مهر نوشت: با گذشت حدود یکسال از ارائه بسته پیشنهادی انبوه سازان به دولت، با بخشی از این طرح که فروش اقساطی مسکن از سوی انبوه سازان به خریداران است، موافقت شد.

سال گذشته انبوه سازان بسته پیشنهاد را به رئیس جمهور ارائه کردند که در این بسته پیشنهادی چندین موضوع به عنوان راهکار برون رفت از رکود مطرح شده بود.

براین اساس، در این بسته پیشنهادی که سال گذشته در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفت، انبوه سازان به موضوع همکاری نظام بانکی با انبوه سازان و مالکان واحدهای تکمیل شده برای فروش واحدها به صورت لیزنیگ اشاره کردند که بعدها به دلیل کمبود منابع اعتباری برای اعطای وام، این طرح به نام فروش اقساطی پیگیری شد.

در واقع در سال گذشته در این بسته آمده بود که شخص انبوه ساز دارای ساختمان مسکونی، اداری، تجاری تکمیل شده (مالک)، توسط نظام بانکی تا ۸۰ درصد قیمت واحد را (بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده) به صورت لیزینگ به خریدار واگذار می‌کند. نرخ لیزینگ حداکثر معادل نرخ تورم رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی به علاوه ۴ درصد کارمزد بانک‌ها پیشنهاد می‌شود که در گمانه زنی با بانک مسکن این موضوع تبدیل به فروش اقساطی مسکن بین خریدار و فروشنده شد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که توافقات ضمنی میان انبوه سازان، بانک مسکن و سازمان ثبت اسناد به وجود آمده تا این طرح در ماه‌های آینده برای کل کشور اجرایی شود. فرشید پورحاجت در گفتگو با مهر، با بیان اینکه در سال گذشته مجموعه انبوه سازان بسته‌ای را برای راهکار برون رفت از رکود مطرح کرد و به دنبال این بود که با همکاری بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد ایرادات این طرح برطرف شد و بصورت ضمنی با آن موافقت به عمل آمد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اعلام اینکه بانک مسکن موافقت کرد تا در این پروسه به انبوه سازان کمک کند و تضیمن‌های مالی این طرح را انجام دهد، افزود: این طرح یک پیشنهاد مالی جدیدی در حوزه مسکن است که با ضمانت بانک مسکن، پل ارتباطی میان خریدار و فروشنده ایجاد می شود.

تضمین بانک مسکن تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان

وی ادامه داد: براساس مذاکرات انجام شده، بانک مسکن تا رقم ۱۰۰ میلیون تومان را می‌تواند تضمین کند که انبوه سازان به صورت اقساط از خریداران دریافت می‌کنند.

پورحاجت با بیان اینکه این طرح می‌تواند برای واحدهایی با قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان به بالا اجرا شود، افزود: به دلیل نبود منابع مالی در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، انبوه سازان بخشی از مبلغ خرید خانه را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بصورت قسطی به خریدار می‌فروشند.

وی با اشاره به اینکه سود توافقی میان خریدار و فروشنده تعیین می‌شود، گفت: این سود به طور حتم یک تا دو درصد بیش از تورم خواهد بود؛ به اضافه اینکه بانک مسکن هم ۴ درصد بابت تضمین کارمزد دریافت می کند. و

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اعلام اینکه به دنبال این هستیم تا این کارمزد را کاهش دهیم، اظهارداشت: این طرح می تواند در بخش‌های مختلف مانند پیش فروش ساختمان و صندوق امانی هم به کمک انبوه سازان و خریداران بیاید.

پورحاجت با اشاره به اینکه انتظار ما این است که این طرح‌ها به هم متصل شود تا سازندگان در زمان احداث واحدهای مسکونی هم از این مکانیزم استفاده کنند، گفت: دیدگاه انبوه سازان این است که حتی وام های ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومانی خرید هم می تواند به این مکانیزم متصل شود و خریداران از این طرح هم در زمان خرید اقساطی مسکن، استفاده کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه توافق با سازمان ثبت اسناد به ما کمک می کند تا این معاملات را به صورت قانونی و با سازوکار مشخص انجام دهیم، افزود: بانک مسکن هم پل ارتباطی میان خریدارو فروشنده به شمار می رود که با انجام تضامین می تواند، امنیت معاملات را تضمین کند، همچنین هر سازنده ای می تواند با فروش اقساطی، واحد خود را به فروش برساند.
22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 482920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خانه بدوش ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    42 3
    ظاهراًهمه دست به هم ميدهندتامحتاج مسكن برده مادام العمرپرداخت قيمتها گزاف بى كيفيت تجار مسكن شود
  • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    35 3
    بانک مسکن بابت تضمین 4 درصد کارمزد دریافت میکند ؟ تضمین که همون ملکی است که خریدار اقساطی ملک در رهن فروشنده قرار میدهد و بانک در این بین درآمدی دارد که هیچ خدمتی ارایه نمیکند و جز با اضافه شدن هزینه ها اثر دیگری ندارد .این طرح با توجه به تجربه سایر کشورها از جمله ایالات متحده با شکست مواجه خواهد شد . در حال حاضر نه تنها کمبود نقدینگی خریدار آن ملک وجود داره که کسری در آمد و پس انداز در خانوارها و عدم توانایی خانوارها در پرداخت اقساط موجب میشود که آینده نه چندان دور املاک توسط بانک مسکن به حراج گذاشته شود . اساسا باید به دنبال تقویت در آمد مردم و توان خرید همزمان مردم بود .
  • وحید A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    7 3
    تا حباب قیمت مسکن و خودرو شکسته نشود من که به سهم خودم نمیخرم
  • حسین A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
    6 1
    این فکری بود که به حال اتومبیلهای فروش نرفته کردید اگر مردم توان مالی داشتند و میتو انستند اقساط را پرداخت کنند از وام 60 میلیون تومانی استفاده میکردند مسئولان کاری کنند نرخ خانه پائین بیاید با بدهکار شدن مردم و فشار مالی کم درامدها چیزی حل نمیشود .