ایرنا نوشت: نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: گزارش فصلی آژانس نشان می دهد که تمام فعالیت های هسته ای صلح آمیز در تاسیسات هسته ای ایران تحت نظارت آژانس ادامه دارد و هیچ انحرافی از مقاصد صلح آمیز نداشته است.

«رضا نجفی» پنجشنبه شب در گفت وگو با ایرانا افزود: متاسفانه این گزارش همراه با جزییات فنی و غیر ضروری می باشد رویه ای که بارها مورد اعتراض جنبش عدم تعهد بوده است.
وی تصریح کرد: گزارش جدید مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اولین گزارش فصلی آژانس پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت است.
وی افزود: مدیرکل در جای جای گزارش خودبه لغو تمام قطعنامه های قبلی شورای امنیت بر اساس قطعنامه 2231 بصورت 9 بار در پانوشت ها اشاره کرده است.
وی تاکید کرد که البته نحوه گزارش نویسی بهتر از این هم می توانست باشد.
نجفی گفت: اشاره به تحولات چند ماه اخیر از جمله ملاقات مدیرکل آژانس با رییس جمهوری اسلامی ایران و دبیر شورایعالی امنیت ملی در تهران، تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و گروه 1+5 در وین، تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت مبنی بر لغو تمام قطعنامه های قبلی و همچنین توافق ایران و آژانس در خصوص نقشه راه برای پایان دادن به مسایل گذشته از نکات جدید گزارش است.
نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این گزارش در بخش اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو و تمدید آن؛ مجددا بر راستی آزمایی اجرای این اقدامات توسط آژانس صحه گذاشته است.
وی تاکید کرد: اهمیت این موضوع بخاطر آن است که در برجام نیز آژانس مشابه همین وظیفه را بر عهده خواهد داشت وظیفه ای صرفا فنی و حرفه ای که خالی از هر گونه قضاوت است و منجر به رفع تحریم ها در روز اجرای توافق خواهد شد.
وی گفت: مقایسه این گزارش با گزارش های قبلی بار دیگر نشان می دهد که آژانس مطلب جدیدی در رابطه با وظیفه اصلی اش یعنی اجرای پادمان در ایران برای ارائه ندارد و به جز تکرار محتویات گزارش های قبلی که البته اعداد و ارقامش تغییر کرده مطالبش همان مطالب پیشین هستند.
نجفی اظهار داشت: در خصوص اتهامات بی اساس موسوم به «پی ام دی» آژانس بار دیگر در بخش کوچکی از گزارش به تکرار آن پرداخته است. همانطور که قبلا هم اعلام کرده ایم تکرار این بخش نه تنها بر اعتبار ادعاهای بی اساس قبلی نمی افزاید بلکه نشان از بی خاصیت شدن این بخش از گزارش آژانس دارد.
وی تصریح کرد: مضحک تر اینکه ادعا شده یک بخش کوچکی به یک ساختمان در حوالی محل مورد ادعای آژانس در پارچین اضافه شده است که معلوم نیست اصلا چه ربطی به آژانس دارد. ایران برای ساخت و ساز در اماکن خود نیاز به اجازه آژانس ندارد که حالا آژانس بخواهد با عکس های ماهواری آن را رصد کند.
وی گفت: در مورد اجرای نقشه راه برای حل مسایل گذشته، مدیرکل گزارش کرده که ایران با ارائه توضیحات در 15 اوت اولین گام را اجرا کرده است. حالا نوبت آژانس است که بررسی هایش را تکمیل کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =