نیمی از آنچه سرمایه گذاران بازارهای مالی تا مهر ماه زیان دیده بودند، طی مدت کوتاهی در آذر ماه جبران شد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بررسي بازارهاي مالي نشان مي دهد، سرمايه گذاران تا مهرماه در تمامي بازارها با زيان انباشته مواجه بوده اند. تنها در مورد سکه، بررسي روند قيمت گذاري ها نشان مي دهد قيمت سکه در مهر ماه سال جاري در قياس با مهر ماه پارسال، 17.6 درصد کاهش داشته است. اين روند تا ماه هاي بعدي نيز ادامه داشت ولي از ابتداي آذر ماه و بخصوص پس از مذاکرات هسته اي معکوس شد. براين اساس بررسي ها نشان مي دهد بازارهاي دلار، سکه و مسکن به مرز سودهي رسيدند ولي بورس با زيان همراه شد.

ميزان بازدهي بورس در آذر ماه به رقم منفي 7.3 درصد رسيد. اين درحالي بود که ميزان بازدهي بورس در هفته پاياني آبان ماه به رقم 6 درصد مثبت رسيده بود. با اين حال شاخص کل بورس در آخرین روز آذرماه به 69 هزار و 538 واحد رسید در حالی که در روز نخست این ماه 75 هزار و 43 واحد را نشان می داد. در این شرایط زیان سهامداران در سال جاری از 11 درصد عبور کرده است.

 اما وضعيت در بازار ارز متفاوت بود. بر این اساس طی 30 روز گذشته در آذرماه سرمایه گذاری بر روی دلار، سود 7.3 درصدی را به همراه داشته است. این آمار نشان می دهد که اگر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد، طی 30 روز گذشته سود 730 هزار تومانی برای آن به دست آمده است. تعيين قيمت 2 هزار و 850 توماني دلار در لايحه بودجه و پيش بيني ادامه کاهش قيمت نفت دليل اصلي افزايش بهاي دلار ارزيابي شده است.

همچنين قیمت هر سکه بهار آزادی در روز پایانی آذرماه ه 990 هزار تومان رسید در حالی که در ابتدای آذرماه بهای آن 915 هزار تومان بود. افزایش 75 هزار تومانی قیمت سکه در این مدت، این بازار را به سودده ترین بازار در آذرماه تبدیل کرده است. از ابتدای آذرماه بازدهی بازار سکه به 8.1 درصد رسیده است. بر این اساس 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار طی 23 روز سود 810 هزار تومانی برای سرمایه گذار به ارمغان آورده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 391373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۱
    12 2
    این یک آرزو بود یا واقعیت داشته؟