سوریان می گوید در کشتی خیلی از کشتی گیران از او با لیاقت تر هستند.

مرتضی رضایی:حمید سوریان یکی از مهمانان ویژه بازی های آسیایی در اینچئون بود.او که به دلیل تغییر وزنی که انجام داده بود از غایبان کشتی فرنگی در این رقابت ها به حساب می آمد به همراه علیرضا دبیر از این سالن به آن سالن می رفت تا با معاون کمیته ملی المپیک نظاره گر عملکرد ورزشکاران باشد.سوریان را در سالن بسکتبال و زمانی که ایران با چین بازی داشت دیدیم.دقیقا همان زمانی که رضا یزدانی تک و تنها داشت در سالن دیگری حریفانش را خاک می کرد.به سوریان گفتیم چرا به سالن کشتی نرفته ای که او گفت:« نه رضا که تنها نیست.او خودش همه را حریف است. یزدانی هم آنقدر توانمندی دارد که بتواند به فینال برسد.الان هم که در خدمت بسکتبالیست های عزیز هستیم به خاطر حساسیت بازی با چین است و پس از این رقابت که انشاءالله با پیروزی بسکتبال ایران همراه خواهد بود برای تماشای فینال رضا یزدانی به سالن کشتی می رویم.»با پر افتخار ترین کشتی گیر ایران در محل برگزاری بازی های آسیایی کپ کوتاهی زدیم که در زیر می خوانید:

شما چند هفته پیش رکورد عبدالله موحد را شکستید و شدید پر افتخار ترین کشتی گیر ایران.این چه حسی می تواند داشته باشد؟

راستش من هرگز دنبال زدن رکورد و این جور چیزها نبودم.تمام تمرکزم روی این بوده که اگر شرایطی پیش آمد که من توانستم به عنوان نماینده کشورم در رقابتی حضور داشته باشم بتوانم نماینده شایسته ای باشم.اما خب فکر می کنم این موضوع هم فکر می کنم می تواند هیجان انگیز باشد که بتوانم ادامه دار این کار را بکنم.من می خواهم بگویم که اگر قرار است سال آینده هم در مسابقه ای شرکت کنم فقط برای سربلندی ایران و ایرانی باشد نه شکستن رکورد.

البته شما هنوز هم شانس به دست آوردن مدال های دیگری هم دارید.این اتفاق سوریان را دست نیافتنی تر می کند.به نظر خود سوریان موفقیت ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

البته کشتی ورزش بی رکوردی است.در این رشته ورزشی خیلی از مسائل نامشخص است. در کشتی خیلی از اشخاصی که به مراتب از سوریان با لیاقت تر بودند متاسفانه نتوانستند در این مسیر کار را دنبال کنند.در نهایت من خودم دوست دارم که این اتفاق بیفتد.من وقتی از بعد المپیک لندن تصمیم گرفتم که به کشتی برگردم از همان روز برای المپیک ریوهدف گذاری کردم.حالا می توانم این قول را بدهم که تمام انرژی ام را بگذارم تا برای ورزش کشور افتخار آفرینی کنم.

می خواهم سوالی بپرسم درباره نحوه برخورد با قهرمانان.سوریان دوره ها  قهرمانی های زیادی را تجربه کرده است.آیا نحوه برخوردی که با شما به عنوان یک قهرمان می شود درست است؟

من می خواهم کلی حرف بزنم.در کل ساختار ورزش ما مشکل دارد.در این زمینه وزارت خانه نقشی اساسی را ایفا می کند.به هر حال باید بپذیریم که همیشه کمبود هایی هم وجود دارد.اما یک نکته ای که باید به آن  اشاره کنم . همیشه هم به خاطرش خدا را شکر کرده ام این بوده است که من در کشوری دارم ورزش می کنم که مردمش همیشه به قهرمانان ورزشی لطف داشته اند.آنها انرژی مضاعف به ما می دهند.فکر می کنم این عشق و علاقه ارزشمند است اما نباید این را فراموش کرد که ساختار ورزش ما مشکل دارد.

شما خودتان اینجا در اینچئون هستید.این بار هنوز عرق ورزشکاران خشک نشده کمیته المپیک پاداش ورزشکاران را می دهد.چه نطری در این مورد دارید؟

خب این اتفاق خوبی است اما بچه های ما پاداش اصلی شان را از مردم می گیرند آن هم وقتی که مهر و محبت آنها را می بینند.با این حال باید به این باور برسیم که ورزش ما باید حرفه ای باشد.این را خود مردم و مسئولان هم می دانند که یک ورزشکار برای کسب مدال چند ماه تلاش می کند.به نظرم باید نگاه ویژه تری به این بچه ها شود.

یک زمان مد شده بود که به ورزشکاران اتومبیل پاداش می دادند.شما با این نوع هدایا موافق هستید؟اصلا از پاداش هایی که تا کنون گرفته اید راضی بوده اید؟

من پاداش های معنوی که گرفته ام را با هیچ چیزی عوض نمی کنم.اصلا نمی توانم برای آن قیمت تعیین کنم.خوشحالی ای که برای مردم ایجاد می شود بزرگترین پاداش برای من است.اما باید بگویم که در تمام رشته ها قطعا همه بچه ها دلخوری های زیادی نسبت به پاداش ها دارند.سال های سال ورزشکاران زیادی اعتراض کرده اند اما امروز فکر می کنم زیبنده حمید سوریان و بقیه ورزشکاران نیست که به این مسائل بپردازند.این موضوعی است که همه به آن اشراف دارند و باید تصمیم گیری درستی درباره آن شود.در مورد ماشین ها هم باید بگویم که خیلی عذاب آور است که مجوز ماشین را این طور به ورزشکاران بدهند.به نظر من همه چیز باید تعریف شده باشد.مجلس باید مصوب کند و در اختیار وزارت ورزش قرار بدهد.کاری که متاسفانه تا امروز انجام نشده است.

به عنوان سوال آخر ارزیابی شما از کاروان ایران در بازی های آسیایی چه بوده است؟

 امیدوارم که مقام چهارم را کسب کنیم اما کار بسیار سختی است.امیدوارم  با برنامه ریزی که دوستان ما در کمیته المپیک و وزارت ورزش انجام می دهند ما بتوانیم در دوره های بعد روی سکو قرار بگیریم.امروز اگر کره و ژاپن روی سکو می روند به این دلیل است که برنامه ریزی کرده اند.ما هم می توانیم در دوره های بعد روی سکو برویم به شرطی که برنامه ریزی داشته باشیم.

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 380414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نوایی IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    54 5
    برادرا توجه کنن موحد آزاد کاره ایشون فرنگی. قیاسشون با هم اشتباهه.
  • رضا GB ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
    38 10
    البته با وارد کردن خودروبی فراری پاداش مردم به شما کامل شد
  • siavash DE ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    21 4
    شورشو درآوردید دیگه. چه پدر کشتگی با سوریان دارید شماها. اینهمه فوتبالیست سوسول و دستمال بدست داریم به چه سرمایه هایی رسیدن اونوقت سوریانو بخاطر یککارش که همچینم بزرگ نبود تا ابد محکوم میدونید.
  • reza IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    7 22
    شما که از احمدی نژاد پاداشتو گرفتی دیگه هیچ منتی سر مردم نداری...
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    0 0
    واقعا واسه مردم کشورمون متاسفم که اینهمه فوتبالیست بدردنخورو که هیچ کاری نکردن و سوار گرونترین ماشینام میشن ول کردن چسبیدن به این بنده خدا