تسنیم نوشت: محمد آصف گفت که کشورش هیچ اعتراضی در مورد پروژه امضا شده چابهار بین کابل، دهلی‌نو و تهران ندارد.

وزیر دفاع پاکستان ضمن تاکید بر روابط دوستانه با ایران اظهار داشت که کشورش هیچ اعتراضی در مورد پروژه امضا شده چابهار بین کابل، دهلی‌نو و تهران ندارد.

به گزارش «داون نیوز»، «خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان به خبرنگاران در «سیالکوت» گفت: ایران کشور برادر پاکستان است بنابراین، هیچ اعتراضی در مورد پروژه چابهار بین کابل، دهلی‌نو و تهران ندارد.

وزیر دفاع پاکستان با اشاره به اهداف هند علیه کشورش گفت: ایران باید مقاصد هند علیه پاکستان را در نظر بگیرد.

مقامات ایران، هند و افغانستان هفته گذشته توافقنامه سه جانبه برای توسعه بندر چابهار به امضا رساندند که بر اساس آن، دولت هند 500 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این در حالی است که «مهدی هنردوست» سفیر ایران در پاکستان روزگذشته در سیمناری با عنوان روابط ایران و پاکستان در موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفت: بنادر گوادر و چابهار رقیب یکدیگر نیستند.

وی افزود: چابهار اکنون به بندر بین‌المللی تبدیل شده است.

«نارندرا مودی» نخست وزیر هند در دیدار اخیرش از چین مبنی بر توقف راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد نشان داد که همکاری استراتژیک چین و پاکستان برای هند نگران کننده است.

اما رئیس جمهور چین با رد خواسته دولت هند، بر تکمیل پروژه 46 میلیارد دلاری در پاکستان  تاکید کرد.

کارشناسان معتقدند که دهلی‌نو تلاش می‌کند تا پیامی به پاکستان دهد مبنی بر این که با سرمایه‌گذاری 46 میلیارد دلاری در راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد، هند را پشت سر نگذاشته است زیرا امارات 75 میلیارد دلار در بخش‌های مختلف در هند سرمایه‌گذاری کرده است.

علاوه بر آن، برخی تحلیل‌گران معتقدند که رابطه اخیر هند و امارات متحده عربی تلاشی برای ایجاد موانع در طرح توسعه بندر «گوادر» و فعالیت‌های اکتشافی در ایالت بلوچستان پاکستان است.

رقابت هند و پاکستان علاوه بر زمینه‌های سیاسی -دفاعی به اقتصادی نیز کشیده شده است.

50310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =