ایسنا نوشت:قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است اگر دولت به توسعه بخش فلزات توجه بیشتری کند، ایران می‌تواند از بخش معدن درآمد بیشتری نسبت به صادرات نفت خام بدست آورد.

مجتبی خسروتاج در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: فلزاتی مانند مس و سرب و عناصر خاکی نادر که قیمت بالاتری دارند می‌توانند ارزش بسیار بیشتری از درآمد حدود 30 میلیارد دلاری صنعت نفت - با فرض قیمت 40 دلار برای هر بشکه نفت خام و صادرات دو میلیون بشکه در روز - داشته باشند. 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد: صنعت معدن به دلیل نبود منابع مالی که ناشی از محدودیت تحریمها بوده است، همچنان از تجهیزاتی استفاده می‌کند که مربوط به 15 یا 20 سال قبل هستند.

وی در ادامه افزود: ما می‌توانیم از فناوری های جدید استفاده کنیم. گسترش پروژه‌های ساخت و ساز در بخش نفت و گاز یا معدن متکی به بانکها و شرکتهای بیمه بوده و تحریم ها موجب به تاخیر افتادن این پروژه‌ها شده اند.

خسروتاج گفت: شرکتهای داخلی و خارجی باید برای حضور در بخش معدن تشویق شوند. در ایران آینده، معدن می‌تواند به تدریج جای نفت را بگیرد. ما از سرمایه گذاران خواسته ایم به بخش معدن توجه بیشتری نمایند.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حدود 37 میلیارد تن مواد معدنی به ارزش 700 میلیارد دلار از کار اکتشافی در اعماق 50 متری زیرزمین کشف شده اند. اگر کار اکتشاف در سطح عمیق‌تری و در ابعاد وسیع‌تری انجام بگیرد، میزان ذخایر ممکن است از این هم بیشتر شود.

به گفته خسروتاج، با برداشته شدن تحریم‌ها، فرصتهای جدیدی به وجود خواهد آمد که رشد را تسریع خواهند کرد.

طبق اعلام مسئولان، ایران بمحض برداشته شدن تحریم‌ها پروژه‌های انرژی به ارزش 30 میلیارد دلار و قراردادهای معدنی به ارزش 29 میلیارد دلار را به سرمایه گذاران بین المللی عرضه می‌کند.

بر اساس آمار بلومبرگ، ایران در اکتبر دو میلیون و 700 هزار بشکه نفت در روز تولید کرد که پس از تولید عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و کویت قرار گرفت. 

همچنین بر پایه آمار سازمان زمین شناسی آمریکا، ایران بیش از 3000 معدن فعال دارد که بیشتر آنها تحت مالکیت خصوصی قرار دارند و در بخش فلزات در منطقه خاورمیانه نیز ایران بزرگترین تولیدکننده سنگ آهن، فولاد خام، منگنز، سرب، گچ و سیمان و مس است.

پایان تحریم‌ها آزاد شدن دارایی‌هایی به ارزش حداقل 30 میلیارد دلار و دسترسی به فاینانس بین المللی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی، صادرات بالاتر انرژی و فرصت واردات فناوری صنعتی مدرن‌تر را به همراه خواهد داشت. حدود ده‌ها هیات بازرگانی اروپایی از جمله هیاتهای فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی از زمان امضای توافق هسته ای در ماه ژوییه به ایران سفر کرده اند.

 

22439

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    آب معدنی و انواع نوشابه هم صادر کنید درآمدش از نفت بیشتر هست