کهکشان گوشه‌نشین و مرموز/تصویر خارق‌العاده از UGC ۴۸۷۹

UGC ۴۸۷۹ یک کهکشان کوتوله‌ی نامنظم است- گ ونه‌ای از کهکشان‌ها که چنان که از نامشان بر می‌آید، کمی کوچک‌تر و کم‌جرم‌تر از همتایان کیهانی خود هستند. بدون داشتن مارپیچ‌های شکوهمند کهکشان‌های مارپیچی یا یکپارچگی کهکشان‌های بیضی گون.

کهکشان کوتوله‌ UGC ۴۸۷۹ بسیار هم تنها و منزوی است. فاصله‌ی میان آن و نزدیک‌ترین همسایه‌اش، کهکشان "شیر آ" (Leo A) حدود ۲.۳ میلیون سال نوری است، یعنی تقریبا به اندازه‌ی فاصله‌ کهکشان‌‎های راه شیری و زن برزنجیر (آندرومدا). هر دوی این کهکشان‌ها عضو گروه محلی کهکشان خودمان هستند.

دورافتادگی این کهکشان به این معناست که با هیچ یک از کهکشان‌های پیرامونش برهم‌کنشی ندارند. اخترشناسان در بررسی UGC ۴۸۷۹ به وجود سه دوره‌ی ستاره‌زایی در تاریخ اسرارآمیز آن پی برده‌اند: نخست در ۴ میلیارد سالِ آغازین پس از مه‌بانگ مقادیر چشمگیری از ستاره‌زایی در این کهکشان روی داد. به دنبال این ۴ میلیارد سال، یک دوره‌ی شگفت‌آورِ ۹ میلیارد ساله با رکود ستاره‌زایی آمد و این دوره هم یک میلیارد سال پیش با برافروخته شدن دوباره‌ی آتش ستاره‌زایی‌ها در آن به پایان رسید.

ولی علت این رفتار هنوز ناشناخته است و کهکشانِ تنهای UGC ۴۸۷۹ نمونه‌ای مهم  برای دانشمندانی است که به دنبال حل رازهای پیچیده‌ تولد ستارگان هستند.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =