عضو کمیسیون اجتماعی: طرح کاهش ساعت کاری زنان رای نمی آورد/ دلیل؛ مشکلات مالی و بیمه ای

عضو کمیسیون احتماعی محلس معتقد است که بخش خصوصی و بیمه با طرح کاهش ساعت کاری زنان مشکل پیدا می کنند و به خاطر بار مالی امکان تصویب آن وجود ندارد.

زهرا تالانی: وقتی طرح کاهش ساعت کاری زنان شاغل در دولت قبل مطرح شد، برخی مخالفان آن را راهی برای خانه نشین کردن زنان دانستند اما موافقان معتقد بودند که این طرح باعث حضور بیشتر زنان در خانه و تحکیم بنیاد خانواده می شود. با اینحال، در کمیسوین اجتماعی طرح به خاطرم کشلاتی که از نظر مالی پیش می آورد رای نیاورد و مدتها مسکوت ماند تا اینکه با تغییر دولت دوباره معاونت امور زنان ریاست جمهوری آن را با کمی تغییر اعلام کرد. به نظر می رسد نمایندگان مجلس در نظر دارند در مدت باقی مانده آن را بررسی کنند تا سرانجام آن مشخص شود. در همین باره با عباس صلاحی عضو کمیسیون اجتماعی گفت وگویی انجام دادیم. او معتقد است که به خاطر بار مالی این طرح رای نمی آورد.

موضوع کاهش ساعت کاری زنان شاغل سالهاست مطرح می شود و امسال هم معاونت امور زنان ریاست جمهوری اعلام کرده که آن را به مجلس ارائه می دهد.به نظر شما این طرح در این دوره مجلس مصوب می شود؟

مدتها کار کارشناسی روی این طرح انجام شد اما به خاطر مشکلاتی که داشت در کمیسیون اجتماعی رای نیاورد و برای همین مدتی مسکوت ماند تا اینکه در این دوره دوباره مطرح شد. فعالان حوزه زنان تصور می کنند اگر قرار است کاری برای زنان انجام دهند کم کردن ساعت کاری آنهاست درحالی‌که این طرح اصلا شدنی نیست.

چرا امکان تصویب و اجرای کاهش ساعت کاری برای زنان شاغل وجود ندارد؟

توجه داشته باشید که برای این طرح تنها نباید خانمهای شاغل در بخش دولتی را نظر گرفت چون بخش خصوصی در حقوق و جایگزینی نیرو مشکل پیدا می کند. از طرفی سازمان تامین اجتماعی هم برای بیمه مشکل پیدا می کند، چون یک‌ساعت خروج زودتر از محل کار، حدود 22 تا 23 ساعت در ماه می‌شود که بیمه ها در پرداخت با مشکل مواجه می شوند، پس این طرح به نظرمن در هیچ دوره ای رای نخواهد آورد چون همانطور که گفتم زیرساختهای مالی و بیمه ای طرح مشخص نیست.

اما برخی نمایندگان اعلام کردند که از این طرح استقبال می کنند.

من بعید می دانم، چون همانطور که گفتم شرکتهای خصوصی به شدت مشکل پیدا می کنند مثلا باید برای یک شیفت کاری دو نیرو بگیرند که این از نظر مالی اصلا به صرفه نیست، از طرفی برای خود دولت هم مقرون به صرفه نیست و بار مالی ایجاد می کند. بنابراین اگر حتی مجلس هم تصویب کند شورای نگهبان آن را تصویب نمی کند.

امکان دارد سرنوشتی مانند قانون افزایش مرخصی زایمان داشته باشد که سرانجام به خاطر بارمالی، دستگاههای دولتی مکلف به اجرای آن هستند نه موظف؟

افزایش مرخصی زایمان یک خواسته به حق بود چون در کشور ما واقعا مدت آن کم بود اما باز هم بار مالی داشت و هنوز سازمان تامین اجتماعی زیر بار آن نرفته است.الان براساس تحقیقی که انجام شده ساعت کاری مفید در اداره های ما نیم ساعت است اگر این ساعت کم شود فاجعه می شود. از طرفی آقایان هم ممکن است اعتراض کنند به هرحال آنها هم مشکلاتی دارند. چون در یکی از بندهای این طرح موضوع زنان شاغل که دارای فرزند زیر 6 سال، همسر یا فرزند بیمار هستند اشاره شده که آن هم مشکل دارد چون گاهی بعضی مردان هم همسر بیمار دارند. از طرفی تصیوب این قانون نیاز به یکسری زیرساختهای دیگر هم دارد مثلا برای تامین نيروی جايگزين باید شرایط استخدام در بخش دولتی آسان شود اما با محدوديت‌های استخدامی و سختگيری‌هایی رو به رو هستیم.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 421105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    3 13
    وقتي اين همه مرداي جوان تو اين كشور بيكارند چرا بايد زنان بجاي آنها سر كار باشند كه بعدا بشينيم براي مشكلات زايمان و حضور آنان در آغوش گرم خانه و تحكيم بنيان خانواده چاره انديشي كنيم؟
    • بی نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
      4 3
      بنظر من تنها راه رفع تبعیض ازاین قانون ودر عین حال اجرایی کردن آن درنظر گرفتن شرایط این طرح هم برای آقایان وهم خانم هاست.اینجوری کار متعادل شده و به نیروی کار زن ظلم نمیشه چون مردها هم شرایط مشابه دارند و دراین حال فرهنگ همکاری آقایان در بطن خانواده وتربیت فرزند ایجاد میشه .البته بخش خصوصی نیازمند مشوق های خاص خواهد بود
  • قندی A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    9 3
    باسلام. شما را به خدا کمی به فکر ما مادران باشید . فرزند من کلاس اول است و یک هفته ای می شود که تعطیل شده و جایی را ندارم بگذارمش ، با خودم می برم اداره و می دانم که همکاران اذیت می شود و به روی من نمی آورند ، لااقل با تقلیل ساعت کاری بیشتر به فرزندم در منزل می رسم و زمانی هم که مدرسه می رفت مجبور بودم هزینه بیشتری بپردازم تا ساعت 4 از ا و نگهداری کنند. چندین بار درخواست بازنشستگی پیش از موعد دادم که موافقت نشده می گویند تامین اجتماعی قبول نمی کند آخه چرا........
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    8 4
    خواهشا اين قانون 44 ساعت را كه مربوط به دهها سال قبل است اصلاح كنيد زماني كه شما نيم ساعت يا كمتر به منزل مي رسيدي نه الان كه بين 2 تا 4 ساعت در شهرهاي بزرگ در مسر رفت و آمد سركار هستي حداقل براي مادران با فرزند كوچك يا مدرسه اي قانوني بگذاريد زندگي ما سياه شده به هيچ كار نمي رسيم مريض مي شويم وقت دكتر رفتن هم نداريم
  • خانم شاغل A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    5 0
    بابا ما خودمون سعي ميكنيم كارمون را كامل انجام بديم نيازي به نيرو جايگزين نباشه. بچه هامون گناه دارند.مخالفت نكنين