ایسنا نوشت: قائم مقام وزیر بهداشت تاکید کرد که وزارت بهداشت از تحقیق و تفحص در حوزه سلامت و طرح تحول نظام سلامت استقبال می‌کند.

دکتر ایرج حریرچی در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های عفونی در بارداری و زنان که با حضور وزیر بهداشت و نخست وزیر مجارستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، درباره مباحث مطرح شده مبنی بر "تحقیق و تفحص از طرح تحول نظام سلامت" گفت: وزارت بهداشت از این طرح استقبال می‌کند؛ چراکه نقاط مثبت طرح و اقدامات انجام شده مشخص خواهد شد و در عین حال نیز ما ادعا نمی‌کنیم که کار بدون نقص است و ممکن است اشتباهاتی داشته باشد که به این ترتیب، نقاط ضعف آن هم مشخص خواهد شد.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر مشخص می‌شود که با منابعی اندک، کاری بزرگ انجام شده است. همچنین مشخص می‌شود با وجود تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت و نهایتا کمبود منابعی که طبیعتا وزارت بهداشت نیز با آن مواجه بوده، پرسنل وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها با فداکاری کار کرده‌ و خدمات لازم را ارایه داده‌اند.

حریرچی ادامه داد: ما استقبال می‌کنیم که دوستان منصف، نه آن دسته از دوستانی که نتیجه از قبل برایشان مشخص است، به بررسی طرح بپردازند. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که طی 30 سال گذشته وزارت بهداشت تنها دستگاهی بوده که با برگزاری همایشی طی دو روز، عملکرد خود را به نقد گذاشت. در مجموع باز هم تاکید می‌کنم که وزارت بهداشت با روی باز از تحقیق و تفحص استقبال می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتقاد برخی دانشجویان به دکترای پژوهشی، گفت: این موضوع هم چیز جدیدی در ایران و حتی دنیا نیست؛ چراکه روش پذیرش برخی رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف، متفاوت است و افراد متقاضی بر اساس خصوصیات آن رشته، متقاضی آن هستند.

واریز 1000میلیارد تومان از طلب وزارت بهداشت از سوی بیمه‌ها هنوز کامل نشده است

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره پرداخت 1000 میلیارد تومان از بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت که در جلسه با معاون اول رییس جمهور مقرر شده بود طی یک هفته از سوی بیمه‌ها به حساب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی واریز شود، گفت: این رقم طی یک هفته نخست حاصل نشد، اما اکنون قدم‌هایی در این زمینه آغاز شده اما هنوز تکمیل نشده است. امیدواریم این رقم نیز طی چند روز آینده تکمیل شود؛ چراکه صدور چک از سوی بیمه‌ها و حصول آن مقداری وقت‌گیر است.

وی در این باره افزود: در حال حاضر بیمارستان‌ها بیش از 4000 میلیارد تومان طلب حسابرسی شده از بیمه‌ها دارند و در مجموع بیمه‌ها تا امروز حدود 7000 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و مجموعه وزارت بهداشت بدهکارند.

به گفته حریرچی، سازمان بیمه خدمات درمانی یک سری مشکلات و کمبودهای اعتباری دارد و سازمان تامین اجتماعی نیز به دلیل اینکه با مشکلات دیگری نظیر مستمری‌بگیران و ... مواجه است، نتوانسته که سهم درمان را به درمان اختصاص دهد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی افزود: آنچه که وزارت بهداشت و مجموعه بیمارستان‌هایش از بیمه‌ها دریافت می‌کنند رقم عمده‌ای از پرداخت حقوق پزشکان و پرسنل و تهیه دارو و ... است. امیدواریم اقدام عاجلی در این زمینه صورت گیرد.

تجمیع بیمه‌ها در ادبیات علمی دنیا امری بدیهی است

وی درباره مبحث تجمیع بیمه‌های درمانی و اظهارنظرهایی که از سوی سایرین در این زمینه صورت می‌گیرد نیز گفت: اینکه یک خریدار واحد و پرقدرت بیمه‌ای با اختیار سیاستگذار بوجود آید در ادبیات علمی و سیاست بیمه‌ای دنیا امری بسیار بدیهی است. خواهشم آن است که اقتصاد‌دان‌ها در حوزه اقتصاد، کارشناسان سلامت در حوزه سلامت، کارشناسان بیمه در حوزه بیمه و خلاصه اینکه هر فرد کارشناسی در حوزه کاری خودش اظهارنظر کند.

حریرچی در این باره افزود: کشور ما در مورد سیاست‌های سلامت دو دوره دارد؛ یک دوره قبل از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت از سوی مقام معظم رهبری و یک دوره هم پس از ابلاغ این سیاست‌هاست. تدوین سیاست‌های کلی نظام سلامت در مجامع کارشناسی و مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود چهار سال به طول انجامید و کار کارشناسی زیادی روی آن صورت گرفته است. بر همین اساس از این پس تمام اقدامات‌مان در حوزه سلامت بر مبنای سیاست‌های ابلاغی است. بر اساس این سیاست‌ها، تولیت نظام سلامت مشخص است و بر اساس این سیاست‌ها، حتی بسته‌ای از خدمات که بیمه‌ها خرید می‌کنند باید با نظر و نظارت تولیت باشد.

وی تاکید کرد: در موضوع بیمه‌ها باید یک نظر واحد را دنبال کرد. خواهشم آن است که افراد ادبیات علمی روز دنیا را تعقیب کنند و بعد اظهار نظر کنند.

تربیت پرستار در بیمارستان امری عجیب نیست؛ منصفانه اظهارنظر کنید

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره انتقادات سازمان نظام پرستاری به تربیت پرستار در بیمارستان‌ها نیز گفت: در دنیا روش‌های شناخته شده‌ای در زمینه آموزش وجود دارد. آموزش چه در دانشکده‌ها و چه در بیمارستان‌ها ذیل نظارت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد. این موضوع نیز امری جدید و عجیب نیست و شناخته شده و بدیهی است.

حریرچی ادامه داد: ایران جزو کشورهایی است که با کمبود شدید پرستار و پزشک روبروست و نسبت ترکیب پرستار به پزشک نیز نامناسب است. خواهشم آن است که در مباحث مختلف نظام سلامت منصفانه اظهار نظر شود. در چند سال منتهی به سال 92، پذیرش دانشجوی پرستاری کمتر از پزشکی بود؛ هیچ کشوری این طور نیست اما هیچ کس در آن زمان اظهار نظری نکرد.

وی افزود: نباید مصالح صنف را به مصالح مردم ارجح دانست. با توجه به نیاز ملت، تصمیم‌های علمی لازم با مشارکت گروه‌های مختلف مربوطه اتخاذ می‌شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    1 0
    خوب دانشجوی پزشکی نگیرید البته همه می دونن وزارت بهداشت همیشه پزشک سالار بوده و رشته های دیگه همچون پرستاری هیچگونه حق اعتراضی ندارند
  • ياسين DE ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    1 0
    منم ميدونم چيز عجيبي نيست. ملت از پشت كوه نيومدن. كدوم كمبود پرستار در كمتر از ٧ روز ٥٠٠٠ پرستار تقاضاي كار دادن تو سامانه ي نظام پرستاري. شما بيا اول براي من پرستار كه الانم بيكارم كار پيدا كن بعد دم از كمبود بزن. كمبود ما تو تخصص هاي پزشكي كه خيلي زياده پس چرا تصويب نمي كنيد تو بيمارستان ها متخصص اموزش ببينه