مشرق نوشت:

هر یک دلار کاهش قیمت نفت صادراتی کشورمان نسبت به رقم 72 دلار درج‌شده در لایحه بودجه سال 1394، بیش از 900 میلیارد تومان از درآمدهای دولت را در سال آینده کاهش خواهد داد. تعیین قیمت نفت از مباحث چالشی در تصویب لایحه بودجه سال آینده است. با توجه به کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی طی چند ماه اخیر، بیم آن می‌رود پیش‌بینی 72 دلاری دولت برای قیمت نفت صادراتی کشورمان در سال آینده، محقق نشود که در آن صورت، کسری بودجه دوباره گریبانگیر دولت خواهد شد.

کارشناسان خارج از دولت و اقتصاددانان مجلس توصیه می‌کنند برای پیشگیری از وقوع کسری بودجه شدید در سال آینده، قیمت پایه هر بشکه نفت صادراتی کشور در محاسبات لایحه بودجه سال 1394 از 72 دلار پیشنهادی دولت به 60 دلار کاهش یابد.

در مقابل، دولتی‌ها اصرار دارند که رقم 72 دلار را بر اساس محاسبات کارشناسی و مطالعات علمی به دست آورده‌اند؛ این در حالی است که سال گذشته نیز مسئولان دولت در پاسخ به انتقادات درباره غیراحتیاطی بودن محاسبه نفت 100 دلاری در لایحه بودجه 1393، همین استدلال را مطرح می‌‌کردند.

بر مبنای پیش‌فرض‌های لایحه بودجه سال 1394 یعنی نفت 72 دلاری، فروش روزانه یک میلیون و 414 هزار بشکه نفت و میعانات گازی، سهم 67 درصدی دولت از صادرات نفت و قیمت پایه 2850 تومانی برای دلار رسمی، درآمد دولت از درآمد نفت در سال آینده 71 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

پیش‌بینی فوق بر این فرض نسبتا خوش‌بینانه انجام شده که قیمت نفت در سال آینده از 72 دلار، پایین‌تر نیاید. اما اگر قیمت نفت از 72 دلار پایین‌تر بیاید، با فرض آن که حجم تولید و صادرات نفت کشورمان تغییر نکند، با هر یک دلار کاهش در قیمت نفت، حدود 900 میلیارد تومان از درآمدهای سالانه دولت کاسته می‌شود.

به عبارت ساده‌تر اگر در سال آینده میانگین قیمت نفت صادراتی کشورمان از 72 دلار پایین‌تر رود، به ازای هر یک دلار، 900 میلیارد تومان کسری بودجه به دولت تحمیل خواهد شد. مثلا اگر قیمت میانگین نفت صادراتی ایران در طول سال آینده 71 دلار باشد، درآمد نفتی دولت به 70 هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. اگر میانگین سالانه قیمت نفت به 60 دلار کاهش یابد، درآمد نفتی دولت به 59 هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت. طبیعی است در صورت وقوع این احتمالات، از بودجه بخش عمرانی کسر خواهد شد. با توجه به حقایق فوق، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس اقدام غیراحتیاطی دولت در لایحه بودجه سال 1394 را اصلاح کنند.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 392027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ذاکر A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    8 16
    آقایان در دولت فکر می کردند که روابط هاشمی با حکام عربستان می تواند کمکی به آنها بکند اما گفتیم ولی گفته ها را به مخالفت و انتقاد با دولت برداشت کردند ولی دیدید که همین عربستان با توطئه درصدد چه کاری بود حال بدانید که مذاکره و توافق با آمریکا هم چیزی شبیه این نفت است و بلای که عربستان سرتان آورد . وقتی مدیریت دولت بدست نااهلش بیفتد و حرف دلسوزان نظام را به پای بی سوادی و بی شناسنامگی و حواله کردن به جهنم ولو غیر بداند نمی توان انتظاری غیر داشت . امت خوب بدانند که در سال 94 با کسری هایی که دولت می آورد ، تورم سرسام آور خواهد بود
    • جیگر A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      5 2
      اصلا تورم سرسام آور نمی شود چون کشورهای کمونیست مواظب ما هستند. امداد غیبی که از طریق چین و روسیه می رسد را فراموش نکن
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    10 3
    باید گسترش توریسم، جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور،پرهیز از خام فروشینفت،مواد معدنی و...،صادرات صنایع دستی، خودکفایی در تولیدات غذایی و کشاورزی و دارویی و دیجیتال سرلوحه کار قرار گیرد و یک اصل مهم دیگر برخورد واقعا جدی با مفسدین اقتصادی می باشد که در این صورت نفت دیگر اقتصاد ما را بازی نمیدهد.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
      0 2
      ايرانيان خارج كشور كه تا چند سال پيش جاسوس بودند حالا چى شد ميخواهيد سرمايه هاشون جذب كنيد
  • محمد A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    10 2
    همه بدبختي هاي ما از اين احمدي نجاته كه هرچي نفت 140 دلاري فروخت رو در صندوق ذخيره ارزي نگه نداشت و به باد داد و تورم 300 درصد را به ملت و نظام تحميل كرد و رفت تا با پولايي كه اطرافيانش جمع كردند خودش را براي انتخابات بعدي اماده كنه و اين وسط كشور را با كاغذ پاره هايي كه حالا سند تركمن چاي را بايد به دنبال داشته باشه را به جاي گذاشت و هيچ كس به اين اقا نميگه 8 سال مملكت را با اين همه درامد چرا به اين روز انداختي و اگه امكان شكايت و غيره بود مطمين باشيد 75 مليون نفر شاكي اين اقا هستند ....البته نمي دونم مدعي العموم كه بايد دراين مواقع وارد عمل به شه كجاست؟