشد.

پستی و بلندی یک مذاکره سیاسی یک امر طبیعی است که در عالم دیپلماسی رخ می دهد، از نظر شما در مذاکرات هسته ای  ما این اتفاق از چه زمانی رخ داد؟

 عملا ازمذاکرات وین 7  با مشکل مواجه شدیم و مذاکرات ناموفق بود. مذاکرات مسقط هم خیلی رسانه ای نشد، اما شرایط آن مذاکرات از وین بدتر بود. آمریکایی ها در آن مذاکرات خیلی سطح توقع خودشان را بالا بردند. تصور من  این است که آمریکایی ها دچار یک سوء تفاهم  جدی شدند و فکر می کردند ایران به این قرارداد خیلی نیاز دارد. تمدید مذاکرات  هسته ای نشان داد ایران از خطوط قرمز خود عدول نکرده  و از این بابت باید از تیم مذاکره کننده تشکر کرد.

/212 29

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 387065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    16 1
    از عكس هاي پشت سر ايشون مشخص است كه در كار فست فود است ، بازنشستگي زودتر از موعود ايشان هم براي همگان هويدا ... لطفا
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    21 1
    عزيز دل برادر: اونها هسته اي رو به زندگي ما گره زده اند
  • رضا IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    28 2
    سلام تا کارشناس هایی مثل این عالی جناب داریم معلوم است که مذاکرات چندین ده دیگر هم طول خواهد کشید .وضع مملکت به این صورت خواهد شد که بیش از 100 میلیارد دلار پول ایران را بلوکه کردند وآنوقت مسئولین ما برای گرفتن ماهیانه 700 میلیون دلار هورا می کشند .ان هم پول خودمان
  • میلاد IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    23 4
    رکود که تو بازار هست تحریم ها هم که حفظ شد تعلیق یکسری فعالیتهای هسته ای که حفظ شد اونوقت شما چطور میگید که تا اینجای مذاکرات ضرر نکردیم اتفاقا مسایل هسته ای تاثیر مستقیم در معاش مردم دارد
  • بی نام US ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    22 0
    چه طور می توان زندگی مردم را از مذاکرات جدا کرد مثلا یک مهندس عمران 2 ساله بیکار است پروژه ها تعطیله هیچ شرکتی نمی تونه تصمیمات بلندمدت بگیره اگر ما فرض کنیم ایران به توافق نمی رسه و قطعی شده است سرمایه گزاران تمام دارایی شان را تبدیل به دلار و طلا می کنند منظور کیهان از پلان بی بگیر و ببند در این بازارها است یا ما باید نفت و مواد معدنی استخراج کنیم یا نخبگان علمی دانش تولید کنند من دانشجوی دکتری یکی از دانشگاههای تهران هستم بهترین نخبگان از این کشور رفته و می روند اگر توافق نشود آینده خوبی در انتظار کشور نیست کشور راه دیگری ندارد کسانی که فکر می کنند تحریمها تاثیر ندارد سطحی نگر هسیتند و فقط زندگی و ثبات کاری خودشان را می بینند درکی از اقتصاد و دنیای امروز ندارند
  • آریو IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    17 1
    آقای آصفی شما از مردم هستید؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    18 1
    تو که راست میگی. من نمیدونم این چرا خواست اکثریت مردم رو همیشه برعکس نشون میدن. یه آمار ساده تو محل کارت یا دورو اطرافت بگیری راحت اکثریت مردم رو میبینی.
  • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    14 4
    اتفاقا این مذاکرات فقط و فقط بخاطر زندگی مردم انجام میشه.
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    4 21
    آصفی آدم معتدلی است و نظراتش کارشناسی بود.
  • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    19 5
    دولت تمدید و امید
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    4 15
    انشاء الله آخر کار موفقیت ملت ایران حاصل شود. امیدوارم در دفاع از حق هسته ای کم نگذاریم.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    6 6
    حق با آصفی است. ما اشتباه کردیم.
  • بی نام IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    22 1
    شما ضرر نکرده اید ولی 12 سال است مردم ضرر کرده اند
  • بی نام A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    15 2
    مشکل تحلیلگرتون اینکه فکر می کنه امریکایی ها سطح توقعشون بالا رفته و این باعث شده قرار داد امضا نشه. در صورتی که این جور نیست. وقتی برنامه هسته ای ایران کاملا تعلیق شده و تحریم ها هم پا برجاست چرا باید قراردادی امضا بشه. اخه چرا شماها خودتون رو به خواب زدید و حاضر نیستید واقعیات رو ببینید. 7 ماهه دیگه رو هم میبینیم
  • موسی فرهنگ A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    10 3
    خبرانلاین عزیز شمابه عنوان یک رسانه حرفه ای برای یک بار هم که شده وضعیت فعلی آقای آصفی را هم توضیح بدهید تا مشخص شود ازچه موضعی اظهارنظر می کند . شما جوری وانمود می کنید که گویا ایشان عنصر فداکار ومهمی در عرصه سیاست خارجی بوده وهست . این خلاف واقع است . باید مشخص شود ایشان درچه شرایطی می گوید ضرر نکرده ایم یعنی چه کسی ضررنکرده ؟ ایشان درحال حاضر در شرکت خودشان مشغول چه نوع تجارتی است؟ با شریکان اماراتی اش چه نوع ارتباطاتی دارد ؟ چه اشکالی دارد که بگویید از دوستانش ""در دولتی که ظاهرا به عنوان متخاصم می دانست "" در امرتجارت چه کمک هایی می گیرد و ایا این حمایت های تجار امارتی از ایشان بلا عوض است. واقعا نباید اجازه بدهید به یک رسانه تبلیغی برای این جور افراد تبدیل شوید
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    12 0
    اخه زمانی که قیمت دلار و در نتیجه قیمت کالا ها و در نتیجه قدرت خرید مردم و در نتیجه ارامش مردم،تابع مذاکرات هستند، چطور زندگی مردم رو از مذاکرات جدا میکنید؟
  • امیر A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    14 3
    جناب آصفی عزیز شما بیا یک کوچه پایین تر از خونتون شاید از نظرات مردم آگاهی پیدا کردیددر ضمن چطوری می خواهید مذاکرات را از اقتصاد این کشور جدا بفرمایید؟....در آخر هم آرررررره ه ه ه ه طرف مقابل خیلی احتیاج داره پای میز مذاکره بیاد.....معلومه؟؟؟؟؟؟؟با بسته شدن سایت انتخاب این سایت تیک هم کلاس دار شد عزیز من این قسمت ارسال نظرات و بردار خیالت راحت تو که چیزی چاپ نمیکنی...نکنه از گزارشگر سازمان ملل خوف داری؟ نه نداری...نظرات مردم و قبول نداری
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    3 13
    خیلی تحلیل جامعی بود
  • کارشناس سیاسی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    19 2
    تحریم یعنی تورم در زندگی مردم شما می خواهید یکطرفه تحریم ها را کنسل کنید حاج آقا؟؟؟؟ 34 سال شعار دادن و حرف ها ی بی اساس نتیجه ایی بهتر از این برای مردم ندارد
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    4 34
    اکثریت بزرگی که می توان آن را قاطبه مردم دانست نسبت به آمریکا بدبین هست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    14 2
    اقا صدام هم به ما بدی کرد ولی حالا شده کشور دوست و برادر عراق. حالا اگر هم آمریکا بدی کرده بخشش از بزرگان شما هم ببخشید تا نون مردم تو روغن بشه نه تو آجر.البته برای یه عده ای که تو کارخونه روغن. آصفی جان برای این نظر حقیر هم پاسخ فرمایید بسیار خرسند و سپاسگزار خواهم شد
  • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    21 2
    یعنی شما متوجه نیستید که در نظام کنونی بین المللی اقتصاد هر کشور بشدت وابسته به سیاست خارجی آن کشور است؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    14 2
    چطور زندگی مردم رو از مذاکرات جدا بشه؟ وقتی همه ی زندگی مردم به این مذاکرات وابسته س. نرخ ارز خودش به تنهایی کافیه
  • سینا IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    2 13
    چقدر پیر شدین