اولین بخش درد و مراقبت‌های تسکینی سرطان کودکان در ایران و خاورمیانه شنبه (7 آذرماه) در بیمارستان فوق تخصصی محک افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مراسم با حضور جمعی از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها، اصحاب رسانه، مسئولان و فعالان حوزه سلامت، اعضای هیأت امنا و مدیرعامل محک، پزشکان و متخصصان و جمعی از نیکوکاران برگزار شد. بخش درد، به دست یکی از فرزندان محک که از اولین بیماران بستری در این بخش است، افتتاح شد.   مدیرعامل محک: ارائه گزارش‌های شفاف مالی؛ وظیفه محک در اعتماد یاوران

دکتر آراسب احمدیان مدیر عامل مؤسسه خیریه محک در نشست خبری ضمن خیر مقدم به یاوران رسانه‌ای کودکان مبتلا به سرطان گزارشی اجمالی از عملکرد مؤسسه خیریه محک را عنوان کرد و گفت: محک در آستانه ورود به بیست و پنجمین سال فعالیت خود قرار دارد و پس از ربع قرن تجربه،‌ این باور در محک ایجاد شده که با تکیه بر مشارکت مردم و پاسداشت اعتماد آنان می‌توان برای پیشبرد اهدف این مؤسسه که همانا حمایت همه جانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنهاست گام برداشت.

 احمدیان با اشاره به روش‌های مرسوم در اداره بیمارستان‌های خیریه گفت: اداره بیمارستان از ساخت و تجهیز آن پیچید‌ه‌تر است. در کشور ما عموما وقتی بیمارستانی به دست نیکوکاران ساخته و تجهیز می شود، اداره آن به وزارت بهداشت سپرده می‌شود. اما اکنون در محک شاهد آن هستیم که مشارکت‌های مردمی سبب ایجاد و تجهیز بیمارستانی فوق تخصصی شده که علاوه بر آن که با مشارکت‌های مردمی ساخته شده، با همین مشارکت‌ها نیز اداره می‌شود. این امر سبب ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در حوزه سلامت در کشور شده است. منابع مالی مؤسسه خیریه محک تنها با اتکا به مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود. این دستاورد زمانی امکان‌پذیر می‌شود که نیکوکاران به طور شفاف شاهد ارائه خدمات به واسطه کمک‌های مالی خود باشند. 

او افزود: محک با برقراری بازدیدهای روزانه از فعالیت‌های خیریه و بیمارستان و همچنین ارائه ریز صورت‌های مالی و گزارش بازرس بر روی وب سایت رسمی مؤسسه این امکان را ایجاد می‌کند تا هزینه و عواید سازمان به طور کامل به اطلاع نیکوکاران برسد. رفتار شفاف و پاسخگو نیز عاملی است که اعتماد مردم را نسبت به محک بالا می‌برد و اکنون شاهد این هستیم که در کشور عزیزمان بیمارستانی خیریه پس از ایجاد و تجهیز با مشارکت‌های مردمی توسط همین کمک‌ها اداره می‌شود.

رئیس بیمارستان محک: در تمام مراحل درمان همراه کودکان مبتلا به سرطان خواهیم بود

دکتر عظیم مهرور رئیس بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودک محک، در خصوص روند رشد بیمارستان محک در در سال‌های فعالیت گفت: سال ۸۶ که بیمارستان با یک بخش شیمی درمانی سرپایی آغاز به کار کرد، اما اکنون بیمارستان محک دارای 3 بخش فوق تخصصی آنکولوژی کودک، بخش پیوند سلول‌های بنیادی، رادیوتراپی، دو فوق تخصصیICU، آزمایشگاه ژنتیک، آزمایشگاه پاتولوژی، بخش‌های پاراکلینیکی و کلینیکی است که با تمام ظرفیت خدمات فوق تخصصی را کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌کنند.

او افزود: یکی از اهداف بنیانگذاران محک و همچنین زنده یاد پروفسور پروانه وثوق همواره این بوده است که کودکان مبتلا به سرطان درد و رنج کمتری را در دوران درمان تحمل کنند. از چند سال پیش با اتفاق نظر هیأت امنا و مدیره و پزشکان متخصص طرح افتتاح بخش درد و مراقبت‌های تسکینی در بیمارستان محک  مطرح شد. اکنون می‌توانیم باز هم با توان بیشتری بگوییم که محک در تمامی لحظات همراه کودکان مبتلا به سرطان خواهد بود و آنها را تنها نخواهد گذاشت.

رئیس بخش درد بیمارستان محک: افتتاح بخش درد؛ پاسخی به اعتماد مردم، حاميان اصلی محک

دكتر فريد ابوالحسن قره‌داغی رئيس دپارتمان درد بیمارستان محک، سخنان خود را با قدردانی از حمايت ياوران آغاز كرد. او تأسيس اين بخش را پاسخی به اعتماد و اطمينان مردم كه حاميان اصلی محک هستند، دانست و گفت: با پشتوانه این اعتماد، ارتقای روز افزون خدمات ارائه شده به كودكان مبتلا به سرطان و خانواده آنها را وظيفه خود می‌دانيم. در محک به تدوين برنامه راه‌اندازی دپارتمان درد پرداختيم. هرچند در برخی بيمارستان‌ها در کشور مراكز طب تسكينی و درد وجود دارد، اما اين بخش به عنوان بخش تخصصی درد سرطان كودكان برای اولين بار در خاورميانه، در بيمارستان محک افتتاح می‌شود.

او افزود: دردهای سرطانی يكی از عمده ترين مشکلاتی است كه بیماران با آن روبرو هستند و بر اساس آمارهای جهانی بین 35 تا 55 درصد از بیماران در مراحل اولیه و تا 96درصد در مراحل انتهایی بیماری دردهای متوسط تا شدیدی را تجربه می کنند. کودک مبتلا به سرطان با مشکلاتی همچون اضطراب، افسردگی، خستگی، تهوع، استفراغ، رنج عمومی و دردهای خاص ناشی از يک توده بدخيم مواجه است. بيمار مبتلا به سرطان نه تنها دچار درد عمومی و يا منطق های ناشی از تهاجم تومور به بافت‌های مختلف است، بلكه اكثر روش‌های درمانی و تشخیصی مانند شيمی درمانی، راديوتراپی، نمونه‌گیری‌ها و دارو درمانی سرطان كه اجتناب ناپذير هستند نيز می‌توانند براي بيمار درد ايجاد كنند. 

قره‌داغی در ادامه به سوابق برگزاری كنگره‌های تخصصی درد در بيمارستان محک به عنوان اولين مركز درمانی كه كنگره مديریت درد در سرطان كودكان محک را برگزار كرده است، اشاره کرد و گفت: در بهمن ماه امسال نيز اولين كنگره بين‌المللی و چهارمين كنگره ملی مديريت درد در محک برگزار خواهد شد که مشتاق حضور تمامی صاحب نظران برای مشارکت در این رویداد علمی هستیم.

رئیس بخش درد بیمارستان محک به معرفی بخش درد و مراقبت‌های تسکینی محک پرداخت و گفت: بخش درد بيمارستان محک مجهز به اتاق عمل، اتاق مخصوص سونوگرافی، تکنولوژی‌های نوین لیزر درمانی کم توان و پرتوان، اوزون تراپی، اقدامات كنترل دردهای حاد و مزمن با استفاده از تحريک الكتريكی اعصاب از طريق پوست (TENS) بلوک‌های عصبی محيطی و مركزی، اپيدوروسكوپی(تشخيص و درمان چسبندگی‌های فضای اپيدورال به دنبال جراحی ستون فقرات يا تهاجم تومور) كارگزاری پمپ‌های بی دردسازی داخل نخاعی و فضای اپيدورال و همچنين بوتاكس درمانی (تزريق بوتاكس برای سردردهای سركش، دردهای عضلانی و اسپاسم) فوتودايناميک تراپی، تكنيک دارويی و تهاجمی، نوردرمانی، رايحه درمانی و موزيک درمانی است. 

او افزود: این بخش به عنوان بخشی از دپارتمان درد در بيمارستان محک به ارائه مراقبت‌های تسكينی و حمايتی مورد نياز كودک از بدو پذيرش تا مراحل پايانی درمان می‌پردازد. دپارتمان تخصصی درد شامل مركز تشخيصی، تحقيقاتی و درمانی است كه در كشور و منطقه منحصر به فرد بوده و با همت نيكوكاران اين سرزمين به پيشرفته‌ترين فناوری‌های روز دنيا در زمينه دردهای سرطانی مجهز شده است.

بنیانگذار محک:‌ بخش درد، آرامی برای درد‌های بی‌امان

سعيده قدس بنيانگذار مؤسسه خيريه محک نقش نهاد‌های مدنی و مسئوليت‌پذيري آنها در رابطه با مشکلات جامعه را انكارناپذير دانست. او ابراز اميدواری كرد كه با افتتاح بخش درد و كوشش متخصصان در زير سقف محک بتوانيم آرامی براي دردهای بی امان كودكان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنها باشيم.

قدس عنوان کرد که دغدغه محک در کنار حمایت از درمان کودکان مبتلا به سرطان رسیدگی به مشكلات خانواده آنها چه در زمینه مالی و چه روحی است. او گفت:‌ عمدتا در بيمارستان‌ها از پذيرش بيمارانی كه اميد اندكی به بهبودی آنها‌ وجود دارد سرباز می‌زنند، اما در محک به علت اهميت حفظ كيفيت زندگی و احترام به كرامت انسانی خدمات درمانی و حمايتی در تمام مراحل درمان كه گاهی بسيار سخت و طاقت فرساست به كودک بيمار و خانواده او ارائه می‌شود.

قدس با قدردانی از نيت خير مردمان نيک انديشمان در حمايت از محک و تلاش پزشکان و کادر درمانی و حمايتی مؤسسه ابراز اميدواری كرد كه محک بتواند در همه مراحل درمان و همچنین در ارائه خدمات و درمان‌های تسكينی در کنار کودکان مبتلا به سرطان و خانواده آنها باشد.

۴۷۲۳۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    همه باید کمک کنیم نباید کودکان درد بکشن اونا فرشته هستند نباید بخاطر اشتباهات و خودخواهی های ما بزرگترها اینطوری درد بکشن
  • بی نام A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    خوبه...ولی انشاالله پای هیچ کس به اونجا باز نشه
  • بابك IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    دمشون گرم