پرسنل شرکتی شهرداری تهران با مشکلات زیادی مواجهند که اصلی ترین آن، نداشتن رابطه استخدامی مستقیم با شهرداری است. اینطور که آنها می گویند پیمانکار عهده دار امور، ممکن است ماهها حقوق این اشخاص را ندهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مشکلات عدیده نیروهای شرکتی که با شرکتهای تامین نیروی انسانی طرف قرارداد سازمانها همکاری می کنند، بارها در سرویس مشکلات مردم مطرح شده. شهرداری تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و تعداد انبوهی از پرسنل خدماتی و مشاغل غیرکارشناسی خود را از این طریق تامین می کند. مشکلات این بخش از کارکنان شهرداری تهران که از حداقل های قانونی محرومند باعث شد تا در گفتگو با اقبال شاکری، عضو شورای شهر تهران، مسایل این قشر را بررسی کنیم. شاکری معتقد است این اشخاص از دستمزد کامل کار خود، مزایا، پاداش و عیدی بی بهره اند و نداشتن امنیت شغلی باعث شده تا نتوانند اعتراض کنند. به گفته شاکری در برخی از شکل های همکاری این کارکنان، پیمانکار هر وقت دلش خواست به آنها حقوق می دهد. در ادامه این گفتگو را می خوانید:

اخیرا نیروهای پیمانکاران شرکتهای تامین نیروی انسانی شاغل در شهرداری تهران مشکلات زیادی را مطرح کرده اند. شما هم در این باره ورود داشتید. چرا این وضعیت برای این طیف از شاغلان در شهرداری به وجود آمده؟
چون استخدام نیرو ممنوع است شهرداری و بعضا دستگاه های دولتی با پیمانکاری قرارداد می بندند و این پیمانکار تامین نیروی انسانی برای آنها می کند. نیروی این پیمانکاران هیچ ارتباط سازمانی با سازمان بهره بردار ندارد. در نتیجه سود قابل توجهی را پیمانکار می برد و حداکثر استثمار را می بینیم. در دانشگاه محل تدریس ما نیز این مشکل وجود دارد.


وضعیت کارکنان شرکتی شهرداری چگونه است؟
کمترین حقوق را به اینها می دهند. قرارداد ترکمانچای با آنها می بندند. می گویند اگر کوچکترین اعتراضی کردید، 100 نفر اینجا ایستاده اند منتظر و شما باید اخراج شوید. پاداش و مزایاو مرخصی و عیدی در کار نیست، یا اگر هست، به ندرت است. اگر اعتراض کنند لغو قراردادهای داخلی 3 ماهه و اخراج می شوند.


نمونه ای از این حق خوریها در شهرداری سراغ دارید؟
نمونه بارز این وضعیت را در پارک بانوان منطقه 15 می بینیم. یک پیمانکار گرفته اند و تمام پرسنل هم خانم هستند. برای کمک به خانمهای بدسرپرست و بی سرپرست این خانمها را استخدام کرده اند. اینها چند بار آمده اند در شورا و مراجعه کرده اند، در شبکه های اجتماعی هم بارها شکایت کرده اند. این خانمها دارند پارک اداره می کنند، فضای سبز را نگهداری می کنند. تعمیرات دارند و در باد و باران و آفتاب کار می کنند. از همه چیز محرومند. برخی از این خانمها در شورای شهر و شهرداری مرکزی هم شاغلند و در بخش خدمات کار می کنند. این بانوان دستشان هم به جایی بند نیست. کافی است به یکی از اعضای شورای شهر نامه بدهند که ما مشکل داریم. فردا او را از زندگی ساقط می کنند.

مسایل و مشکلات کارکنان شرکتی را همه می دانیم و بارها هم نوشته ایم. چه اقدام عملی برای بهبود وضعیت آنها شده؟
یک بار این کار را کردیم. الان به شهردار تذکر دادیم که به وضعیت این خانمها رسیدگی کنید. پیمانکار حتی می تواند به مفاد قرارداد داخلی آنها هم مراجعه کند. اصلا فرض کنیم اینها قرارداد هم ندارند، مگر کار نمی کنند؟ بخشی از فعالیت شهرداری به عهده آنهاست و باید حقوقشان رعایت شود.


سوال این جاست چرا اقدام عملی نشده؟
مسایل را دنبال می کنیم. صددرصد نامه می نویسیم و منتظریم جواب بدهند.


تعداد کارکنان استخدام شرکتی در شهرداری چقدر است؟
خیلی زیاد است. گروهی دیگر هم هست که این نوع استخدام ندارند. پیمانکار پروژه عمرانی داریم که به او می گوییم چند نیرو هم به شهرداری بده. هزینه این اشخاص را هم در پیمان خود لحاظ کن. اینها کارمند ما هستند نه کارمند پیمانکار. اینها وضعشان بدتر است. نه قرارداد رسمی دارند و نه قرارداد شرکتی. پیمانکار هر وقت خواست به این اشخاص حقوق می دهد و هر وقت نخواست نمی دهد.


تعدادشان را می دانید؟
کلا در سازمانها حدود 15 تا 20 درصد پرسنل امکان دارد از این نوع نیروها باشد. هر چه نیروی باغبان و خدمات و مانند آن هستند، این نوع استخدام دارند. موضوع کارکنان پارک بانوان را هم پیگیری می کنیم تا به نتیجه برسیم.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =