بایزید مردوخی می گوید:« برخی از قوانین اقتصادی کشور سابقه حتی به دوران مشروطیت برمی گردند و لازم است اصلاح شوند.»

دکتر بایزید مردوخی در کافه خبر با بیان اینکه برخی از قوانین اقتصادی کشور از جمله قانون برنامه و بودجه بیش از 44 سال قدمت دارد،گفت: قانون برنامه و بودجه در سال 1351 تصویب شده و جایگاه شورای اقتصاد دراین قانون روشن است .این قانون بعد از انقلاب به طور طبیعی در یک یا دومورد اصلاح شد؛مثل استقراض خارجی .ماده ای داشت که آن دولت  پیش از انقلاب می توانست با استناد به این قانون از خارج وام بگیرد.

او با بیان اینکه قانون اساسی جمهوی اسلامی هر گونه استقراض خارجی  را منع کرده،تصریح کرد:اگر تصمیم به گرفتن وام از خارج از کشور گرفته شود  بایدبه تصویب مجلس شورای اسلامی برسد زیرا گرفتن  وام ممنوع است.

این کارشناس باسابقه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در در قوانین برنامه و بودجه،این موضوع  وجود داشت،خاطرنشان کرد:البته این بند بعد از انقلاب اصلاح شد،اما خود قانون برنامه و بودجه نادیده گرفته شد.نه اصلاح شد و نه تایید و در واقع روی دست نظام اقتصادی ماند.

مردوخی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه های سنواتی براساس این قانون نوشته می شود،یادآور شد: این قانون نه تنها اجرا نمی شود،بلکه هیچ نهادی هم به قانون برنامه و بودجه استناد نمی کند.ولی  این قانون وجود دارد.چون نه عوض شده و نه باطل شده است.خیلی  قوانین دیگر هم داریم که امروز کارایی ندارند اما کسی هم برای اصلاح آنها پیشقدم نشده است.

این اقتصاددان  در پاسخ به این سئوال که چه قانونی مبنای بودجه ریزی کشور است،گفت:البته هروقت نیاز باشد به این قانون استناد می شود .

 وی گفت: البته قوانینی داریم که بتوان از آن کمک گرفت.مثل قانون محاسبات عمومی که در تدوین بودجه های سنواتی از آنها استفاده می شود.اما ترجیح 10 دولت گذشته این بوده که این قانون اصلاح نشود.زمانی که  این قانون را اصلاح کردیم، نظام تدبیر هم اصلاح می شود.

متن کامل این گفتگو بزودی در خبرانلاین منتشر خواهد شد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كامران A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    12 0
    درود بر پير اقتصاد ايران؛ تحليل هاي ايشان بسيار منطقي و كاربرديه