ایسنا نوشت: وزیر بهداشت تفاهم صورت گرفته با کشور مجارستان در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی را تشریح کرد.

سیدحسن هاشمی در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های عفونی در بارداری و زنان که با حضور وزیر بهداشت و نخست وزیر مجارستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن اشاره به رونمایی از تندیس حکیم "ابوعلی‌سینا" و همچنین "سملوایز" از برجستگان علوم پزشکی مجارستان، گفت: بنابر اظهارات نخست وزیر مجارستان، بعد از انجیل، دومین کتابی که بیشترین نشر را در مجارستان داشته، کتاب ابن‌سینا بوده که این باعث افتخار ایرانیان بویژه جوانان جویای علم است.

وی همچنین به تفاهم‌ روز گذشته وزارت بهداشت ایران با مجارستان اشاره کرد و افزود: این تفاهم‌نامه بیشتر در حوزه آموزش، پژوهش، سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید مواد و اشکال دارویی و همچنین صادرات متقابل دارو بویژه در حوزه صادرات داروهای گیاهی از کشور ما است.

وزیر بهداشت افزود: در زمینه اقدامات مشترکی که می‌توان از طریق خواهرخواندگی دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و سملوایز انجام داد نیز تفاهم‌هایی صورت گرفته است.

به گفته وزیر بهداشت، تا کنون حدود 4000 نفر از دانشجویان پزشکی ایران در مجارستان تحصیل کرده‌اند و حدود یکهزار و 116 نفر نیز اکنون در حال تحصیل هستند.

برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای تاسیس شعبه در مجارستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از اقدامات در دست انجام جهت ورود به عرصه بین‌المللی خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا به دنبال هماهنگی‌های در حال انجام، شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران را در کشور مجارستان ایجاد کنیم.

دکتر علی جعفریان در حاشیه برگزاری کنفرانس بین‌المللی بیماری‌های عفونی در بارداری و زنان که با حضور وزیر بهداشت و نخست وزیر مجارستان در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: برگزاری این همایش به دنبال فعالیت‌ها و پیگیری‌هایی بود که همکاران ما در طول یکسال گذشته انجام داده بودند.

وی ضمن اشاره به رونمایی از سردیس "سملوایز" در دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از برجسته‌ترین اساتید علوم پزشکی مجارستان، افزود: "سملوایز" نخستین فردی بود که مهم‌ترین علت مرگ و میر مادران در دوران بعد از زایمان را عدم رعایت موارد بهداشتی خوانده بود و بر استفاده از مواد ضدعفونی و بویژه رعایت بهداشت دست‌ها و شست‌وشوی دست‌ها تاکید کرد و این روش را ابداع کرد. وی در طول زندگی خود سختی‌های زیادی را متحمل شد و با مخالفت‌هایی روبرو بود.

جعفریان با بیان اینکه اکنون حدود 150 سال از فوت "سملوایز" می‌گذرد و دانشگاهی با نام وی در مجارستان در حال فعالیت است، درباره همکاری‌های آموزشی دو کشور ایران و مجارستان در حوزه علوم پزشکی افزود: در گذشته ما عمدتا صادرات دانشجو داشتیم، اما این تعداد در طول 20 سال گذشته به شدت کاهش یافته است. البته اکنون هم تعدادی از دانشجویانی که در کشور خودمان موفق به ادامه تحصیل در رشته مورد نظرشان نمی‌شوند، در مجارستان به ادامه تحصیل می‌پردازند. در مجموع اکنون حدود 1000 دانشجوی ایرانی در دانشگاه مجارستان مشغول تحصیل‌اند. در حال حاضر تلاش می‌شود که حرکت معکوس این امر را ایجاد کنیم.

وی در عین حال افزود: هم اکنون بیش از 300 دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال تحصیل‌اند. درصدد هستیم تا ارتباط آموزشی‌مان در مجارستان تقویت شود و به این ترتیب شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی تهران را در مجارستان ایجاد کنیم. منتظریم تا با هماهنگی‌هایی که در حال انجام است، تاییدیه‌های مربوط به این موضوع را از مجارستان اخذ کنیم. این امر به نوعی ورود ما به عرصه بین‌المللی خواهد بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =