۰ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۶
مصر هدف آسان برای داعش

سقوط دومین هواپیمای مسافربری مصر (پرواز 804 MS خطوط هوایی ایجپت) که از فردوگاه شاردوگل فرانسه با بیش از 66 نفر مسافر و خدمه عازم فرودگاه قاهره بود، پس از سرنگونی هواپیمایی مسافربری روسی در مهر 94 از سوی گروه تروریستی داعش، تراژدی ملی و نیز ضربه مهلکی بر صنعت توریسم این کشور محسوب می شود .

 گرچه هنوز به شکل رسمی علت حادثه (نقص فنی یا عملیات خرابکارانه مشخص نشده) ولی قرائن و اطلاعات میدانی موجود نشان می دهد که هواپیمایی ایجپت ایر به سرنوشت هواپیمایی روسی دچار شده و داعش به شکل علنی مسوولیت ساقط کردن این هواپیما را نیز برعهده گرفته است.

این در حالی است که بعد از ناامنی گسترده در خطوط هواپیمایی مصر بدلیل خرابکاری و ربوده شدن از سوی تروریست ها، نیروهای امنیتی مصر تلاش کرده بودند با رفع این تشویش های گسترده همچنان باب ورود گردشگران خارجی به شهرهای توریستی مصر را باز نگه دارند. بنابراین وقوع این حادثه می تواند زنگ خطر را برای اقتصاد نابسامان مصر به صدا در آورد.

مصر در شمال آفریقا قبل از خیزش فراگیر مردمی به عنوان مأمن برای گردشگران خارجی به ویژه کشورهای پولدار حاشیه خلیج فارس و اروپا عمل می کرد و صنعت گردشگری به عنوان یکی از منابع مالی درآمدزا سهم عمده ای در بودجه سالانه سرزمین فراعنه به شمار می رفت، بطوری که 40 درصد از درآمد سالیانه مصری ها وابسته به صنعت گردشگری بود.

با این وجود، با شروع انقلاب نیمه تمام مردم در ژنوایه 2011 و حضور برخی از سلفی های تندرو در پست های کلیدی دولت مرسی بر ترس از اقدامات تروریست افزود چرا که در دوره محمد المرسی چندین عملیات علیه گردشگران خارجی از سوی گروههای رادیکال مذهبی شکل گرفت و شرایط سختی را برای اقتصاد رنجور مصر رقم زد.

در فردای سقوط دولت المرسی و روی کار آمدن ژنرال السیسی با شعار ایجاد امنیت برای توسعه پایدار و توسعه تجارت خارجی به ویژه از طریق صنعت توریسم گمان می رفت شرایط مساعدی برای ورود و جذب بیشتر گردشگران خارجی و افزایش درآمد ملی فراهم شود ولی اقتدارگراییِ نهاد نظامی به تبع آن انسداد سیاسی و ممانعت از بازگشت طرفداران اخوان المسلمین به پروسه سیاسی برای خروج از بحران خود ساخته، باعث تشدید اوضاع سیاسی مصر گردید.

پیوستن برخی از جریانات مخالف دولت در قالب اخوانی ها به گروه تروریستی داعش در صحرای سینا و اقدامات سازمان یافته تروریستی برای ناامن کردن مصر برای گردشگران خارجی، دولت السیسی را در تنگنای بیشتر اقتصادی و سیاسی قرار داده است، در این مسیر، سرنگونی جت روسی با 224 سرنشین از جانب داعش در سال گذشته بر بی اعتباری اقدامات امنیتی دولت مصر در برقراری پروازی های امن خارجی به مقصد شهرهای توریستی صحه گذاشت. فاجعه ای که موجب شد علاوه بر گردشگران روسی دیگر کشورها هم رغبتی برای حضور توریست های خویش در مصر نشان ندهند.

مصر امروزه با منظومه ای از ناآرامی های سیاسی و اجتماعی روبروست. تشدید شکاف های اجتماعی و منازعات مذهبی امکان هرگونه بهبود وضعیت اقتصادی این کشور را دشوارتر نموده است. از دیگر سو، برخی اختلافات با دنیای غرب بر سر مسایل حقوق بشری از جمله اتخاذ سیاست مشت آهنین ارتش در قبال مخالفین سیاسی ضمن گسترش اعتراضات بر میزان ارسال کمک های اقتصادی سالانه به ویژه از سوی آمریکا تاثیر منفی گذاشته است. در چنین شرایط دشواری ژنرال السیسی اخیرا حتی برای کاهش بحران اقتصادی وکسب منابع مالی اقدام به فروش دو جزیره استراتژیک تیران و صنافیر به عربستان سعودی نموده است. موضوعی که مخالفت های گسترده مردمی به ویژه روشنفکران مصری را بدنبال داشت.

نکته اصلی این است که گروه تروریستی داعش در جبهه میدانی سوریه و عراق به رغم تداوم کمک های مالی و تسلیحاتی محور عربی- ترکی اخیرا با شکست های متعدد روبرو شده است. در جبهه سوریه نیروهای دمکراتیک کرد با پشتیبانی روسها آماده تهاجم گسترده به شهر الرقه مرکز پایتخت خلافت خود خوانده داعش می شوند و نیز در چند ماه اخیر داعش با از دست دادن قلمرو خویش در سوریه از حالت تهاجمی به تدافعی روی آورده است.

در عراق نیز با وجود برخی اختلافات در کابینه دولت العبادی و آشوب سیاسی در منطقه سبز بغداد(ورود نیروهای مقتدا صدر) شرایط برای محاصره کامل موصل و عملیات آزاد سازی استان الانبار مهیا گشته است. بنابراین فرماندهان داعش با فعال نمودن یگان های گروه تروریستی خویش به عملیات انتحاری و بمب گذاریهای هدفمند روی آورده اند. در سوی دیگر میدان، برخی از فرماندهان ارشد داعش همراه با خانواده خویش برای در امان ماندن از بمباران گروه ائتلاف و هواپیماهای جنگی روسی به شمال آفریقا و لیبی گریخته اند. نشانه هایی در دست است که این گروه تروریستی با اذعان به شکست در جبهه سوریه و عراق، در تلاش است که مرکز خلافت خود را به سرت لیبی منتقل سازد.

این زنگ خطری آشکار برای امنیت ملی مصر محسوب می شود چرا که شاخه نظامی داعش در مصر معروف به سینا به شدت به دنبال عضوگیری از ناراضیان مصری و گسترش عملیات خرابکارانه در سراسر این کشور است و برخی بمب گذاریها در مراکز دولتی و امنیتی و ترور برخی قضات مصری نشان می دهد که داعش در مصر ریشه دوانیده است. چرا که ساقط نمودن هواپیمای مسافربری روس و ادعای خرابکاری در هواپیمای ایچپت ایر شاهدی بر این مدعا است.

دولت السیسی به جای ایجاد وحدت ملی و تلاش برای کاستن از اختلافات سیاسی در کشور بدنبال حذف کامل مخالفین از سپهر سیاسی کشور است. در چنین شرایطی خواسته و یا ناخواسته بیشتر جریان های اعتدالی مخالف نیز گرایش به تندروی پیدا خواهند کرد. بنابراین گزینه دولت السیسی در قبال حملات تروریستی داعش و خرابکاری های اخیر در کشور تلاش برای کاستن از خشونت های سیاسی و آغاز گفتگوی ملی است و هرگونه تاکید بر سیاست سرکوب در قبال مخالفین به تقویت گروههای تکفیری و نیز ادامه چرخه خشونت ساختاری در این کشور خواهد انجامید .

داود احمدزاده، کارشناس مصر

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =