۰ نفر
۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷

ایسنا نوشت:

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: وقف در گذشته از تنوع برخوردار بوده و متناسب با نیازهای روز موقوفه‌های جدید ایجاد می‌شده است.

محمدرضا سوقندی در دومین همایش وقف و رسانه که امروز، 27 آذر به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در سمنان برگزار شد، به تنوع موقوفات در گذشته اشاره و با ذکر خاطره‌ای گفت: در یکی از شهرهای استان خراسان که امروزه در خراسان جنوبی واقع شده یک زمین وجود داشت که به «زمین گربه‌ای» معروف بود. این زمین زراعی وقف شده بود تا از محل درآمدهای آن، پول گوشت‌هایی داده شود که یک گربه از خانه‌ها دزدیده بود.

وی درباره چرایی این گونه وقف انجام شده، افزود: صاحب این موقوفه در وقف نامه ذکر کرده که این زمین برای این امر وقف شده که به خاطر دزدیدن گوشت توسط گربه بین خانواده دشمنی بوجود نیاید و از این رو از محل درآمدهای این زمین بهای گوشتی که از سوی گربه‌ها به سرقت می‌رفت پرداخت می‌شد که هم گربه در امان بماند و هم اهل خانه.

سوقندی از وقف به عنوان یک میراث ماندگار، یاد کرد و افزود: وقف یک میراث ماندگار است و هر چیز و هر کسی که با آن پیوند بخورد ماندگار خواهد شد. در زمانه و دوره‌ای که نفت نبود، این سنت وقف بود که زیربنای اقتصادی تمدن اسلامی را شکل می‌داد. وقف می‌تواند زمینه ساز شکل گیری تمدن نوین اسلامی باشد، چرا که جان مایه‌های چنین فرهنگ و تمدنی در گرو احیای وقف و توجه به کارکردهای این سنت حسنه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با طرح این سوال که چرا با وجود سنتی همچون وقف باید در جامعه اسلامی شاهد فقر باشیم، خاطرنشان کرد: وقف می‌تواند در از بین بردن فقر و حاشیه نشینی موثر باشد.

وی ادامه داد: برای ترویج سبک زندگی اسلامی باید سنت‌های اسلامی را احیا کنیم. این سنت حسنه وقف بود که در کنار مساجد و کتابخانه‌ها به شکل گیری تمدن عظیم اسلامی در گذشته کمک کرد.

سوقندی با بیان اینکه جامعه امروز نیازهای متفاوتی با گذشته دارد، افزود: کار اهل رسانه این است که این نیازها را شناسایی و تبیین کنند و واقفان را به سمت ایجاد موقوفه‌های جدید در حوزه‌هایی نظیر سلامت، علم و فناوری، حوزه و دانشگاه سوق دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز از تدوین و احصاء نیازهای روز شهرهای محتلف استان سمنان برای ایجاد موقوفه‌های جدید خبر داد.

حجت الاسلام ولمسلمین عبدالله واحدی در همایش وقف و رسانه اظهار کرد: این نیازها در شهرها و مناطق مختلف متفاوت است و این اداره کل این آمادگی را دارد که به واقفان خیراندیش در زمینه وقف موقوفه‌های جدید مشاوره دهد.

وی به فلسفه وقف اشاره کرد و گفت: خداوند از طریق ثروت و اموالی که در اختیار انسان‌ها قرار داده، همواره آنها را مورد آزمایش قرار می‌دهد بنابراین صاحبان مال باید حق این نعمت را که خداوند در اختیار آنها قرار داده است ادا کنند وگرنه این وعده و قانون الهی است که اگر این حق ادا نشود خداوند این نعمت را از آنها سلب خواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به سفارشات اکید ائمه اطهار مبنی بر دادن صدقه اظهار کرد: آنگونه که در مبانی دینی ما تاکید شده، انسان باید از طریق نعمتی که خداوند به او ارزانی داشته به بندگان خدا خدمت کند و صدقه دادن یکی از راه‌های خدمت است. البته راه‌هایی برای خدمات ماندگارتر نیز وجود دارد که یکی از آنها دادن قرض الحسنه است که در روایات ما آمده است هیجده برابر صدقه ثواب دارد.

حجت الاسلام ولمسلمین واحدی با بیان اینکه اثر وقف فراتر از قرض الحسنه است، افزود: از آنجا که اراده خداوند بر این است که حس مشارکت را در بین ما انسان‌ها بوجود آورد بر انجام سنت‌های حسنه‌ای نظیر قرض الحسنه و وقف تاکید کرده است. اثرات وقف هرگز از بین نمی‌رود. جایگاه و استمرار وقف تا آنجا است که حتی خود واقف هم نمی‌تواند یک موقوفه را از وقفیت خارج کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    «از آنجا که اراده خداوند بر این است که حس مشارکت را در بین ما انسان‌ها بوجود آورد بر انجام سنت‌های حسنه‌ای نظیر قرض الحسنه و وقف تاکید کرده است. اثرات وقف هرگز از بین نمی‌رود. جایگاه و استمرار وقف تا آنجا است که حتی خود واقف هم نمی‌تواند یک موقوفه را از وقفیت خارج کند.» اینکه روی قرض الحسنه تاکید شده معلوم است که آیاتی در این زمینه وجود دارد اما اینکه اراده خداوند بر وقف نیز هست آیا آیه ای هم وجود دارد؟ یا چیزی را به خدا نسبت می دهید که خداوند نگفته است.
  • بی نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    ایا الان وقف این بنده خدا به درستی اجرا میشد البته اگه تا الان نفروخته باشند
  • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    11 0
    واقعا برام خیلی جالب بود. امیدوارم که خداوند افرادی رو که مهربان هستند و حیوانات و محیط زیست رو دوست دارن ، در پناه خودش حفظ کنه.
  • بی نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    6 0
    برای این فرد مهربان، فاتحه خوندم. پیشنهاد می کنم خوانندگان این مطلب هم برای روح این فرد مهربان فاتحه بخونن.
  • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    شهرستان طبس