اقتصادنیوز نوشت: تجارت ایران و مالزی در یک دهه اخیر دچار نوسان‌هایی بوده و موضوع قابل توجه در تجارت ایران با این کشور آن است که ایران یکی از واردکنندگان روغن پالم از مالزی است.

به‌تازگی مصطفی محمد وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی در سنگاپور، با بیان اینکه «ما به ایران همچنان به عنوان یک مقصد مهم برای بازار محصولات و روغن پالم نگاه می‌کنیم»، اعلام کرد که «شرکت توسعه تجارت خارجی مالزی مقدمات سفر مقامات عالی رتبه مالزی را به ایران در زمان بسیار نزدیکی فراهم کرده است.» اما در حال حاضر وضعیت تجارت ایران با این کشور چگونه است؟ ایران علاوه بر روغن پالم چه کالاهایی از مالزی وارد می‌کند و تاجران مالزیایی کدام محصولات ایران را ترجیح می‌دهند؟ در یک دهه اخیر تجارت این دو کشور چه نوسان‌هایی داشته است؟

تجارت ایران در یک دهه اخیر نوسان‌ها و فراز و نشیب‌هایی از سر گذرانده است. ارزش صادرات ایران به مالزی که در سال 85 معادل 36 میلیون و 200 هزار دلار بوده، طی روندی صعودی به میزانی معادل 132 میلیون و 500 هزار دلار در سال 90 رسیده است. اما پس از آن با روندی نزولی مواجه شده و در نهایت به میزانی معادل 40 میلیون و 500 هزار دلار در سال 94 کاهش یافته است.

بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش واردات ایران از مالزی نیز در یک دهه اخیر کاهش یافته است. ایران در سال 85 معادل 386 میلیون و 200 هزار دلار کالا از مالزی وارد کرده است. واردات ایران از این کشور سپس با طی روندی افزایشی به میزانی معادل 549 میلیون و 500 هزار دلار در سال 89 و 532 میلیون و 400 هزار دلار در سال 90 رسیده است. پس از آن واردات ایران از مالزی طی روندی نزولی به میزانی معادل 265 میلیون و 600 هزار دلار در سال 94 کاهش یافته است.

نمودار زیر را بر اساس آمارهای رسمی گمرک ایران تهیه شده است.

ایران و مالزی چه کالاهایی مبادله می‌کنند؟
به گزارش اقتصادنیوز، اقلام عمده صادراتی ایران به مالزی در سال 94 عبارتند از: قیر نفت، خرما، اوره، سنگ، انگور خشک‌کرده، فورفورال، پسته، استیون بوتادین کربوکسیله، روی و روغن. در این سال ایران بیش از هر کالایی روغن پالم، شیره کائوچو، روغن جانشین کره کاکائو، اسید پالمتیک، اجزای روغن پالم، کائوچوی طبیعی، مخلوط یا فرآورده‌های خوراکی از چربی‌ها یا روغن‌های حیوانی و نباتی، قوطی برای نوشابه و نوشیدنی، دستکش معاینه و گلیسرول از این کشور وارد کرده است.

 

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
    6 1
    ایول پس کل لبنیات ایران رو مالزی تامین می کنه دستشون درد نکنه ما که بدنمون عادت کرده روغن رو کلسیم فرض میکنه تا ایست کامل قلبی