۰ نفر
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵

ایرنا نوشت: محققان دو سیاهچاله در نزدیکی کهکشان ها را رصد کردند که ستاره های همدم خود را با سرعتی بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شد، می بلعند.

ستاره شناسان در اين فرايند همچنين متوجه شدند اين دو سياهچاله ماده اي را با سرعت شگفت آور در حدود يك چهارم سرعت نور به فضاي اطراف پرتاپ مي كردند.
اين اولين بار است كه چنين تندبادهاي قوي با سرعت بسيار زياد از دو منبع اسرار اميز ناشي از تشعشعات اشعه ايكس رصد شدند.
محققان دانشگاه كمبريج با استفاده از داده هاي رصدخانه فضايي آژانس فضايي اروپا به اين كشف دست يافتند.
زماني كه كيهان را با طول موج هاي اشعه ايكس رصد مي كنيد، متوجه مي شويد آسمان فلكي با دو نوع از اجرام نجومي موسوم به سياه چاله هاي بزرگ و سيستم هاي دوتايي binary احاطه شده است.
سياه چاله هاي ابر جرم در كانون كهكشان هاي بزرگ قرار دارند و مواد اطراف خود را مي بلعند.
اما سيستم هاي دوتايي binary يا از كوتوله سفيد، ستاره نوتروني و يا سياه چاله تشكيل مي شود كه از گاز حاصل از ستاره هاي همدم تغذيه مي كنند.
در هر دو مورد، گاز به صورت يك ديسك در حال گردش در اطراف مجموعه و محور متراكم آن ديده مي شود. اصطكاك در اين ديسك موجب گرم شدن گاز و انتشار نور در طول موج هاي متفاوت مي شود كه اشعه هاي ايكس در اوج آن قرار دارند.
اين منابع كه 10 تا 100 برابر روشن تر از دوتايي هاي اشعه ايكس عادي هستند، در عين حال چنان كم رمق هستند كه نمي توان آنها را با سياهچاله هاي به اصطلاح ابرماده ربط داد و در هر صورت، معمولا بسيار دورتر از كانون كهكشان ميزبان خود يافت مي شوند.
به تصور محققان، اين منابع به اصطلاح فوق درخشان پرتوهاي ايكس سيستم هاي دوتايي خاصي هستند كه گاز را به ميزان بسيار بيشتر از يك سيستم دوتايي معمول به داخل مي كشند.
بعضي از اين منابع ميزبان ستاره هاي نوتروني به شدت مغناطيسي هستند در حالي كه بقيه منايع احتمالا سياه چاله هاي با جرم متوسط را پنهان مي كنند، سياه چاله هايي كه جرم هايي در حدود يك هزار برابر جرم خورشيد دارند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =