اقتصادنیوز نوشت:

نرخ سود بانکی شب گذشته رسما تغییر کرد. آیا این تغییر می‌تواند در بازار مسکن تاثیرگذار باشد؟

ولی‌الله سیف گفته است که سال گذشته شرایط اقتصادی مطلوبی پشت سرگذاشته شد اما نرخ سود بانکی واقعی نبود و یک واگرایی بین نرخ سود بانکی و اقتصاد کشور ایجاد شده بود. از طرف دیگر وضعیت تسهیلات تکلیفی و معوقات بانک‌ها و فعالیت‌های نامنضبط بانک‌ها منجر به بررسی و تعیین نرخ سود بانکی و تعیین تکلیف آن در جلسه شورای پول و اعتبار و در نهایت تصویب ساختار جدیدی برای نرخ سود بانکی شد.

حالا بازار مسکن که سرمایه‌گذاری سازندگان به این نرخ سود وابسته است و امکان دارد از این تصمیم متاثر شود منتظر اجرای این دستور است. 

در این باره نظرات برخی کارشناسان و مشاوران املاک آمده است. 

احمدرضا سرحدی -کارشناس اقتصاد مسکن :کاهش سود بانکی به تورم در بازار بستگی دارد. اما بازار به بالا و پائین رفتن سود بانکی موثر نیست .اما دلیل تقاضای کم بازار رکود موجود است و به نرخ سودها بستگی ندارد . اگر می‌خواهیم این بازار بهبود یابد این‌گونه است که این چنین پول‌ها در بازار تاثیری نخواهد داشت. با شرایط فعلی که خرید و فروشی انجام نمی‎شود به نظر نمی‌رسد این پول‌ها رونقی به بازار وارد می‌کند . نیازمندان مسکن قدرت خرید ندارند و عرضه بیش از تقاضای واقعی است . آنچه در بازار است نتیجه عدم تعادل عرضه و تقاضا است و به نرخ سودها مربوط نیست. علی رغم این همه سقوط هنوز به حذف توان خرید مردم نرسیده است. اگر این نرخ به 10 تا 15 درصد تاثیرگار باشد خیلی بازار را تحت تاثیر قرار نمی‎دهد.این کاهش و افزایش نرخ سودها تاثیر مستقیمی ندارد. نرخ سود بانکی در بازار اجاره و خرید و فروش تاثیر ندارد.در حال حاضر اجاره با قیمت مسکن مناسب است و از نرخ تورم هم کمتر است.‎

یک مشاور املاک در مرکز شهر تهران: در طول دو سال گذشته که بازار مسکن در بخش خرید و فروش در رکود بوده است، افزایش و کاهش نرخ های سود بانکی چندان بر بازار تاثیرگذار نبودند. چرا که دراین مدت بازار بر اساس نیاز پیش رفته و چه خرید و فروش و چه اجاره بر اساس نیاز متقاضی بوده است. اما برای شهری همچون تهران که اجاره نشینی بسیار بیش از سایر شهرها است، شاید کاهش نرخ سود بانکی به سمت کاهش دریافتی رهن ها و افزایش اجاره بهای ماهانه شود. اما در سال گذشته که زمزمه‎های کاهش نرخ سودبانکی مطرح شد ، بازار مسکن چندان تکان نخورد و روال نیمه رکودی خود را پیش گرفت. 

ایرج رهبر-رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان استان تهران: متغیرهایی همچون کاهش نرخ سودهای بانکی، تسهیلات دولتی یا افزایش قیمت مسکن در بازار اجاره می‎تواند تا حدودی تاثیرگذار باشد. البته مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار تاثیر زیادی بر بازار مسکن نشان ندارد، چرا که این دو درصد چندان در سودها تاثیری ندارد و به صورت رسمی با گذشته چندان تغییری نکرده است و پیش از این برخی بانک ها حتی بدون مجوز نرخ های تا 28 درصد هم ارائه می‌کردند و این اتفاق ممکن است دوباره ایجاد شود . به نظر می رسد هر چه تسهیلات بانکی کمتر شود اجاره‌ها رو به افزایش می‌رود و در مقابل رهن یا پیش پرداخت‌ها کمتر می‌شود. چرا که پیشتر بانک‌ها سود بیشتری می‌دانند. اما اگر نرخ‌ها کاهش یابد رهن کامل کمتر می‌شود. به این صورت که ممکن است بازار اجاره مسکن با افزایش اجاره‌بها و کاهش پیش پرداخت‌ها همراه شود. رکود مسکن بیشتر به طرح و برنامه‎های دولت و انگیزه‎هایی که برای این بخش در نظر گرفته می‌شود موثر است و تمایل به خرید بیشتر می‌شود اما بستگی به قدرت خرید مردم دارد. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    35 30
    باید شاهد شــــــــــــــــــــوکی جدید به بازارمســــــــــــکن بود
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    27 21
    تمام اين بدبختي هاي ركود و گراني ملك از سوي املاك دارهاست. كه افتادن به بسازوبفروشي و دلالي ملك به نفع خودشون. چرا بر كار املاكي ها كه به نفع مصرف كننده ها حركت نميكنن رسيدگي نميشه. دولت از اينم عاجزه
    • م. ح A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
      1 1
      دقیقا همینطوره املاک ها که باید نقش بی طرف رو در معاملات ایفا کنند، عملا خودشون در افزایش قیمت ها ذی نفع اند به اینخاطر که شما هیچ بنگاهی رو نمی بینید که خودش یا در کار بساز بفروش نباشه یا تعدادی آپارتمان و ملک نداشته باشه.
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    60 21
    قیمت مسکن خیلی بالاتر از قدرت خرید مردم شده به همین خاطر به هیچ بازاری واکنش نشاون نمیده
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    3 4
    الان بهترین موقع خریده شاید فردا دیر باشد
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 1
    بازلر مسکن کی درست میشود
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    4 4
    قیمت مسکن خیلی هم پایینه
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    6 1
    برای خرید یک اپارتمان 100متری باید 50 سال پس انداز کرد . نرخ سود بانکی دو در صد کم وزیاد فرقی نداره.
  • بی نام A1 ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    3 1
    از همین الان دوباره مردم راه افتادن برای خرید بیشتر
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    6 4
    مسکن باید بیش از این ارزان تر شود تا مردم قدرت خرید داشته باشند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 2
    یکی از رفقای من پارسال یه زمین گرفته بود 190 میلیون همین الان 400 تومان سریع ازش میخرند . فقط آپارتمانهای به درد نخور هستند که قیمتش 2 ساله که ثابت مونده
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
    1 1
    تنها راه خروج مسکن از رکود افزایش 200 درصدی اجاره بهای مسکن می باشد تا حالا که مردم به قیمت ارزاان هم حاضر نیستند آپارتمان بخرند و پولشون رو خوابوندند بانک و بهره میگیرند تا قیمت مسکن پایین و پایین تر بیاد ناچار شند همه ی پولهاشون رو بدهند اجاره تا بلاخره خسته بشند و سراغ خرید بیایند آنوقت فروشنده ها ناز کنند .
    • بی نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
      0 0
      چطوری اخمدی نزادخوبییییی