وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز بحث‌های کاهش نرخ سود بانکی در دولت خبر داد و گفت: تغییر نرخ سود بانکی هم اکنون در حال بحث و گفت‌وگو است و امیدواریم هرچه زودتر تصمیم‌گیری در خصوص آن انجام شود هرچند این کاهش دستوری نخواهد بود بلکه با بهره‌گیری از سیاست‌های مناسب اقتصادی و به صورت طبیعی است.

به نقل از ایرنا، علی طیب نیا در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، افزود: با توجه به آنکه نرخ تورم در یک سال گذشته تا حدود زیادی کاهش و از حدود 40 به 17 درصد تنزل یافته، انتظار این است که دربازار پول نیز نرخ سود به طور طبیعی کاهش یابد.

وی ادامه داد: البته معنای این امر آن نیست که دولت می خواهد به صورت دستوری در خصوص نرخ سود تصمیم گیری کند بلکه با استفاده از ابزار و سیاست های اقتصادی تلاش می شود نرخ سود با واقعیات جامعه سازگار شود.

وی اظهار داشت: نرخ سودی که هم اکنون بر بازار پول حاکم است، متناسب با واقعیات جامعه نیست و واقعیات جامعه و شرایط آن ایجاب می کند که در آینده نزدیک شاهد کاهش نرخ سود هم برای سپرده ها و هم برای تسهیلات باشیم.

طیب نیا تصریح کرد: شورای پول و اعتبار یک مرحله در گذشته در خصوص نرخ سود تصمیم گیری کرده و نرخ سود 22 درصدی را برای سپرده های یکساله که مسوولان بانکی بر روی رقم آن توافق کرده بودند، تنفیذ کرد.

به گفته وی، تا انتهای سال روند نرخ سود بانکی ادامه دارد هرچند که دولت در جهت کاهش نرخ تورم و نرخ سود اقدام می کند.

کاهش نرخ سود بانکی با سیاست های مناسب اقتصادی و به صورت طبیعی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص اعلام رقم خاصی برای نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار، افزود: اعلام رقم خاص از سوی این شورا خلاف قواعد اقتصادی و شرعی است و نمی توانیم نرخ سود را به صورت دستوری تعیین کنیم.

وی اظهار داشت: سود قطعی تحقق یافته در فعالیت های اقتصادی کشور توسط نظام بانکی کشور وصول شده و بین صاحبان منابع و سپرده گذاران توزیع می شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: واقعیات اقتصادی کشور از وجود نرخ سودهای بالا حکایت نمی کند و قاعدتا عملکرد نظام بانکی کشور باید متناسب با واقعیات اقتصادی کشور باشد.

نرخ دلار 2850 تومانی تعیین شده در بودجه 94 مناسب است

طیب نیا در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص درخواست برخی از نمایندگان مجلس برای کاهش نرخ دلار از 2850 تومان در بودجه 94 با توجه به افت قیمت نفت، گفت: دیدگاه ها و نظرات متفاوتی در این خصوص در مجلس شورای اسلامی مطرح شده اما دولت تصور می کند نرخی که در بودجه 94 برای دلار در نظر گرفته شده، مناسب بوده و با واقعیات اقتصادی جامعه سازگار است و زمینه ایجاد هیجانات در بازار ارز را فراهم نمی کند.

وی ادامه داد: در عین حال این رقم با نرخ بازار آزاد تفاوت محدودی دارد و امیدواریم بتوانیم با گشایشی که در بازار ارز ایجاد می شود نرخ بازار آزاد را به سمت نرخ مبادله ای سوق دهیم.

بیش از 300 هزار میلیارد تومان تا پایان سال تامین مالی می شود

وی اظهار داشت: در لایحه خروج از رکود که توسط دولت تنظیم شده، بحث تامین منابع مالی لازم برای فعالیت های اقتصادی، تولیدی و به ویژه سرمایه در گردش بنگاه های تولیدی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: بنابراین در جلسات متعددی با حضور مدیران عامل، مدیران بانکی کشور و همچنین مقامات و مسوولین دولتی تلاش شد تا مشکلات و محدودیت هایی که در جهت تامین مالی وجود دارد، شناسایی و تصمیمات مناسبی را برای رفع این مشکلات و محدودیت ها اتخاذ کنیم.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان آنکه نظام بانکی تا انتهای مهر ماه سال جاری در مجموع 177هزار میلیارد تومان برای فعالیت های اقتصادی تامین مالی کرده است، گفت: براین اساس تا انتهای سال بیش از 300 هزار میلیارد تومان تامین مالی انجام می شود و این به معنای این است که از 230 هزار میلیارد تومانی که نظام بانکی در سال گذشته تامین مالی کرده بود به مراتب بالاتر خواهیم رفت.

به گفته وی، از منابعی که در اختیار فعالیت های اقتصادی قرار گرفته نزدیک به 60 درصد به عنوان سرمایه در گردش بوده و اولویتی که دولت برای نیاز سرمایه در گردش فعالیت های تولیدی و خروج از رکود تعیین کرده توسط نظام بانکی کشور اجرایی شده و امیدواریم تا انتهای سال بتوانیم مابقی تعهدات را اجرایی کنیم.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    44 26
    همین نرخ سود بالا همه رو ورشکست کرده
  • علی A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    25 4
    کاهش نرخ سود همون بلایی رو سر اقتصاد میاره که زمان احمدی نژاد آورد نمیدونم چرا از اشتباه های دیگران درس عبرت نمیگیریم باز هم همون اتفاق های قبلی داره تکرار میشه اول دلار بعد طلا بعد نرخ سود بانکی و بعد از اون هم زمین و مسکن خواهد بود و البته مشکلات مربوط به کاهش قیمت نفت رو هم باید اضافه کنیم
  • بی نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    9 4
    جناب شما بیا بدون دستور با التماس نرخ سود رو پایین بیار دریغ از یک جو اقتدار در این دولت جدید. چرا اینقدر می ترسه ؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    29 2
    دولت محترم نرخ سود رو میخاید بیارید پایین که مردم پولشون رو بکشن بیرون بزنن تو کار تولید؟ میخاید دست بانکهارو ببندید؟ من اینو میدونم که هم مردم ما هم بانکها در این صورت پولشون رو رونه ی بازار ارز و سکه میکنن یه بلوایی میشه از ما گفتن بود.
  • محسن A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    6 17
    پرفسور تورم 17 دصد یعنی شیب افزایش قیمت ها ملایم تر شده و از 40 به 17 رسیده
  • بی نام A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    22 1
    آقای وزیر حقوق بنده هم با واقعیات جامعه و هزینه ها سازگار نیست قیمت دلار هم با واقعیات جامعه سازگار نیست شماها کلا چسبیدین به نرخ سود بانکی که سودی به حال ما نداره و تنها به سود همون هایی است که در اتاق بازرگانی از بالا بودن نرخ دلار سود می برن و البته از بالا بودن نرخ سود بانکی می نالن
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    10 0
    ابراز امیدواری کردن نرخ ارز آزاد به مباله سوق پیدا کند در حالی که عملا برعکس در حال انجام است و نرخ مبادله ای در تعقیب نرخ فزاینده ارز آزاد است. یعنی این واقعیات اقتصادی مورد استناد اینا نفسی برای ملت نذاشته
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    8 0
    آقاي دكترسيستم داشت درست جلوميرفت كه باصحبتهاي جنابعالي ودكترسيف شوك واردشده باعث اين به هم ريختگي شد.آرامش بازارروبااين صحبتهابه هم ريختيد
  • محمد A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    19 0
    آقا جان من طرفدار روحانی ام ولی هر چی وعده در مورد دلار دادين و گفتين دارین عکس شو عمل میکنید شما رسما 300 تومان بردین رو دلار تو بودجه الان دلار از ادم 300 تومان رفته روش به نظرت جناب وزیر این با حرف شما کاملا متناقض نیست.متاسفانه شاهد آمارهای و حرفهاي دوره قبل هستیم هنوز
  • بی نام US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    12 0
    بستکی داره این نرخ برای جه کسی مناسب باشه؟ حتا اگه نرخ آزاد هم به این نرخ برسه باز برای قشری که سالهاس درآمد پایینی داشته و خیلی چیزارو از دست داده جبران کننده نیس
  • محمد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    27 0
    آقای وزیر اقتصاد این خیلی زشته که شما جای اینکه قدرت پول ملی را بالا ببرید دارید از عمد اونو پایین میارید بخاطر اینکه یه دلارتون بشه ۳۵۰۰ تومن تو بازار ولی این کار خیلی اینقدر ضرر داره که منفعت نداره خودتونم میدونید دارید کارهایی که احمدی نژاد کرد دوباره تکرار میکنید
  • بی نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    9 0
    یه سناریو امده تو مغزم که نکنه دولت میخاد بازار ارز و سکه رو جذاب نشون بده و هم زمان نرخ سود بانکی رو بیاره پایین که مردم و بانکها پولشون رو بکشن بیرون ببرن ارز بخرن بعدش با توجه به اطلاعاتی که فقط خودشون از نتیجه ی مذاکرات دارن کل بدیهیهای ارزیشون که آزاد میشه رو بریزن تو بازار انوقت چه شود.دولت حالشو میبره فقط.انتقامشو از دلالها و بانکها حسابی میگیره.
  • بی نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    1 0
    اقتصاد مقاومتی با جیب مردم نمیشه که .نفت که ارزون شد به سود بانک رو کم کنیم مردم پولشونو بیارن تو اقتصاد
  • شمالی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۹
    2 0
    جناب آقای وزیر چرا زمانی که نرخ تورم بالای 40 درصد بود نرخ سود سپرده با آن تطبیق داده نشد ؟ یعنی این مورد طبیعی بود ولی اگر نرخ تورم کاهش یابد و سود سپرده در در همان نرخهای قبلی بماند غیر طبیعی است .