چرا فارغ التحصیلان کامپیوتر در میان افراد بیکار قرار گرفتند؟

محمدرضا عمرانی

در خبرهایی که پیرامون بازار کار منتشر می شود آمد که  بیشترین بیکاران در رشته های کامپیوتر، صنعت و فناوری، معماری و ساختمان، محیط زیست، کشاورزی، جنگلداری و شیلات هستند. فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر در شرایطی در جمع بیشترین افراد بیکار قرار گرفتند که از اواسط دهه 70 بسیاری از خانواده های ایرانی به این گزاره پی برده بودند که « درآینده ای نزدیک کامپیوتر به یک نیاز اصلی تبدیل خواهد شد» و بر این اساس آروزیی در سر می پروراندند که فرزندان شان بتوانند در رشته مهندسی کامپیوتر فارغ التحصیل شوند. آروزیی که این روزها با خبر قرار گرفتن فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر در جمع بیکارترین افراد به نظر می رسد نقش بر آب شده است.

سوالی که در چنین شرایطی مطرح می شود این است که چه اتفاقی افتاده که رشته کامپیوتری که روزگاری قله آروزهای کاری بسیاری از نوجوانان و جوانان بوده در چنین وضعیتی قرار گرفته است؟ در یک تحلیل کلی باید بر این نکته تاکید کرد که در تمامی رشته های تحصیلی- و نه فقط کامپیوتر-  اگر فردی که می خواهد وارد آن شود خودش را با شرایط بازار واقعی کار تطبیق نکند و فقط بخواهد با گذراندن دوره های آکادمیک شرایط کاری مناسبی داشته باشد، نشدنی است.

بر این اساس اینکه صرفا فرد یک سری تئوری را یاد بگیرد و سپس  وارد بازار کار شود از واقعیت دور است و نیاز را نمی شناسند. از این زاویه می توان وضعیتی شبیه دانش بازاریابی در نظر گرفت که ابتدا باید نیاز مشتریان و مخاطب را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن نیازها راه حل هایی ارائه نمود که بتوان به رفع نیاز منجر شود. از این سو در رابطه با جذب در بازار کار باید این مهم را تاکید کرد که نیاز بازار کار و حرفه ای که قرار است در آن مشغول شویم چیست و مهارت هایی که باید یاد گرفت را بشناسیم تا بتوان نیاز کارفرما را پاسخ داد.

این نیاز سنجی در بازاری مانند کامپیوتر که روز به روز استفاده آن در میان عامه مردم بیشتر می شود باید به مراتب بیشتر باشد چرا که اگر در بازار کار کامپیوتر چنین رویکردی نباشد و صرفا با بسنده کردن به تئوری های یاد گرفته شده وارد آن شد قطعا شرایطی پیش می آید که در حال حاضر اتفاق افتاده است. در ادامه با توجه به تغییرات زیادی که در دانش فناوری اطلاعات شاهد هستیم باید این ابزارها و دانش به سرعت بیشتری نسبت به سایر علوم به روز گردد. 

از سوی دیگر باید تلاش کرد تا با ایجاد ارزش افزوده مزیت های رقابتی در بازار کار کامپیوتر را بالا برد چرا که تقریبا چیزی که می توان در یک نگاه کلی متوجه شد این است که بسیاری از مردم اعتقاد دارند می توانند از کامیپوتر استفاده کنند اما وقتی مورد آزمون قرار گیرند بخش عمده ای از آنها نمی توانند کارهای اساسی را پیش ببرند. پس این مزیتی است که باید مهارت های آن از سوی افراد علاقه مند برای حضور در بازار کار کامپیوتر مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که این حقیقت است تفاوتی بین مهارت سبک زندگی که در زندگی روزمره مان نیاز داریم و مهارت هایی که در محیط کار وجود دارد. 

*مهندسی نرم افزار کامپیوتر و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه اشتنبایس آلمان

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    95 6
    دلیل اصلی ان نبود یک مدیریت صحیح در راس هرم رشته های مهندسی و انسانی است مثلا در حوزه ی پزشکی بی جهت اجازه ی افزایش ظرفیت نمیدهند و نظام پزشکی از ورود بی رویه به رشته پزشکی جلوگیری کرده همین امر سبب شده پزشکان بازار کار خوبی داشته باشندولی در رشته مهندسی اینگونه نبوده هر دانشگاهی که مجوز گرفته با رشته کامپیوتر شروع به پذیرش دانشجو کرده است
    • س A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      77 5
      واقعا پذیرش رشته ی کامپیوتر زیاد بوده است، مهم تر این که دروس ارائه شده گاهی واقعا به این رشته بی ربط است مثلا آزمایشگاه فیزیک 1 به چه درد ما می خورد؟ یا کارگاه عمومی که به ما جوش کاری یاد دادند واقعا با چه فکری این دروس رو برای مهندسی کامپیوتر گذاشتن؟خلاصه خیلی چیزها بیاد دادند جز آموزش زبان های برنامه نویسی به روز و بسیار مورد استفاده
    • میثم A1 ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
      24 2
      ای ول واقعا درست گفت حقیقته ... من خودم بالای 10 ساله تو این کارم و خوب میدونم راس میگه باید حرفه ای بشی و بتونی کار کنی ن فقط آی سی دی ال بلد باشی و بیای کار کنی
    • saman EU ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
      8 1
      خبر درست اینجاست اون علوم کامپیوتره نه مهندسی نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در سال ۱۳۹۲ برای گروه مردان و زنان در کل کشور ۱۸.۹ درصد برای گروه مردان ۱۲.۸ درصد و برای گروه زنان ۳۱.۳ درصد بوده است. بیشترین نرخ بیکاری در گروه مردان در بین گروه های عمده رشته تحصیلی، به ترتیب مربوط به رشته های تحصیلی علوم کامپیوتر ۲۲.۳ درصد، صنعت و فناوری ۲۱.۸ درصد و معماری و ساختمان سازی ۲۰.۸ درصد است. همچنین نرخ بیکاری در گروه زنان در بین گروه های عمده رشته تحصیلی، به ترتیب مربوط به رشته های تحصیلی حفاظت محیط زیست ۵۷.۷ درصد، کشاورزی، جنگلداری و شیلات ۵۶.۲ درصد و معماری و ساختمان سازی ۵۵.۵ درصد بوده است. منبع: مهر نیوز http://www.mehrnews.com/news/2537601/
    • بی نام A1 ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
      4 1
      آفرین،گل گفتی..........................
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    70 11
    دختر دایی من دانشجوی ترم 7 کامپیوتر هست، هر چی نرم افزار اسم میبرم میگم بلدی میگه نه، میگم پس تو چطور انتظار داری درست تموم شد بری سرکار، هیچی زبان برنامه نویسی هم بلد نیست..ولی روزی 3 ساعت تو وایبر و فیسبوک و لاین هستش
  • دانشجوی نرم افزار A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    47 10
    من دانشجوی نرم افزار هستم و اگر شما یک نگاه اجمالی به چارت کارشناسی این درس بکنید متوجه دلیل بیکاری فارغ التحصیلان ان خواهید شد در حالی در کشور های پیشرفته با توجه به گستردگی نرم افزار این رشته را به زیر رشته های مختلف که هر کدام متناسب در زمینه خودشان است تقسیم کرده اند در ایران تمامی این زیر رشته ها تحت عنوان مهندسی نرم افزار جمع اوری شده است که با این وجود حتی منابع دروس دقیقا همان چیزی است که از ابتدای اموزش این رشته به کار میرفته است و این مسِله که نرم افزار رشته ای است که ساعت به ساعت به روز رسانی میشود نادیده گرفته شده است برای مثال در درس ساختمان داده این رشته مباحثی عنوان میشود که اخرین استفاده ان توسط امریکا در سا ل 1980 بوده است و همچنین درس زبان اسمبلی
  • دهه ی 60 A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    41 5
    بیکاری مختص رشته خاصی نیست. همانطور که مشاغل هیچ ربطی به نوع رشته و تخصص ندارد. دولت هم هیچوقت هیچکاری از دستش بر نمیاد
  • دانشجوی نرم افزار A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    33 13
    درس زبان اسمبلی که با وجود اضافه شدن زبان های سطح بالاتر و شی گرایی همچون جاوا و سی شارپ و اف شارپ و ... سیاست اموزشی اصرار بر اموزش چارت قدیمی خود دارد که دلیل ان هم واضح است چون در بسیاری از موارد اساتید که خود تحت این شرایط اموزشی مدرک گرفته اند اشنایی با علم روز این رشته ندارند و قادر به اموزش مباحث به روز این رشته نبوده و در واقع این چرخه خراب در حال ادامه است و از دیگر عوامل ان مضحک بودن دروس علوم پایه این چارت است که در حالی که دروس پایه باید یک مقدمه ای برای دروس تخصصی باشند به شخصه در درس فیزیک 1 3 فصل از دروس اموزشی این درس از مباحث ترمودینامیک بود گه تا این لحظه هم نتوانستم حتی یک ارتباط بین ان و برنامه نویسی پیدا کنم و همچنین دروس دیگری مثل فیزیک 2
    • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      27 7
      در درس فیزیک 2 مباحث مربوط به میدا های الکتریکی است که اگر ربطی هم به کامپیوتر داشته باشد در حوزه سخت افزار است و نه نرم افزار در اخر باید بگویم که در سال های اخیر تخصص این رشته در جایی خارج از محیط دانشگاه و توسط کسانی که خود در این زمینه با علم روز در حال کار کردن هستند تدریس میشود . و دانشگاه هاهم به دلیل در خطر افتادن منافع و امنیت شغلی استاید و ضرر کردن دانشگاه هیچ گاه جرات تغییر این سیاست تاریخ مصرف گذشته و بدون استفاده را ندارند و من به شخصه تنها دلیلی که این رشته را در دانشگاه میخوانم گرفتن مدرک ان است و از همان ابتدای ورود به انشگاه تخصصی که برای کار اینده لازم میدیدم را از محیط بیرون از دانشگاه و در دپارتمان های خصوصی کسب میکردم
    • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
      15 7
      دوست عزیز مشکل از درس اسمبلی نیست چون این درس بسیار مورد نیاز به نظر من.باید این مشکل رو در سیلابس دروس دیگه مثل برنامه سازی ها جستجو کرد.کمبود دروس برنامه نویسی در رشته ای مثل کامپیوتر به شدت معلومه.الان ببینید برنامه نویسی تو چه فیلدهایی فعاله. تحت وب.تحت شبکه، معماری های سرویس گرا، که خود این فیلدها چقدر تخصصی تر میشن. از طرفی درس مهمی مثل کارآموزی در واقع اصن بهش توجه نمیشه. تعداد واحدهای عمومی هم مزید بر علت شده که باعث میشه بعضی از دروس ارائه نشه. عدم شناخت اساتید از بازار کار و عدم توانایی در آگاه ساختن دانشجو و ... همگی از مشکلات رشته ماست.
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    60 10
    من کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر هستم. به نظرم مشکل اصلی برخلاف گفته دوست مقیم آلمان، فقدان قانون کپی رایت در ایران هست. اگر حتی همین فردا مشکل کپی رایت تو ایران حل بشه باز هم یک دهه طول می کشه تا مردم به خریدن نرم افزار عادت کنند چون همه به نرم افزارهای کرک و مفتی اعتقاد دارند و به سختی می پذیرند باید به نرم افزار هم پول داد. فرض کنید من با توانایی هام یک نرم افزار پردازش تصویر ۱۰ هزار تومنی درست کنم، تا وقتی که مشتری می تونه فتوشاپ چندصد هزار تومنی و با ده ها برابر امکانات رو از سایت های وطنی، مفتی دانلود کنه آیا کسی حاضر هست نرم افزار رو من رو بخزه؟
  • پیام نوری A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    24 7
    اتفاقا فرصت های شغلی رشته کامپیوتر از سایر رشته های فنی بیشتر است اما در دولت قبلی بخاطر افزایش ظرفیت یک شبه دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی ، ظرفیت ورودی این رشته به یکباره چند برابر شد
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    34 3
    یک نکته در مورد بیکاری تمام فارق التحصیلان گرفتن زیاد دانشجو توسط دانشگاهها وکم سواد ماندن دانشجویان است .الان بسیاری از اساتید دانشگاه دانشگاه غیر انتفایی باز می کنند یک سری معلم کم سواد هم با حق التدریس هفت هشت هزار تومان برای تدریس استخدام می کنند دانشگاه ازاد هم به تعداد نجومی دانشچو می گیرد دوست من امسال ارشد ازاد قبول شده می گوید در رشته ان ها هشتاد نفر پدیرش شده است
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    37 2
    وقتی تو یه دورانی همه ی شهرستان ها حتی بعضی روستاها با اجاره کردن یه ساختمان دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی تاسیس کردن و همه هم با رشته کامپیوتر با 50 نفر ظرفیت تو هر گرایش گرفتن نتیجه ی بهتر ازاین نباید مورد انتظار باشه
  • بی نام EU ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    21 1
    شما اگه واقعا در آلمان تحصیل می کردی براحتی متوجه میشدی که یک تحصیل کرده کامپیوتر که تعدادی دوره شبکه مربوط به ماکروسافت ویا لینوکس گذرونده باشه به راحتی می تونه یک کارباحقوق خوب گیر بیاره امادر ایران شما این دوره ها رو میگذرونی آخرش هنوز بیکاری و مشخص نیست آیندت چی میشه. در همین آلمان انواع و اقسام موسسات تحقیقاتی با بودجه های آن چنانی در کنار هر دانشگاه فعالیت می کنند که دانشجویان در حین تحصیل برای کارهم آماده می کنن هرکدام ازاین موسسات از طرف یک یاچند شرکت معروف حمایت میشن مثلا دانشگاه های فنی مونیخ، آخن، فنی کایزرسلاترن، ارلنگن، برانشوایگ، بن و...در رشته کامپیوتر چندین موسسه تحقیقاتی دارن که با صنایع هوا و فضای المان، فرانهوفر، بوش و...همکاری می کنند
  • احمدی A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۱
    13 8
    بله دیگه از دستاوردهای دولت احمدی نژاد توسعه بیقواره پذیرش دانشگاهها در رشته کامپیوتر وخانواده این رشته. هر دهات کوره ایی پذیرش دارد. غیر انتفاعی و علمی کاربردی و دانشگاه ازاد و...... اخه اینهمه فارغ التحصیل کامپیوتر و آی تی می خواهیم چه کار؟ جلوی این فاحعه را از هرجا بیگرند منفعت هست.
  • دنی A1 ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    9 2
    متاسفانه دروس تئوری و عملی رشته کامپیوتر اصلا با بازار کار مطابقت نداره. رشته نرم افزار از اون رشته هایی است که خیلی باید تلاش کنی و این تلاش هیچ پایانی بر آن نیست. پس از آن افرادی هستند که فقط مدعی هستند و هنوز درست و حسابی فرق کیلوبیت و کیلوبایت رو نمیدانند اما ........ . این دانشگاهها یا موسسات غیرانتفاعی یا هر اسم دیگه ایی که دارند و کیلویی مدرک دادند هم مزید برعلت . من دانشگاه آزاد درس خوندم و یک زمانی بود که مدرک دانشگاه آزاد رو هم قبول نداشتند چه برسه به این موسسات جدید.
  • سعید A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    4 5
    البته که "آموزش های متناسب با صنعت" و "ایجاد ارزش افزوده و بالا رفتن مزیت های رقابتی" موثر هستند اما نگاه تک ساحته و تک بینانه و تقلیل گرایی به بعد فنی / اقتصادی صرف، نمی تواند راهگشای رادیکال این معضل بزرگ باشد. بدین معنی که تا زمانیکه برنامه های تعدیل ساختاری شوک آور و دستکاری در قیمت کالاهای کلیدی و شوک درمانی و در کل "برنامه های نئولیبرالی" جزو برنامه های عالی دولت محترم باشد "قدرت خرید" مردمی که باید محصولات بخش صنعت را خریداری کنند بشدت پایین آمده و نتیجتا استخدام در بخش صنعت بلوکه می شود.بنظر من متدولوژِی شما در پاسخ باین مهم کاملا اشتباه، غرض ورزانه و تک بعدی می باشد و بعبارتی "عالمت غافل است و خود غافل؛ خفته را خفته کی کند بیدار"...
  • آرش A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    14 0
    کمتر رشته تحصیلی پیدا میشه که به صرف داشتن مدرک شغل آماده هم داشته باشه .هرفارغ التحصیلی چاره ای نداره جز اینکه سطح مهارت و دانش خودش رو درشرایط روز نگه داره.الان شانس اشتغال و پول درآوردن برای افرادی که پارتی و سرمایه ندارن محدود به اشخاصی هست که مهارتهای بیشتر و دانش بروز تری دارن.مشکل اینجاست که چون فرصتهای شغلی نیاز به سرمایه اولیه قابل توجه و البته پارتی داره فارغ التحصیلان هم انگیزه کافی برای ارتقای سطح دانش خودشون رو ندارند.
  • مهندس عمران A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    26 3
    مهندسی هم شد مدرک، مهندسی خواندن یعنی تلف کردن عمر... همه که وزارت بهداشت ندارند که براشون بازار انحصاری درست کنه... شاگرد اول بودم... ای کاش تجربی می خوندم... زندگی ام متحول می بود... الان سومین جایی که کار می کردم را استعفاء دادم به ما نیاز ندارند ، از افزایش حقوق خبری نیست...
  • مهندس ارشد نرم افزار A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    15 5
    یه نکته رو یادتون نره که رشته علوم کامپیوتر رو هم جزء مهندسی کامپیوتر حساب کردن در حالی که فارغ التحصیلای علوم کامپیوتر بیشتر ریاضی بلدن تا کامپیوتر و گرنه مهندس کامپیوتر اگه کار بلد باشه، کار براش هست، ولی برای مهندس مدعی کار نیست
  • بی نام A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
    16 1
    ای بابا از خودتون بپرسین با این سیستم های مسخره ی آموزشیتون در مورد این رشته تو دانشگاهها. بجای اینکه جنبه ی عملی تو این رشته زیاد باشه یه سری دروس تئوری گذاشتین که فقط پاس بشه. منم فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوترم ولی فکر می کنم اونقدرا که واقعا لازم بود و میخواستم تو دانشگاه یاد ندادن.
  • نامی A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    19 2
    اساتید علوم پزشکی خودشون دارن عملا کار می کنند و درس هم می دهند اما اساتید کامپیوتر چی؟ دانشجوی علوم پزشکی همراه تئوری کار عملی در اصلی ترین و معتبر ترین محل کار آیندش یعنی بیمارستان به صورت اجباری انجام میده اما دانشجوی کامپیوتر چی؟ اصلا کجا باید کارورزی کنه؟ کسی توقع خدمات پزشکی رایگان نداره اما توقع نرم افزار مفت و مجانی چی؟ اشاره به کپی رایت بین المللی بدون نرم افزار میشه زندگی کرد، اما بدون دوا و درمان چی؟ سابقه پزشکی در ایران چندین دهه هست اما صنعت نرم افزار چی در ایران معنی داره؟ از سایر کشورها برای درمان میان ایران اما مهندسای ایرانی برای کار میرن خارج تعداد دانشجو در پزشکی را نیاز به خدمات پزشکی تعیین میکنه اما تعداد دانشجو کامپیوتر را تقاضای دانشجو ها
  • علی کریمی فرد IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    3 2
    یکی از دلایل دیگه هم به نظرم این نرم افزار های یکپارچه سازمانی هست . مثلا سازمان اصناف الان یه سامانه کلی براش در نظر گرفتن که همه چیز توی اون ثبت بشه . حالا چقدر رانت خورده شده این وسط معلوم نیست . ولی نهایت کاسه کوزه منه برنامه نویس بهم خورده . میشد یه برنامه نوشت براشون و ازشون خوب هم پول گرفت و پشتیبانی خوبی هم کرد از نرم افزارت ولی حیف . تتنها یه سازمان که توی یه شهر نیست . نون برنامه نویسای بومی یه شهر رو با این کار آجر کردن..........اینم یه دلیل دیگش
  • علی کریمی فرد IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
    2 2
    یکی از دلایل دیگه هم به نظرم این نرم افزار های یکپارچه سازمانی هست . مثلا سازمان اصناف الان یه سامانه کلی براش در نظر گرفتن که همه چیز توی اون ثبت بشه . حالا چقدر رانت خورده شده این وسط معلوم نیست . ولی نهایت کاسه کوزه منه برنامه نویس بهم خورده . میشد یه برنامه نوشت براشون و ازشون خوب هم پول گرفت و پشتیبانی خوبی هم کرد از نرم افزارت ولی حیف . تتنها یه سازمان که توی یه شهر نیست . نون برنامه نویسای بومی یه شهر رو با این کار آجر کردن..........اینم یه دلیل دیگش