ایرنا نوشت: قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت نه تنها 10 میلیون حاشیه نشین از خدمات بهداشتی برخوردار شدند، بلکه برای اولین بار و پس از 30سال خدمات شبکه بهداشت به شهرهای بزرگ مانند تهران، کرج، اصفهان،اهواز و مشهد رسید.

ناصر کلانتری با تشریح فاز بهداشتی طرح تحول سلامت افزود: طرح تحول خدمات بهداشتی با قوت در حال پیشرفت است و از اول امسال تاکنون، تقریبا تمام حاشیه نشینان کشور که پیش از این از هر گونه خدمات بهداشتی محروم بودند، برای اولین بار زیر پوشش خدمات اولیه بهداشتی قرار گرفتند.

او گفت: خدمات اولیه بهداشتی با ایجاد شبکه سراسری بهداشت و درمان از 30 سال پیش در روستاها اجرا شد و آرزوی دیرینه مسئولان نظام سلامت و وزارت بهداشت این بود که روزی این خدمات به شهرها نیز گسترش پیدا کند.

کلانتری افزود: اکنون این آرزوی دیرینه محقق شده است و تا پایان آذر برای اولین بار خدمات بهداشتی در شهرهای بزرگی مانند تهران، کرج، اصفهان،اهواز و مشهد نیز ارائه می شود و این یک تحول بزرگ در نظام سلامت کشور محسوب می شود.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: این خدمات از طریق مراکز خصوصی به مردم ارائه می شود و وزارت بهداشت از شرکتهای خصوصی خرید خدمت می کند، شرکتهای خصوصی طرف قرارداد در شهرها مشخص شده اند و به تدریج در حال آماده کردن واحدهای ارائه خدمتشان به شهرنشینان هستند.

کلانتری گفت: با اجرای این طرح شاهد ارتقای سلامت مردم شهرها خواهیم بود. دغدغه اصلی وزارت بهداشت نیز اکنون بیماری های غیر واگیر است که به سرعت در حال افزایش است.

او افزود: خطر اصلی تهدید کننده سلامت مردم اکنون بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، سرطان و سکته های مغزی و قلبی است که به سرعت بر اثر تغذیه ناسالم، رفتارهای خطر آفرین و شیوه زندگی ماشینی رو به گسترش است.

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت افزود: در پایگاه های ارائه خدمات بهداشتی که در حاشیه شهرها و شهرهای بزرگ ایجاد شده است، شیوه رفتار و زندگی سالم به مردم آموزش داده می شود و عوامل خطر اصلی بیماری های غیر واگیر به مردم معرفی می شود تا بتوانند با کنترل این عوامل از سلامت خود مراقبت کنند.

کلانتری درباره مدل ارائه خدمات بهداشتی در شهرها گفت: مدل ارائه این خدمات همان مدل شبکه روستایی است، به این شکل که یک نفر مراقب سلامت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را زیر پوشش دارد و به صورت فعال به آنان خدمت رسانی می کند. اگر مراجعه نکردند، به سراغشان می رود و در صورت بیماری آنها را به مراکز بهداشتی درمانی که پزشک مستقر است، ارجاع می دهند.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: اجرای این طرح در واقع فراهم کردن، زیر ساخت اجرای برنامه پزشک خانواده است که مهمترین و استراتژیک ترین برنامه وزارت بهداشت و نظام سلامت محسوب می شود.

کلانتری گفت: هزینه اجرای این طرح از محل اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی پزشک خانواده تامین می شود و از همین منبع برای خرید خدمت از بخش خصوصی برای ارائه خدمات بهداشتی به حاشینه نشینان و شهرنشینان استفاده می شود.

او افزود: اجرای پزشک خانواده یک شبه ممکن نیست و باید به تدریج حلقه های آن ایجاد و به هم متصل شود.

طرح تحول سلامت که از 15 اردیبهشت سال 93 شروع شد، تاکنون ۴ فاز داشته است. فاز اول تحول در حوزه درمان بود که با کاهش هزینه های پرداختی مردم و نوسازی بیمارستان ها اجرا شد.

فاز دوم این طرح تحول در حوزه بهداشت و نوسازی خانه های بهداشت و گسترش شبکه بهداشتی- درمانی همراه بود و همچنان ادامه دارد. فاز سوم این طرح اصلاح تعرفه های پزشکی است که با ابلاغ کتاب جدید ارزش های نسبی خدمات سلامت اجرا شد و فاز چهار آن تحول در آموزش است که از ابتدای مهر 94 در دانشگاه های علوم پزشکی به مرحله اجرا درآمده است.

برنامه پزشک خانواده، برنامه ای است که اکنون در دو استان فارس و مازندران اجرایی شده است. مطابق این برنامه هر پزشک خانواده مسئولیت سلامت جمعیت مشخصی که حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است به عهده می گیرد و برای آنها پرونده سلامت تشکیل می دهد. 

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =