وزیر بهداشت: امیدواریم مردم به دلیل هزینه بیماری فقیر نشوند

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از نبود حمایتهای بیمه ای و غیر بیمه ای در خصوص برخی از بیماریها گفت: امیدواریم بر اساس آنچه که رییس جمهور در جلسه اخیر هیات وزیران گفتند نظام سلامت به سمتی پیش رود که مردم به دلیل بیماری فقیر نشوند و در عین حال با پیشگیری بیمار نشوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ سید حسن هاشمی در دومین نشست سازمانهای مردم نهاد حوزه سلامت که با رویکرد بهداشت برگزار شد؛ پس از شنیدن سخنان و نقطه نظرات 17 نفر از مدیران و نمایندگان سازمانها و انجمن های مردم نهاد در حوزه سلامت با اشاره به فرا رسیدن ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: به همه شهدایی که برای استقلال و آزادی کشور جان خود را از دست دادند و یا مجروح شدند ادای احترام می کنیم و امیدواریم در راستای تحقق آرمانهای آنها گام برداریم.

هاشمی با ابراز تاسف از نبود حمایتهای بیمه ای و غیر بیمه ای در خصوص برخی از بیماریها گفت: امیدواریم بر اساس آنچه که رییس جمهور در جلسه اخیر هیات وزیران گفتند نظام سلامت به سمتی پیش رود که مردم به دلیل بیماری فقیر نشوند و در عین حال ان شاءالله بیمار نشوند.

وزیر بهداشت با بیان این که در بسیاری از بخشها دچار کمبودهای جدی هستیم و تعاریف درستی در بخشهای حمایتی نداریم، گفت: رفاه و تامین اجتماعی داریم ولی هنوز در برخی از نقاط محروم کشور برای حمایت از برخی از مردم عزیز مقدمات را هم فراهم نکرده ایم.

وی افزود: شاید تعداد این محرومین زیاد نباشند ولی آنها هم انسانند و حق حیات دارند و وظیفه حکومت است که از آنها و به خصوص اقشار آسیب پذیر حمایت کند و البته دولت برای پیشبرد همه امور نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد.

وزیر بهداشت با با بیان اینکه برخی از بیماریها از جمله بیماریهای روانی نیاز جدی به حمایتهای بیمه ای دارند ، گفت: در صوررتی که فردی به این گونه بیماریها مبتلا می شود کل اعضای خانواده دچار مشکل می شوند و آرامش و یا حتی امنیت ندارند و درعین حال نه از تخت بیمارستانی و نه حمایت بیمه ای برخودارند و حمایتهای بیمه ای از اینگونه بیماران حداکثر دو هفته است.

وی افزود : برای بیماریهایی مانند آلزایمر و یا اوتیسم هم هیچ اقدامی از سوی هیچ دستگاهی صورت نگرفته است.

وزیر بهداشت بر ضرورت عملیاتی و اجرایی شدن اینگونه جلسات تاکید کرد و گفت: لازم است در جلسات بعدی علاوه بر معاون بهداشت، معاونین درمان و غذا و دارو نیز حضور داشته باشند و به همراه مدیران مربوطه هر معاونت در خصوص مشکلات حوزه سلامت همفکری و تصمیم گیری کنند.

هاشمی با بیان اینکه برای برخی از بیماریها از جمله تالاسمی ، کلیوی و متابولیک در خصوص پیشگیری و درمان می توان از ظرفیت و همفکری انجمن های مربوطه استفاده کرد، گفت: انجمن ها می توانند در این خصوص کمک کنند تا اعتباراتی که در این حوزه ها وجود دارد درست هزینه شود.

وزیر بهداشت برگزاری جلسات انجمن ها با بیمه ها را در رفع مشکلات موثر دانست و گفت: هر یک از انجمن ها که به نوعی نمایندگی گروهی از بیماران را بر عهده دارند باید با بیمه ها جلسه بگذارند و به نتیجه برسند و مسائل و مشکلات عمومی انجمن ها نیز در جلسات وزارت بهداشت به همراه معاونین و مدیران و ادارات مرتبط مطرح شود.

در این نشست که با حضور علی اکبر سیاری معاون بهداشت و سید محمدهادی ایازی قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد و بهمن مشکینی مشاور وزیر و معاون سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور برگزار شد، 17 نفر از مدیران و نمایندگان انجمن ها از جمله انجمن ارتقای بهداشت روان، انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا، انجمن جامعه ایمن، انجمن صرع، انجمن آلزایمر، انجمن ای بی (کودکان پروانه ای) انجمن حمایت از بیماران کلیوی، انجمن بیماران نادر، انجمن اوتیسم ایران، انجمن تالاسمی ایران وکانون سلامت بانوان ایرانی به بیان مشکلات بیماران تحت پوشش خود پرداختند.

شناسایی 231 سازمان مردم نهاد حوزه سلامت در استانها

قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی ، سازمانهای مردم نهاد و خیرین حوزه سلامتاز صدو مجوز برای 17 سازمان مردم نهاد حوزه سلامت در وزارت کشور در سال 93 خبر داد و گفت: تا کنون 231 سازمان مردم نهاد حوزه سلامت نیز در استانها شناسایی شده اند.

سید محمد هادی ایازی در دومین نشست سازمانهای مردم نهاد حوزه سلامت ضمن اعلام این خبر و در ارایه گزارشی از فعالیتهای حوزه امور مشارکتهای اجتماعی و سازمانهای مردم نهاد گفت: جلسات سازمانهای مردم نهاد هر سه ماه یکبار تشکیل می شود و همچنین به منظور اجرایی کردن تصمیمات، کارگرههای بهداشت، غذا و دارو ، آموزش و پژوهش و درمان تشکیل شده است.

وی با بیان این که تا کنون کارگروه بهداشت به ریاست معاون بهداشت دو جلسه و کارگروه غذا و دارو یک جلسه برگزار کرده است، گفت: تمام سازمانهای مردم نهاد عضو یکی از کارگروهها هستند و نمایندگان این سازمانها در جلسات کارگروهها شرکت می کنند و نقطه نظرات خود را مطرح می کنند.

قائم مقام وزیر در امور مشارکتهای اجتماعی ، سازمانهای مردم نهاد و خیرین حوزه سلامت همچنین از تشکیل 7 جلسه در شورای راهبردی سلامت خبر داد و گفت: 44 مصوبه در این شورا به تصویب رسیده است.

ایازی با بیان این که تا کنون جلسات جداگانه ای با تعدای از انجمن ها از جمله کانون هموفیلی و انجمن دیابت گابریک داشته ایم، گفت: برخی از مباحث مطروحه در این انجمن ها منجر به تصمیم گیری از جانب شخص وزیر بهداشت شده است که این می تواند کمک کننده باشد و ما بتوانیم بیشتر از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت استفاده کنیم.

وی به فعال سازی دانشگاههای علوم پزشکی و شناسایی 231 سازمان مردم نهاد حوزه سلامت در سطح استانها اشاره کرد و گفت: در سفر به برخی از استانها جلساتی با سازمانهای مردم نهاد فعال در این استانها داشته ایم و اخیرا در سفر به استان هرمزگان جلسه خوبی با انجمن حمایت از کودکان مبتلا به سرطان در این استان داشتیم و می توانیم از ظرفیت این انجمن استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت انجمن پیشگیری از دیابت (گابریک) در کشور و گزارشی که این انجمن از فعالیتهای خود در شورای راهبردی سلامت ارایه داد، گفت: انجمن گابریک اقدامات ارزشمندی را در زمینه بیماری دیابت انجام داده است که می تواند در ارتقای سلامت جامعه کمک کننده باشد.

وی در پایان با اشاره به تعامل و برگزاری جلسات با حوزه سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور و سایر دستگاهها گفت: تلاش ما این است که فعالیت سازمانهای مردم نهاد را بیشتر کنیم و از ظرفیتهای خوب این سازمانها استفاده کنیم.

ایران از کشورهای موفق دنیا در پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی

معاون وزیر بهداشت گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی ایران یکی از موفقترین برنامه ها در دنیا در پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی است.

علی اکبر سیاری در دومین نشست سازمانهای مردم نهاد که با حضور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با بیان این که نگاه وزارت بهداشت به سازمانهای مردم نهاد به دانشگاههای علوم پزشکی کشور منتقل خواهد شد گفت: این امر با طرح موضوع در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی و نیز سهیم کردن سازمانهای مردم نهاد در برنامه های وزارت بهداشت میسر می شود.

معاون بهداشت گفت: در حال حاضر در رابطه با برخی از برنامه های حوزه بهداشت مانند دیابت ، چند سازمان مردم نهاد در حیطه های تخصصی خود فعالیت می کنند که می توان علاوه بر جلسات عمومی از ظرفیت این انجمن ها در برنامه های کاری وزارت بهداشت نیز استفاده کرد.

دکتر سیاری با بیان این که یکی از بهترین برنامه های ژنتیک اجتماعی دنیا در سطح جمعیت در ایران است، گفت: بر اساس قانونی که در این زمینه در مجلس به تصویب رسید و بر اساس آن آنجام آزمایش قبل از ازدواج برای شناسایی این بیماری اجباری شد، به طور چشمگیری از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی و تالاسمی ماژور در کشور پیشگیری شدو این کار بزرگی بود.

معاون بهداشت در ادامه با بیان این که در حال حاضر انجمنی برای کودکانی که با منگولیسم متولد می شوند، نداریم گفت: سالانه 200 تا 300 کودک عقب مانده ذهنی در کشور متولد می شود که که در این رابطه برنامه ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن سندروم دان را می توان کنترل کرد و در عرض چند سال می توانیم 50 تا 70 درصد از تولد نوزادان مبتلا به سندروم دان جلوگیری کنیم.

وی همچنین با اشاره به بیماری هموفیلی در کشور گفت: این بیماری هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل می کند در حالی که برای این بیماری نیز برنامه داریم و این بیماری قابل پیشگیری است.

معاون بهداشت در ادامه یادآور شد که می توان با کار مشترک حوزه ها و ادارات مرتبط معاونت بهداشت با انجمن ها اقدامات را بطور مشترک انجام داد و برنامه ها را به پیش برد.

معاون بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که حوزه بهداشت وزارت بهداشت چهار هدف؛ عدالت، مشارکت مردم، همکاریهای بین بخشی و استفاده از تکنولوژی ارزان را پیگیری می کند، گفت: با ایجاد مسولیتی در این معاونت به نام مشاور معاون بهداشت در امور سازمانهای مردم نهاد ،بسته ای را به منظور توانمند سازی سازمانهای مردم نهاد تهیه کرده ایم که تا کنون 16 جلسه در این خصوص با حضور خیرین و انجمن ها تشکیل شده است و تلاشمان این است که نهایت همکاری را با سازمانهای مردم نهاد در حوزه سلامت داشته باشیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    4 4
    اصلا به جز شکستگی برای هیچ مریضی‌ای نباید به پزشک مراجعه کرد. چون یا بدتر میشی یا میمیری.
  • جلوی دلیل مریضی‌ها را بگیرید A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    3 0
    بهتر نیست امیدوار باشیم مردم به هنگام سلامتی شان بیشتر به فکر باشند؟ هی می‌گویند مردم نباید خرج بیماری بدهند، آیا بهتر نیست بگوییم مردم نباید اصلاً بیمار شوند، چرا بیشتر به دنبال یافتن دلایل ازدیاد بیماری‌ها و برخورد جدی با عوامل بیماری‌زا نباشیم. بالاخره بیماری یک بلا هست و وقتی نازل شد خواهی نخواهی هزار و یک خرج دارد، پس در نتیجه چرا به جای وعده و وعید دادن پول به بیمارها به مردم آموزش نمی‌دهید که برای آنکه بیمار نشوند باید با چه چیزی مقابله کنند. آیا این بهتر نیست؟
  • شهرام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    5 1
    وهمچنین لازم است حقوق پزشکای عمومی از15میلیون به صدمیلیون برسد چراکه این حقوق ازحقوق یک میلیونی کارشناسای ارشدوزارت کمتره"
  • ایرانی IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    2 0
    بنده به خاطر بیماری دختر سه ساله که مرتب داروهای جور باجور مجبور است بخورد و همین سبب خرابی دندانهایش شده است اخیرا مجبور شدم تمام دندانهایش را توسط دندانپزشک با هزینه 4میلیون تومان ترمیم کنم. حالا شما امیدوار باشد که مردم فقیر نشوند. آخر چرا؟ تا کی باید ما خدمات درمانی کامل نداشته باشیم و مردم فقیر کشور ما به دلیل همین فقدان دچار فقر شوند؟ آیا فکر نمی کنید مثلا بنده به دلیل همین مورد باد از کلیه هزینه های زندگی بکاهم که می تواند تبعات سنگینی بر سلامت کلیه افراد خانواده من داشته باشد؟ آخر کشورهایی که هیچ درامد نفتی ندارد توانسته اند خدمات درمانی کامل را اجرا کنند، چرا دلت ایران نمی خواهد این ضرورت را اجرائی کرد؟ خواهمند اشت مسئولین پاسخ دهند.
  • arad A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 1
    اقاي دكتر من يك استاد دانشگاه هستم ..نصف حقوقم را براي هزينه داروي ام اس پرداخت ميكنم ..شما اسمشو چي ميگذاريد ؟؟
  • باران A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    3 1
    دکتر جان ، کجای کاری ، مردم از ترس مخارج دارو ودرمان ، حتی جرات سرما خوردن ندارن . چه برسه به بیماری گرون قیمت . اونوقت رو به قبله دراز می کشن و اشهدشونو میخونن.