نسیم آنلاین نوشت:

آشوراده با مساحت ۶۸۰ هکتار، تنها جزیره دریای خزر و واقع در شبه جزیره میانکاله است. این جزیره در کنار خلیج گرگان با عمق حداکثر ۲ متر و دارای حداقل ساحل ماسه‌ای است و به دلیل موج‌های آرامی که دارد برای پرورش ماهیان دریایی بسیار مناسب است.

سالانه میلیون‌ها پرنده از دنیا به این مرکز مهاجرت می‌کنند و حدود ۴۰ سال است که تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. این منطقه در گذشته "آبسکون" نام داشت و در زمان جنگ جهانی اول ساختمان‌ها و پاسگاه‌هایی توسط روسیه در آن ساخته شد. بخش عمده‌ای از صید ماهیان خاویاری ایران نیز در اطراف آشوراده صورت می‌گیرد و این منطقه به این دلیل نیز مشهور است.
بحث واگذاری آشوراده تنها جزیره دریای خزر نخستین بار در دولت محمد خاتمی و ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست در سال ۱۳۸۳ مطرح شد. گفته می‌شود در آن زمان بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان با ارایه سند مالکیت جزیره که در سال ۱۳۷۶ ثبت شده بود، مدعی مالکیت جزیره شد. این پرونده مدتی مسکوت ماند اما بنیاد علوی مدتی بعد با واگذاری بخش‌هایی از جزیره به یک شرکت خصوصی، بخش خصوصی را با سازمان محیط زیست وارد مناقشه حقوقی کرد.

در آخرین جلسه هیات دولت در زمان محمد خاتمی، دولت واگذاری ۳۸۰ هکتار از این جزیره به شرکت خصوصی «مناطق گردشگردی جهان» را تصویب کرد. اما در نتیجه پیگیری کار‌شناسان و فعالیت‌های رسانه‌ای در آن زمان، سازمان بازرسی کل کشور نیز به تخلفات برخی مدیران استانداری گلستان و غیرقانونی بودن واگذاری اشاره کرد. با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد و در دوره ریاست فاطمه واعظ جوادی به ریاست سازمان محیط زیست، مصوبه واگذاری جزیره آشوراده به عنوان یکی از اصلیترین مناطق حفاظتی پناهگاه حیات وحش می‌انکاله با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور باطل شد.

پرونده واگذاری آشوراده با ریاست مجدد ابتکار در سازمان محیط زیست مطرح و در سفر استانی ریئس دولت به استان گلستان این بار طرح تبدیل آشوراده به منطقه گردشگری طبیعی مطرح شد و با انعقاد تفاهم‌نامه سازمان محیط زیست با سازمان میراث فرهنگی کلید خورد، انعقاد این تفاهم‌نامه با واکنش‌های شدیدی از سوی دوستداران، فعالان و رسانه‌های محیط زیست کشور روبرو شد. بسیاری از کار‌شناسان و فعالان در هفته‌های اخیر قلم به دست گرفتند، و به سازمان محیط زیست درخصوص این تفاهم‌نامه که به گفته برخی قرار است جزیره «کیش دوم» باشد هشدار دادند.
دلاور نجفی و محمد باقر صدوق، دو تن از معاونان اسبق محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، به دلیل موافقت این سازمان با تغییر کاربری آشوراده به گردشگری، به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کردند.

دلاور نجفی در این باره به زیست بوم گفت: بحث گردشگری طبیعی در کشور ما یک موضوع تازه و نویی است و ما در دوره گذار و طی این مرحله هستیم اما موضوعی که باعث تاسف است این است که چرا گردشگری طبیعی از حساسترین زیستگاه و زیست بوم شروع شده است، هم چنین طرح ارائه شده و تفاهم‌نامه خلاف طرح مدیریتی منطقه است و اقداماتی که پیش بینی شده است در طرح طبیعت گردی گسترده قابلیت اجرا ندارد.

نجفی اضافه کرد: نکته دیگری که در تفاهم‌نامه امضا شده بین سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قابل تامل است واگذاری بخشی از اختیارات سازمان حفاظت محیط زیست به میراث فرهنگی و گردشگری است.

معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور مجدد سرمایه گذاری سال ۸۴ گفت: در واقع سرمایه گذاری که در این دوره جدید طرح پیشنهاد کرده است‌‌ همان سرمایه گذاری است که در سال ۸۴ عرصه‌های این منطقه را بصورت غیر قانونی در اختیار داشته است. شواهد و قرائن بیانگر به وقوع پیوستن یک زمین خواری بزرگ در این منطقه است.

او ادامه داد: اینکه فردی با دار بودن سابقه سوء دوباره با فراهم آمدن زمینه بخواهد اقدامات غیر قانونی خود را انجام بدهد بسیار تلخ و نگران کننده است و انشالله بتوانیم با طرح اینگونه موضوعات مانع انجام اینکار غیر قانونی بشویم.

اصغر محمدی فاضل، معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست که در زمان ریاست محمد جواد محمدی‌زاده در مقابل واگذاری آشوراده واکنش نشان داد مجددا در واکنش به واگذاری جزیره آشوراده با انتشار یادداشتی نوشت: «درک شرایط یک کشور هنوز زخمی از یک جنگ طولانی و تحریم زده خیلی پیچیده نیست. تولید نفت کم شده و قیمتش روز به روز آب می‌رود. دولت اصرار دارد (شاید چاره‌ای جز این ندارد) که از اتکا به نفت کم کند و روی ظرفیت‌های دیگر کشور سرمایه گذاری کند و گردشگری را به عنوان یک هدف انتخاب کرده است.

اسماعیل مهاجر مدیر کل محیط زیست استان گلستان نیز به مساله گردشگری در دنیا تاکید کردو گفت: گفته شده در طرح گردشگری آشوراده باغ پرندگان یا جت اسکی و سوارکاری خواهیم داشت که این‌ها همه کذب است.

او ظرفیت تعداد گردشگرانی که می‌توانند همزمان در طرح گردشگری آشوراده حضور یابند را محدود دانست و گفت: در این طرح بازارچه سنتی برای فروش صنایع دستی بومیان منطقه در نظر گرفته شده و اصولا یکی از اهداف آن تقویب جوامع محلی است .وی با تاکید بر اینکه در این طرح هتل و ویلا سازی نداریم، تصریح کرد: ۹۰ درصد باقی مانده آشوراده باید تقویت شود و از آن بیش از پیش حفاظت شود.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =