۰ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۴

مجلس دهم آزمون سختی پیش‌رو دارد‎؛ پاسخ به اعتماد مردم. اینکه بافت و ترکیب اصلی نمایندگان به کدام سو گرایش دارد،‌یا انتخاب رئیس و هیئت رئیسه چه کسانی خواهند بود، فرع مساله اصلی است. کمیت و کیفیت حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس دهم یک واقعیت عریان را فریاد زد؛ خانه ملت باید جایگاه واقعی خود را حفظ کرده و بازتابی از خواست اکثریت قاطع ملت باشد.

می‌شود مانند برخی غوغاگران با انتخاب عناوین لجوجانه این روزهای خود، علیه آراء اکثریت تیتر زد و داد سخن سر داد . حتی می‌شود چنین القا کرد که هیچ چیز تغییر نکرده و در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد. اما نتیجه چنین رفتاری بیش از آنکه زخمی بر احساسات و عواطف عمومی وارد کند، پیکره اجتماعی را دچار آسیب جدی خواهد کرد. از این‌رو منتخبان ملت لازم است با وفاداری به تعهدات خود مجلس دهم را مطابق با خواست مردم رقم بزنند. در این میان مهم نیست که نماینده‌ای اصولگراست یا اصلاح طلب، مهم درک و فهم مشترک همه آنان از منافعی است که تمامیت کشور را در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بر گیرد.
تغییر بیش از 70‌درصد نمایندگان مجلس دهم نشان از خواست عمومی در اصلاح کارکردهای نهادی دارد که در باور عموم در رأس امور است. این ترکیب لازم است به پشتوانه اعتماد مردم از عافیت طلبی‌های کسالت بار دوری کرده و به راستی خواست‌های مردم را در همه حوزه‌ها نمایندگی کند. در این‌کار مساله به گرایش‌های سیاسی نمایندگان مربوط نیست بلکه درک مشترک از منافع کشور و خدمت به آن می‌تواند مردم را به نتیجه انتخاب خود امید‌وار کند. هر اتفاقی جز این تنها به هدر رفت سرمایه اعتماد عمومی خواهد انجامید و پیامد گریز ناپذیر آن‌ بی اعتمادی است. بنابراین انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس که این روزها کانون توجهات شده، نمی‌تواند خارج از قاعده حاکم بر انتخابات هفتم اسفند باشد. اینکه چه کسی رئیس مجلس باشد و سرانجام آراء نمایندگان، همای ریاست را بر دوش کدامیک از کاندیداها می‌نشاند، نباید دغدغه باشد، بلکه درک مجلس دهم از خواست قاطبه مردم مهم است. این خواست در یک محور اساسی خلاصه می‌شود؛ بازگشت مجلس به ساز و کار واقعی خود که شور‌بختانه در سال‌های اخیر دچار آفت جناح‌گرایی‌های منفعت طلبانه شد. نگاهی به کارنامه مجلس نهم و مصوبات آن، نشان داد که وقتی مجلس محلی برای تسویه حساب‌های جناحی شود، شور را جایگزین تدبیر کرده و گاه بی‌ملاحظه از الزام‌های خردمندی عبور می‌کند. مجلس جای شعار نیست، محلی است برای تصمیم‌سازی خردمندانه در خدمت به منافع ملی و راهگشایی مسیر توسعه کشور. مجلس، چشم و سلسله اعصاب ملت و نظام است که در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری و اجرا، نقش حامی ملت و نظام را در منافع کلان و خرد به عهده دارد. مجلس متعلق به دولت یا جناح‌ها نیست. مجلس خانه ملت است و باید در همین چارچوب عمل کند.
مجلس دهم از این‌رو با آزمونی سخت روبروست که باید برخی زنگاره‌های نشسته بر اعتبار نهاد قانونگذاری را بزداید و همانی باشد که مردم با شور و شعور برای انتخاب نمایندگان خود پای صندوق‌های رأی حضور یافتند. سرانجام اینکه مجلس دهم باید استعداد خود را در درک ماهیت انتخاب مردم بروز دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =