واحدمرکزی خبر نوشت:

دیوان دادگستری اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد درخواست انگلیس را مبنی بر لزوم صدور ویزا برای برخی اتباع مقیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا رد کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوکزامبورگ، انگلیس اعلام کرده بود اتباع کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا که دارای اجازه اقامت در کشورهای عضو این اتحادیه هستند، برای سفر به انگلیس باید ویزا دریافت کنند.
اتحادیه اروپا از آزادی جابجایی به عنوان یکی از اصول اساسی که همه 28 عضو اتحادیه باید آن را رعایت کنند حمایت می کند اما دولت دیوید کامرون در انگلیس به دنبال کاهش مهاجرت است و این موضوع در فاصله باقی مانده تا انتخابات عمومی ماه مه بسیار حساس خواهد بود.
دیوان دادگستری اروپا در بررسی یکی از پرونده ها به سود یک زن کلمبیایی رای داد که معتقد بود با توجه به داشتن مجوز اقامت در اسپانیا، برای ورود به انگلیس نیاز به ویزا ندارد. این زن به همراه همسرش که تابعیت مضاعف انگلیسی - ایرلندی دارد در اسپانیا زندگی می کند.
دادگاه در این خصوص اعلام کرد: «هنگامی که اتباع کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا کارت اقامت در یکی از کشورهای اتحادیه را دارند، دولت انگلیس نمی تواند پذیرش آنها را منوط به صدور ویزا کند».
این زن کلمبیایی و شوهرش سال 2012 به دادگاه عالی انگلیس و ولز شکایت کرده و مدعی شدند درخواست انگلیس برای ویزا ناقض حق آزادی جابجایی آنهاست. دادگاه عالی انگلیس نیز پرونده را به دیوان دادگستری اروپا که عالی ترین دادگاه اتحادیه اروپاست ارجاع داد که این دادگاه به نفع این زوج رای داد.
این دیوان اعلام کرد «قانون آزادی جابجایی اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه نمی دهد کشورهای عضو، ورود اتباع و اعضای خانواده آنها را به صدور ویزا مشروط کنند».
البته این دیوان اعلام کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند حق ورود اینگونه افراد را در صورت «سوء استفاده آنها از حقوق خود برای کلاهبرداری، باطل یا ملغی کند» و این اقدام باید حتما پس از مطالعه دقیق هر مورد انجام شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =