تلویزیون کواچ را نشان می دهد با زانوان و کمری خم شده با دقت بسیار به گوشه ای از زمین بازی خیره شده؛ والیبال ایران و آمریکاست ...

*محمد علی اینانلو: ما دو بازی به آمریکا باختیم. واقعیت این است که تیم ما خوب بازی نکرد. البته منظورم به باختن نیست، اصولا قرار نیست که ما همه تیم های دنیا را ببریم و به صغیر و کبیر رحم نکنیم، علی الخصوص تیم اول دوره گذشته را. منظورم این است که تیم ما در حد توان خود ظاهرنشد، ما بخوبی حد توان غفور و محمودی و میرزاجانپور را می شناسیم. این هایی که ما دیدیم، آن هایی که ما می شناختیم نبودند،چرا؟

در تمامی ست های بازی تیم ما اول پیش افتاد، بعد تیم حریف بازی را برد. چرا؟ در فوتبال نیمه دوم معروف به نیمه مربیان است، در بازی والیبال نیز امتیازهای میانی - بخصوص- امتیاز مربیان است، امتیاز میانی برابر در واقع شطرنج ظریفی است میان مربیان که مربیان بزرگ والیبال آن را بلدند، ولاسکو بازی را خوب بلد بود اما کواچ نه، کواچ محو بازی می شود.

پارسال که بازی تمام شد مطلبی نوشتم با عنوان "کواچ مدال ما را گرفت" برخی به من تاختند، برخی جوان ها نیز پرسیده بودند که من چرا راجع به والیبال اظهار نظر می کنم حتی یکی پرسیده بود "اینو دیگه کجای دلم بزارم!"  یعنی مرا!!  من گفته بودم که مغز کواچ در لحظه های حساس قفل می کند، این را بعدا خود کواچ در مصاحبه اش با خبر ورزشی گفت ، و گفت که گاهی یادش میرفت تایم بگیرد، درآن بازی با روسیه در گیم پنجم ما شش امتیاز جلو بودیم و همه میدانند که در ست پانزده امتیازی رالی پنج- شش امتیاز جلو بودن یعنی چه اما روسیه به ما رسید، از ما جلو زد و ما را برد بدون اینکه مربی ما کارخاصی انجام دهد. اگرآن بازی را می بردیم مدال برنز ما حتمی بود و چه بسا که در بازی فینال هم حاضر میشدیم اما واقعا درآن دوره "کواچ مدال ما را گرفت". در این دوره هم شروع شده، بازیکن آمریکا 9 امتیاز با سرویس می گیرد و مربی کارخاصی انجام نمی دهد، درتمام ست ها ما خوب شروع می کنیم و بعد می بازیم چرا؟

باز می گردم به آغاز مطلب " تلویزیون کواچ را نشان میدهد با زانوان و کمر خم شده با دقت بسیار به گوشه ای از زمین خیره شده! یعنی از کل 162=9x18 متر زمین فقط حدود دومتر را می بیند یعنی یکی از بازیکنان را زیر نظر دارد و این یعنی نگاه کردن تکنیکی نه تاکتیکی یعنی به تکنیک بازیکن خود دقت دارد و نه به تاکتیک تیم، و این نوع دقت برای مراحل training است و نه coaching بازیکنی که در میدان جهانی بازی می کند اگر اشکال تکنیکی داشته باشد اصلا به درد بازیهائی با این سطح بالا نمی خورد و باید با اولین اتوبوس برگردد، دراین سطح بازیها باید مربی طوری بایستد که همه بازی را زیرنظر داشته باشد، نگاه کنید به مربیان آمریکا، روسیه، برزیل و حتی ولاسکو، کواچ طوری گارد گرفته می ایستد که گوئی خود درانتظار دریافت توپ است،چرا؟

نحوه ایستادن کواچ را تنها برای مثال گفتم، اصولا مربیانی که در دوره بازیگری، بازیکن های خوبی بوده اند این چنین اند بخصوص که اگر مثل کواچ فاصله میان بازیگری و مربیگریشان کوتاه باشد، این را به تجربه عرض می کنم، دراین جا نقش کمک مربیان پررنگ می شود که با تذکرات و مشاوره های کوتاه خود به کمک مربی بیایند.

مرحوم حسین معدنی این کار را خوب بلد بود، در تایم ها و تعویض ها ، تعویض در بازیهای سریع مثل والیبال تیغ دو لبه است، مربی می تواند با تعویض های درست و به موقع با حریف شطرنج بازی کند و یا با تعویض های غلط به تیم خود لطمه بزند، تعویض نادرست و بی موقع اتکاء به نفس بازیکن را از بین می برد، نگاه کنید به بازیهای غفور و میرزاجانپور و ظریف، آیا این بازیکنان همان هائی بودند که مثل شیر می غریدند و امتیاز می گرفتند؟ آیا موسوی به عنوان بهترین مدافع کسی بود که دریک ست حتی یک دفاع هم نکند؟

بگذریم... گفتنی بسیار است اما الان وقتش نیست، الان همه باید به کواچ کمک کنیم تا تیم مان نتایج خوب بگیرد، یکی از راه ها که آقای داور زنی باید سریعا به آن بیندیشد گماشتن یکی ، دو کمک مربی آگاه و خونسرد درکنارکواچ است که بموقع به او کمک کنند، شاید مصطفی کارخانه و نفرزاده گزینه های خوبی باشند، هنوز بازیهای بسیاری در پیش داریم.

آقای داورزنی مدیری منطقی است و دبیر فدراسیون که خود والیبالیست خوبی بوده، می توانند هرچه سریع تر تصمیم بگیرند، این تیم بازی بلد است،احتیاج به اندیشه دارد.  

 

*محمد علی اینانلو مجری تلویزیون و بازیکن اسبق والیبال

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 422067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیاس A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    10 10
    من نقطه ضعف تیم رو اعتماد بی جای کواچ به عبادی پور و میرزاجانپور میدانم
  • عادل A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    13 6
    من هم معتقدم که کواچ قدرت تصمیم گیری در لحظات حساس بازی رو نداره.ایشان واقعا در لحظاتی از بازی برمیگرده و با ناتوانی به نیمکت نگاه میکنه در حالی که باید با قدرت تصمیم درست اتخاذ کنه.این اصلا خوب نیست که بازیکنان و مربیان یک تیم ناتوانی رو در چهره سرمربیشون ببینن.بهرحال امیدوارم شرایط بهتر بشه.آرزوی موفقیت برای تیم ملی والیبال.
  • مریم A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    اسلوبودان کواچ یکی از بهترین و با خلاقترین مربیان دنیاست تیم ملی والیبال با کواچ بهترین نتیجه تاریخ والیبال ایران رو بدست آورد. محبوبیت کواچ همانند کارلوس کیروش برای بسیاری قابل تحمل نیست.
  • شهریار A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    86 83
    راست میگن.کواچ خیلی بد تعویض میکنه
    • بهار IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
      12 4
      بیشتر مواقع هم این تعویض اشتباه با داخل اوردن عبادی پور صورت میگیره......من نمیدونم اصرار ایشون برای استفاده از عبادی پور مخصوصا مواقعی یک امتیاز هم برای ما حیاتی محسوب میشه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    93 47
    شما برو سرمربیگری رو عهده دار شو
  • بی نام A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    ما همیشه به مربی باختیم بالاخره یکی حرف من زد
  • آتنا A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    13 9
    آقای محترم بازی با روسیه مال وقتی بود که ما با برزیل و روسیه همگروه شده بودیم و بعدش هم ما تی اون گروه اول شدیم.برای رسیدن به مدال برنز ما نیاز به برد مقابل ایتالیا داشتیم. وقتی اطلاعاتتون دقیق نیست چرا اظهار نظر می کنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳
    11 6
    به نظر من خلا مرحوم معدني احساس ميشه
  • من IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    6 2
    کاملا موافقم
  • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    20 12
    اقای اینانلو منم مثل شما بازیکن سابق والیبالم ولی فرق من با شما اینه که من فقط 2ساعت بازی رو نمی بینم قبل و بعدش رو هم می بینم می بینم که از این بازیکن ها چند نفرشون مصدوم بودن تا 2 روز قبل بازی ولی شما فقط بازی رو دیدید من می بینم که حریفمون آمریکاست نه هند ولی شما نمی بینین