معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه استفاده از فناوری در جزئی ترین مناسبات اجتماعی و خدمت رسانی به مردم نیز باید وجود داشته باشد،گفتبه: از این رو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما برای مقابله با بحران های طبیعی و روزمره و برآورده کردن نیازهای جامعه به دنبال توسعه دولت الکترونیک هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل ازمرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با آخرین روز از هفته ملی پژوهش، مراسم اختتامیه هشتمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران با حضور دکتر سورنا ستاری معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با اشاره به رشادت های رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: دانش فرماندهی و کنترل بومی شده ایرانی همچنانی که در دفاع مقدس و عملیاتی نظیر والفجر 8 یا دفاع از سکوهای حیاتی نفت ایران در جزیره خارک و خلیج فارس سبب اقتدار کشور شده است امروز نیز این فناوری ها باید در بخش های ملی به صورت مولد برای کشور اقتدارآفرینی کند.

وی همچنین گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پیشتاز در فناوری های بومی شده فرماندهی و کنترل ایران است و بایستی این تجارب ارزشمند به بخش های غیرنظامی و ملی کشور نیز منتقل شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان از ایده ها و تفکرات پدافندی شهید ستاری در دوران جنگ تحمیلی یاد کرد و گفت: پایه فناوری، اطلاعات است. شهید ستاری معتقد بود که ما زمانی می توانیم در دفاع هوایی، برنده باشیم که بتوانیم موقعیت ها و شرایط را به خوبی کشف کنیم. برای کشف واقعیت لازم نیست حتما، با چشم چیزی را ببینیم، بلکه کافی است آن واقعیت را حس کنیم. یعنی علاوه بر بهره بردن از حواس پنجگانه، باید از حس ششم نیز به صورت ویژه استفاده کنیم. بنابراین می بینیم که وجود چنین تفکرات و احساس هایی بود که در عملیات های دوران جنگ به کار ما آمد و حماسه تاریخی و منحصربه فردی همچون عملیات والفجر هشت رخ داد.

ستاری به دفاع قهرمانانه و بی نظیر رزمندگان ایران از جزیره خارک در دوران دفاع مقدس اشاره و گفت: دشمن از انواع و اقسام امکانات و ابزار جنگی مدرن و به روز دنیا برای حمله به پایگاه نفتی خارک استفاده می کرد اما دژ محکمی که رزمندگان ما در نیروی هوایی با استفاده فناوری های داخلی روی جزیره خارک ایجاد کردند سبب شد این شریان مهم صادرات نفت همچنان برقرار باشد و هیچ خللی در کار آن ایجاد نشود. بنابراین می توان گفت که نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران تبلور فناوری است و این نهاد، به خوبی یاد گرفته است که چطور می تواند جلوتر از دیگران، واقعیت ها را کشف کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه گفت: در بحث حوادث بحران های طبیعی که همواره می تواند کشور ما را تهدید کند نیز، عملکرد این نیرو، حائز اهمیت است. با اینکه ما امروز در عرصه توسعه دانش و فناوری، ابزار زیادی داریم اما متاسفانه در حوادث و بحران های طبیعی، مانند سیل، زلزله و... به شکل کاملا سنتی عمل می کنیم و تقریبا از داشته های فناوری مان استفاده نمی کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری در جزئی ترین مناسبات اجتماعی و خدمت رسانی به مردم نیز باید وجود داشته باشد، گفت: از این رو در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ما برای مقابله با حوادث بحران های طبیعی و روزمره و برآورده کردن نیازهای جامعه به دنبال توسعه دولت الکترونیک هستیم.

ستاری در پایان گفت: نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ایده ها و تجربه های بسیار خوبی در مقابله با بحران های مختلف در اختیار دارد و امیدواریم فرصتی فراهم شود تا با انتقال این تجارب و توسعه در بخش فناوری آن، از بروز مشکلات حوادث طبیعی تا حد امکان جلوگیری کنیم.
4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شریف IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    دنبالش هستیم ولی به آن نمیرسیم متأسفانه