سخنگوی هیات دولت برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را غیرواقعی و نادرست دانست و گفت: اطلاعات دوستانی که این موضوع را مطرح کرده اند، ضعیف است و باید از مردم عذرخواهی کنند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت صبح شنبه گفت: افرادی که این موضوع را بر مبنای گزارش غیر قطعی دیوان محاسبات اعلام کردند، حتما باید از پیشگاه ملت بزرگوار عذرخواهی کنند.

او گفت: مگر می شود 4.1 میلیارد دلار از صندوقی برداشت کرد که زیر نظر هیات امنایی متشکل از سه قوه اداره می شود، مجلس در این صندوق نماینده دارد و اتفاقا این نماینده، حق رای دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ادامه داد: همیشه نمایندگان مجلس در شوراها به صورت ناظر عمل می کنند اما در صندوق توسعه ملی حق رای دارند، دادستان کل کشور هم حضور دارد، مگر می شود این رقم از صندوق برداشت شود و بعد با قاطعیت بگوییم که برداشت نکرده ایم.

نوبخت یادآور شد: فرض کنیم که نیاز به برداشت داریم، آن وقت اجازه خواهیم گرفت همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آب های مرزی، این اجازه را دادند که سالی 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم، مگر می شود 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده باشد؟

او از همه رسانه ها و از دوستانی که بر پایه یک گزارش غیر قطعی و اولیه، چنین مطلبی را بیان کردند، خواست تا اسنادشان را ارایه کنند، آن وقت ببینیم به خاطر تشویش اذهان عمومی چه کسی باید از ملت عذرخواهی کند.

سخنگوی دولت درباره حساب سازی هم این گونه پاسخ داد: این هم حرف نادرستی است، ما دقیقا 4.1 میلیارد دلار فرآورده های نفتی فروختیم و بانک مرکزی به ازای این مقدار فروش با اجازه قانونی، معادل آن را به حساب خزانه واریز کرد، اتفاقا به حساب صندوق هم ریخت، دیوان محاسبات نیز در گزارشش همین را بیان کرد که دولت این 4.1 میلیارد دلار را که از محل فروش فراورده های نفتی بود را به ریال تبدیل کرد.

نوبخت یادآور شد: معادل ریالی این رقم،10 هزار میلیارد تومان است که از آن هم سهم صندوق را پرداخت کرد و هم آن چیزی بود که مربوط به پیش پرداخت فاینانس ها بود و هم 14.5 درصد به شرکت نفت برای سرمایه گذاری ها تعلق گرفت و مقداری هم باید به خزانه واریز می شد.

او گفت: آن مبلغی که به حساب ما آمد هم به طرح های عمرانی اختصاص یافت و سرمایه گذاری انجام شد تا بتوانیم رشد اقتصادی را فراهم کنیم.

او گفت:10 هزارمیلیارد تومان کل عدد بود، 26 درصد مربوط به صندوق توسعه ملی است، 2 درصد مربوط به عیدانه است که دولت قبل عیدی داد حالا ما در حال بازگرداندن آن بدهی به خزانه هستیم، 14.5 درصد شرکت نفت برداشت کرد و بقیه هم ریالی شد که به خزانه آمد.

معاون رییس جمهور گفت: سوالم این است در این شرایطی که دشمن از جهتی ما را تحریم کرده و مایل نیست از منابع نفتی حتی آن هایی که فروختیم را استفاده کنیم، با همه این مصایب، دولت با تدبیر عمل می کند، عده ای از دوستان هم به این ترتیب عمل می کنند که من برایشان آرزوی موفقیت می کنم، دوستان منصفی هستند اطلاعاتشان ضعیف است.

نوبخت گفت: دعوت می کنم در حضور جامعه رسانه ای کشور مدارکشان را ارایه کنند، ما هم مدارکمان را ارایه می کنیم، آن گاه می بینیم چه کسانی باید از مردم عذر خواهی کنند. از دولت هم باید عذر خواهی کنند البته ما قطعا خواهیم بخشید.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    26 70
    شما خوبیدبقیه بدن و نادون و بیسوات
  • حمید EU ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    58 16
    جناب نوبخت اونها میخوان کم کاری های خود را در رابطه با عدم نظارت بر دولت قبل در ریخت و پاش بیت المال اینجا جبران کنند شما به دل نگیرید
    • محسن A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
      7 3
      رو نیست که گدازه آتشفشانیه
  • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    50 12
    داداش من اینایی که این حرف رو زدند 8 سال هرکاری دلشون خواست کردن، عذرخواهی که هیچی تازه طلبکار هم هستن. بعد تو به اینا میگی عذرخواهی؟؟ به کی؟ بذرپاش؟ شریعتمداری؟ رسایی؟ کوچک زاده؟ محصولی؟ کدوم دقیقاً؟؟؟؟
  • ميثم A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    44 13
    متاسفانه بيشتر اذهاب رسانه به خصوص صدا سيما در دست اصولگرايان و جبهه منحرف پايداري مي باشد.
  • شرکتی منطقه ویژه عسلویه IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    9 5
    ای کاش دولت هم بخاطر توقف تبدیل وضعیت شرکتی ها معذرت خواهی کند و دوباره آن را شروع کند.دولت که با اجرای حذف ثروتمندان از یارانه بخاطر تبعات رای گیری مخالفت میکند چطور تبدیل وضعیت شرکتی ها رو متوقف کرد تا یکی درمیون شرکتی باقی بمانند.آیا شرکتی های باقی مانده و خانواده هایشان از این اقدام دولت شوکه نشده اند و آن را به پای دولت جدید نمیگذارند و منتظر آمدن دولت قبلی نمی مانند؟آیا کسی نیست جواب آنها را بده که خون تبدیل وضعیت شده ها از خون باقی مانده ها رنگی تره؟اصلا کجای حقوق اداری اجازه داده ما با بیش از 7 سال سابقه شرکتی باشیم؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    20 5
    اي كاش اون موقع كه دهها برابر اين عدد ها اين ور اونور ميشد و به نا كجا اباد ميرفت اين دوستتتتتتتتتتتتتتتان هم معترض ميشدند
  • ذاکر A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    14 15
    شما چرا از مردم عذر خواهی نمی کنید ؟ گرانی نان گرانی طلا و سکه و ارز گرانی میوه گرانی همه چیز که به تبع آنها به وجود آمده . راننده می گفت تا دیروز همین تظیم باد ناقابل ، 1000 تومان بود اما اکنون شده 2000 هزار تومان .
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    6 9
    نوبخت جان گويا شما هم با جورج سوروس جلسه داشتي، اين حرفها چيه ميز‌ني؟
  • بی نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    8 6
    احسنت.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    26 4
    آقاي توكلي زودباش معذرت خواهي كن.
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    7 2
    خداوکیلی تیتر رو یک نگاه بندازید تا کسی مطلب رو نخونه متوجه نمیشه که دولت باید عذر بخواد یا کسایی که گفتن دولت از صندوق 1/4 میلیارد دلار برداشته...1 بابا اول تیتر کلمه "عنوان اینکه" رو اضافه کن هم تیتر درست میشه هم مردم رو نمیپیچونی،حالا چون ایراد ویرایشگر خبر رو یاداور شدم نظرمو نمیذاری مطمئنم
  • فرزام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    6 23
    مگر دولت قبل این کار رو بارها انجام نداد و به صورت غیر قانونی برداشت نکرد پس این کار نشدنی نیست