اقتصادنیوز نوشت:

دولت اعلام کرده که قرار است بخشی از درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش مسکن اختصاص دهد؛ به گونه‌ای که در متن بودجه 94 نیز به اختصاص 12هزار میلیارد ریال به منظور تامین بخشی از یارانه تسهیلات تامین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر ذکر شده است.

 به گفته مسوولان، مسکن در کشور حداقل 30درصد از اقتصاد را به خود اختصاص می‎دهد، بنابراین تاکنون دولت‎ها سعی داشتند این بخش اقتصادی را فعال نگه دارند. حال صرف نظر از موفق بودن یا نبودن آنها باید به این نکته توجه کرد که در هشت سال گذشته بخش زیادی از وام‎‎های مسکن به طرح عظیم مسکن مهر واریز شده  و همچنان این طرح نیمه‌کاره مانده است و در این زمان دولت می‎خواهد چگونه این بخش را دوباره فعال کند.

به گفته معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه‌ریزی کشور قرار است در بخش مسکن مهر،‌ مسکن اجتماعی حمایتی یا امید راه‌اندازی شود. همچنین برای تکمیل و تامین هزینه شبکه‌های برق، آب و فاضلاب واحدهای مسکونی مهر اعتباری از سوی دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز از طریق منابع داخلی شرکت‌های وابسته به نیرو در نظر گرفته شده تا این واحد‌ها به متقاضیان واگذار شود.

محمدباقر نوبخت گفته است که در بخش مسکن به بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر توجه می‎شود که با این کار دولت هم بتواند نگاه عدالت گستر خود را داشته باشد و هم بتواند به بهبود وضعیت ساخت و ساز شهر توجه کند.

تاکنون یارانه مسکن ارائه شده است؟

براین اساس در آبان‎ ماه سال گذشته بود که هیات دولت تصمیمی مبنی بر ارائه وام مسکن به زوج‌های جوان را اعلام کرد. بنا بر مصوبه هیات دولت، به منظور احیا و نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی و تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان تا سقف 1.8 میلیون واحد مسکونی تا پایان برنامه ششم، حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

از این تعداد وام مسکن یک میلیون 440 هزار فقره مربوط به وام تامین مسکن و 360 هزار فقره مربوط به ودیعه اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده است که تا پایان برنامه ششم بانک مرکزی موظف است سالانه تا سقف 300 هزار فقره از این نوع وامهای مسکن را به متقاضیان پرداخت کند.

برخی بر این باورند این راه می‌تواند همچن یارانه مسکن به بخشی از جامعه که می‌خواهند زندیگ جدیدی را شروع کنند موثر باشد و وام مسکن از سوی دولت همچون یارانه و کمک کننده خرید مسکن خواهد بود.

آیا پرداخت یارانه، مسکن را بهبود می‌بخشد؟

اینکه پرداخت یارانه بازار مسکن را تا چه اندازه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند بازار را بهبود بخشد، شاید هنوز مشخص نباشد. برخی بر این باورند بازار مسکن با 20 و 30میلیون تومان بهبود نمی‎یابد و نیازمند مسکن با این مبلغ قادر به خرید مسکن نخواهد بود. برخی دیگر نیز بر این باورند که همین میزان یارانه از سوی دولت هم می‌‌تواند کمبودهای قیمتی مسکن را برای نیازمندان جبران کند.

از ابتدای سال جاری تاکنون وزارت راه و شهرسازی وعده‌های افزایش وام مسکن به میزان 40، 60 و 80میلیون تومان را با موافقت شورای پول و اعتبار داده است. حال نیازمندان بخش مسکن درانتظار تحقق این اهداف چه یارانه و چه تسهیلات مسکن هستند.

در متن مصوبه تلفیق بودجه 94 آمده است مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال به منظور تامین بخشی از یارانه تسهیلات تامین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر، روستایی، ساماندهی مسکن، در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسکن مهر در نظر گرفته شده است. همچنین کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند به جای دریافت یارانه نقدی از یارانه سود تسهیلات مسکن تا 1.5 برابر یارانه نقدی خانوار استفاده کنند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =