امروز روزجهانی ایدز است، روزی که با تمام جهان آن 39 میلیون نفری که تاکنون به علت این بیماری کشته شده اند را یاد آوری می کند، پس از 27 سال از اولین روز جهانی ایدز به نظر می رسد هنوز اهمیت بیماری که دومین عامل مرگ نوجوانان در تمام جهان است درک نشده.

نیو صدر: روز جهانی ایدز در سال 1988 توسط سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شد، هدف از اینکار افزایش آگاهی نسبت به ویروس «اچ آی وی» و یا بیماری «ایدز» است. در سال 1981 برای اولین بار این بیماری تشخیص داده شد و از آن روز تا به الان 39 میلیون نفر از این بیماری مرده اند.

امروزه روش های درمانی این بیماری ها پیشرفت کرده است و قوانینی هم برای مراقبت از مبتلایان این بیماری وجود دارد. اما آیا سازمان های جهانی بهداشت در سال اخیر به اهدافش درباره بیماری ایدز رسیده است؟

مارگارت چان، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در این رابطه گفت: برنامه  از بین بردن اچ آی وی در اواخر سال 2015 به اهداف بزرگی رسیده است، یک هدف فوق العاده که قدرت ملی و همبستگی بین المللی را نشان می دهد.

نتیجه گسترش درمان ضد رتروویروسی، کاهش شدید میزان مرگ و میر به علت بیماری ایدز بوده است، اقدام هایی برای پیشگیری این بیماری هم شیوع ویروس «اچ آی وی» را کاهش داده است.

از سال 2004 که اوج این بیماری بود تعداد مرگ ها 42 درصد کاهش یافته و جان حدود 7.8 میلیون نفر در 15 سال اخیر نجات یافت.

در 15 سال اخیر در آمریکا حدود 11 میلیون نفر در حال درمان شدن هستند، این مقدار در آغاز قرن 11 هزار نفر بود. مردمی که الان در آفریقا با ایدز زندگی می کنند، نسبت به بیشتر جاهای دنیا بیشتر درمان می شوند. طبق آماری در جولای 2015، نزدیک به 16 میلیون نفر از 37 میلیون نفری که با اچ آی وی زندگی می کنند از روش درمان ضد رتروویروسی استفاده می کنند.

اهداف بعدی

دو ماه پیش در مجمع عمومی سازمان ملل، سران کشورهای جهان اهداف و نقاط عطف تازه ای را زمینه تصویب کردند؛ تمام شدن ایدز تا سال 2030 هم جزو این اهداف بود. هدف اول کاهش 75 درصدی مبتلایان جدید ایدز و دو برابر کردن کسانی که از روش ضد رتروویروسی استفاده می کنند تا سال 2020 است.

نتایج تحقیقاتی که در ابتدا امسال منتشر شد، تایید کرد کسانی که از این روش استفاده می کنند احتمال اینکه سالم بمانند و فرد دیگری را مبتلا نکنند، از روش های دیگر بیشتر است. این تحقیقات منجر شدند سازمان جهانی بهداشت به همه، درمان از طریق این روش را پیشنهاد کند.

پیشگیری ایدز

کاهش تعداد مبتلایان اچ آی وی هنوز به عنوان، مهمترین اهداف تمام کردن اچ آی وی است. هنوز نگرانی های زیادی در رابطه با کم شدن سرعت کاهش ایدز و یا حتی افزایش ایدز در بعضی کشور ها وجود دارد.

دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در این رابطه گفت: ما باید در همه قسمت ها قوی شویم، تا جلوی شیوع ایدز را بگیریم. قسمت بهداشت درمان باید نقش اساسی ای داشته باشد.

همان دارو هایی که اجازه نمی دهد مبتلاین ویروس اچ آی وی بیمار شوند، نمی گذارند در زنان باردار بیماری به کودکانشان برسد. از سال 2002 در میان 22 کشوری که 90 درصد مبتلایان ایدز در آن زندگی می کنند 8 کشور توانستند از رسیدن ایدز به بیش از 50 درصد کودکان جلوگیری کنند، 4 کشور دیگر هم به این هدف نزدیک هستند.

گزارش نگران کننده یونیسف

طبق گزارش جدید یونیسف در 15 سال اخیر آمار مرگ نوجوانانی که به علت ایدز مرده اند، 3 برابر شده است، اکثر این نوجونان در جنوب آفریقا هستند. این تحقیق نشان می دهد هر ساعت 26 نفر به این بیماری مبتلا می شوند و فقط 10 نفر از آنها در جنوب آفریقا درمان می شوند.

در این منطقه از هر 10 نفری که به ایدز مبتلا می شوند، 7 نفر دختر هستند. رئیس برنامه اچ آی وی/ایدز در کنفرانسی در ژوهانسبورگ در این رابطه گفت: این بسیار بحرانی است که نوجوانانی که اچ آی وی مثبت هستند به درمان، کمک و حمایت دسترسی داشته باشند، همین‌طور کسانی که اچ‌آی‌وی منفی هستند هم باید آنقدر آگاهی داشته باشند تا سالم باقی بمانند.

نیمی از نوجوانانی که ایدز دارند فقط در آفریقا جنوبی، نیجریه، کنیا، هند، موزامبیک و تانزانیا زندگی می کنند.

به گزارش یونیسف ایدز بزرگترین عامل مرگ نوجوانان در آفریقا و دومین عامل مرگ نوجوانان جهان است.

ایدز و ایران

در ایران هم مانند باقی کشورها افرادی از ایدز می میرد، در میان همه کشورهای جهان از لحاظ تعداد مبتلایان به ایدز، ایران با 71 هزار مبتلا رتبه چهل و ششم را دارد. هرچند رقم رسمی بیماران شناخته شده، اندکی کمتر از ۳۰ هزار مورد است.

رتبه ایران در جهان در تعداد بیماری ایدز؛
                                                            

لیست 10 کشور اول مرتبط به ایدز هم اینگونه است:

رتبه کشور تعداد مبتلایان
1 هند 2 میلیون نفر
2 کنیا 1.6 میلیون نفر
3 آمریکا 1.2 میلیون نفر
4 روسیه 980 هزار نفر
5 چین 780 هزار نفر
6 اتیوپی 760 هزار نفر
7 اندونزی 605 هزار نفر
8 کامرون 600 هزار نفر
9 کنگو 480 هزار نفر
10 ساحل عاج 450 هزار نفر

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۱
    0 0
    امریکا رتبه سوم ایران نسبت کل جمعیت به تعداد افراد مبتلا به ایدز تقریبا 0.1 درصده در حالی که امریکا 0.4 درصد