ایرنا نوشت: نشریه آبزرور روز یکشنبه فاش کرد که انگلیس در سال 2015 میلادی با مجوز فروش بیش از 3 میلیارد پوند سلاح به رژیم‌های سرکوبگری چون عربستان سعودی، بحرین و بروندی موافقت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، آبزرور عنوان کرد که دولت انگلیس در سال گذشته میلادی برای 30 کشور جهان مجوز فروش سلاح صادر کرده که 21 کشور براساس اعلام وزارت خارجه انگلیس متهم به نقض حقوق بشر بوده‌اند.
این نشریه بابیان اینکه عربستان سعودی، بحرین، بروندی، مصر و مالدیو ازجمله کشورهایی هستند که انگلیس به آنها سلاح فروخته است، عنوان کرد عربستان متهم به جرائم جنگی در یمن است و رژیم‌های بحرین و مصر نیز متهم به سرکوب اعتراضات صورت گرفته در این دو کشور متعاقب بهار عربی هستند.
آبزرور افزود: این در حالی است که بر اساس آمارهای موجود، دولت انگلیس در سال 2014 میلادی تنها مجوز فروش سلاح به ارزش 170 میلیون پوند برای 18 کشوری که در فهرست ناقضان حقوق بشر هستند، صادر کرده بود.
به نوشته آبزرور، افزایش قابل توجه فروش سلاح در سال 2015 میلادی توسط انگلیس عمدتاً ناشی از افزایش فروش انواع سلاح ازجمله جت‌های جنگنده و موشک‌های زمین به زمین به عربستان سعودی که هم‌اینک درگیر جنگ یمن است، بوده است.
این نشریه افزود: فروش این سلاح‌ها به دنبال شروع حملات هوایی عربستان علیه یمن در ماه مارس 2015 میلادی صورت گرفته است.
آبزرور افزود: دولت انگلیس در سال 2015 میلادی نیز به‌رغم ابراز نگرانی‌های صورت گرفته از وضعیت حقوق بشر در مصر به دنبال کودتای محمد مرسی ، با فروش تسلیحات نظامی به ارزش 84 میلیون پوند به این کشور موافقت کرده است.
این نشریه افزود: انگلیس که بعد از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان شمرده می‌شود ، در سال گذشته میلادی مجوز فروش سلاح به ارزش 7.7 میلیارد پوند به تصویب رسانده است .
گزارش آبزرور در حالی منتشر می شود که سازمان عفو بین الملل هفته گذشته در بیانیه ای با افشای استفاده عربستان و متحدینش از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس در جنگ یمن، هشدار داد وجود بمب های خوشه ای منفجره نشده، برخی از مناطق یمن را به «میدان های مین» تبدیل کرده است.
این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد در جریان ماموریت اخیرش در شمال یمن، به اسنادی درباره استفاده عربستان و سایر کشورهای متحدش از بمب های ممنوع شده خوشه ای ساخت آمریکا، انگلیس و برزیل در جنگ یمن دست یافته است.
عفو بین الملل همچنین خواهان انجام تحقیقات مستقل در این مورد که آیا فروش این بمب های ممنوعه ناقض قوانین انگلیس بوده یا نه، شده است.
کاربرد بمب های خوشه ای بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه ای مصوب سال 2008 ممنوع بوده و تاکنون 108 کشور جهان این کنوانسیون را امضا کرده و در حدود 100 کشور آن را به تصویب رسانده اند.
براساس گزارش های منتشر شده، انگلیس در دهه های 1980 و 1990 میلادی اقدام به فروش مقادیر زیادی از بمب های خوشه ای به عربستان سعودی و امارات کرده است و هر دو این کشور به رغم کنوانسیون یادشده هم اینک دارای ذخایری از این گونه بمب ها هستند.
'اولیور اسپراگو'، مدیر کنترل تسلیحات نظامی سازمان عفو بین الملل گفته است : واقعا تکان دهنده است که بمب های خوشه ای ساخت انگلیس اخیرا در یک منطقه غیر نظامی در یمن استفاده شده است.
وی افزود: این کافی نیست که مقامات انگلیسی در واکنش به این حادثه صرفا خواهان انجام تحقیقات باشند، در حالی که عربستان خیلی مودبانه بابت این فاجعه به ما اطمینان دهد! .
هر چند فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته در سخنانی در مجلس عوام انگلیس عنوان کرد، وزارت دفاع این کشور قرار است استفاده سعودی ها از بمب های خوشه ای را بررسی کند.
هاموند گفت: انگلیس مدت هاست که از بمب های خوشه ای استفاه نمی کند. قوانین انگلیس تولید و استفاده از آنها (بمب های خوشه ای) را ممنوع کرده ضمن آنکه سلاح هایی که در این گزارش ها توصیف شده مربوط به دهه ها قبل است .
وی تصریح کرد: با این حال وزارت دفاع به سرعت، تحقیقاتی را درباره گزارش های دریافتی مبنی بر استفاده نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از بمب های خوشه ای ساخت انگلیس علیه مردم یمن، آغاز کرده است.
وزیر خارجه انگلیس گفت: ما باید احتیاط کنیم چون هنوز مدرکی در خصوص اینکه عربستان سعودی از بمب های خوشه ای استفاده کرده است در دست نداریم.
با این حال «هیلاری بن» وزیر خارجه کابینه در سایه حزب کارگر گفته است عربستان سعودی عضو معاهده منع استفاده از بمب های خوشه ای نیست و شواهدی وجود دارد که بمب های استفاده شده از سوی نیروهای عربستان ساخت شرکت های انگلیسی است.
«املی ثورنبری» وزیر دفاع کابینه در سایه نیز بیان داشته است که اطمینان سعودی ها در خصوص عدم استفاده از بمب های خوشه ای معتبر نیست.
در اثر حملات عربستان و متحدینش علیه یمن در بیش از یکسال گذشته, تاکنون هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک شهید یا زخمی شده و ده ها هزار نفر نیز آواره شده اند و به تأسیسات زیربنایی، خدماتی و درمانی این کشور آسیب های جدی وارد شده است.
بر اساس اخباری که سازمان ملل متحد منتشر کرده است، جنگ یمن از مارس 2015 تاکنون، به کشته شدن بیش از 6400 نفر و آواره شدن 2.8 میلیون نفر منجر شده است و علاوه بر آن، 82 درصد جمعیت یمن به کمک های بشر دوستانه نیازمند شده اند.
تازه ترین گزارش کمپین مبارزه با تجارت سلاح (CAAT) نشان می دهد دولت انگلیس به رغم مخالفت جوامع بین المللی، از زمان شروع جنگ یمن در یک سال پیش، 2.8 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان صادر کرده است
بر اساس گزارش کمپین مبارزه با تجارت سلاح (CAAT)، انگلیس از زمان روی کار آمدن دولت محافظه کار دیوید کامرون در سال 2010 میلادی، در مجموع 6 میلیارد و 700 میلیون پوند مجوز فروش اسلحه به عربستان را صادر کرده است.

26150

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =