در محفل شعرخوانی شعر فجر با بیان اینکه شاعران باید خطوط قرمز شعر آیینی را بشناسند، گفته شد کتاب‌های شعر آیینی بسیاری منتشر شده که باید توقیف، جمع‌آوری و خمیر شود؛ کتاب‌هایی که امروز حربه‌ای شده است در دست وهابیت.

به گزارش خبرآنلاین، محفل شعرخوانی قم با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل امینی، دبیر علمی، جمعی از شاعران، مداحان و همچنین علاقه‌مندان شعر آیینی در قم برگزار شد.

محمدعلی مجاهدی، شاعر آیینی پیشکسوت، در سخنانی گفت: ما امروز با شنیدن شعر گروهی از بهترین‌های شعر آیینی و شعر فاطمی، روح خود را پرواز می‌دهیم و از حضرت صدیقه طاهره می‌خواهیم زیر بال ما را بگیرد و قطره‌ای از دریای معرفت را به ما بچشاند.

مجاهدی خاطرنشان کرد: شعر فاطمی یک قطعه از پازل شعر ولایی در قلمرو شعر آیینی است و از پرآسیب‌ترین انواع شعر آئینی به شمار می‌رود. علی‌رغم قله‌های مرتفع و دست‌نیافتنی که در این قلمرو رصد می‌شوند و چشم‌نواز هستند، دامچاله‌هایی هم مشاهده می‌شوند که انسانیت را با خفت و خواری و فقط با گریه و زاری معرفی می‌کنند.

این پیشکسوت شعر آیینی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) اسوه همیشگی اعتراض است. ما باید از فرهنگ فاطمی درس بگیریم: درس دفاع از حریم امامت، دفاع از حق، دست رد زدن به سینه زیاده‌خواه، نادیده گرفتن بدعت، ستیزه کردن با هنجارشکنی‌ها.

شاعر مجموعه «ایستاده باید مرد» با انتقاد از انتشار کتاب‌های شعر آیینی که در توصیف اهل بیت (ع) به اغراق روی آورده‌اند، ادامه داد: در پنج - شش سال اخیر مجموعه شعرهای والایی از ارشاد مجوز گرفته و منتشر شده و کتاب‌های شعر آیینی بسیار دیگری هم منتشر شده که باید توقیف، جمع‌آوری و خمیر شود؛ کتاب‌هایی که امروز حربه‌ای شده است در دست وهابیت.

مجاهدی گفت: با خدا خواندن حضرت زهرا (س)، ایشان بزرگ یا کوچک نمی‌شود، فقط ابزاری در دست دشمن قرار می‌گیرد. حضرت فاطمه (س) بنده مقرب خداست و حتی یک لحظه به غیر از خدا نیاندیشیده است، تمام وقت دلشوره امت اسلام را داشت و نگران همسایگان بود.

داور دوره‌های قبل جشنواره شعر فجر افزود: عزیزان شاعر در سرودن شعر آیینی باید مولفه‌های بسیاری را رعایت کنند؛ مولفه‌هایی که توجه به آنها الزامی است و نباید از خطوط قرمزی که در این حوزه ترسیم شده عبور کرد. بسیاری از این مولفه‌ها در شعر آیینی و به‌خصوص شعر فاطمی، جنبه‌های پرهیزی دارد. چه ایرادی دارد شاعران با این بایدها و نبایدها آشنا شوند؟

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =