ایسنا نوشت: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: دو مورد مرگ و میر زایمان در سال جاری در کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.

پرویز یزدان‌پناه در نشست با خبرنگاران افزود: در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی قوانین و مقرراتی وجود دارد که باید در خصوص بیماران رعایت شود و عدم رعایت این قوانین باعث قصور پزشکی می‌شود.قصور پزشکی ممکن است منجر به ایجاد عوارض در بیمار یا حتی مرگ و میر بیمار شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در صورت بروز قصور پزشکی اولین مرجع رسیدگی سازمان پزشکی قانونی است و در مراحل بعد توسط سازمان نظام پزشکی و دادگاه‌های صالحه رسیدگی می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: قصور پزشکی در همه دنیا وجود دارد و نمی‌توان 100در صد آن را از بین برد.

مرگ فاطمه رستخیز قصور پزشکی نبود

یزدان‌پناه با اشاره به سه مورد مرگ و میر مشکوک در ماه‌های گذشته در این استان گفت: یکی از این موارد مرگ کودکی ۹ ساله به نام فاطمه رستخیز است که برای درمان به بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت مراجعه کرده بود.

وی با بیان این‌که در شرح حال این بیمار تنها گفته شده بود که چیزی او را گزیده، افزود: پس از معاینه این بیمار توسط پزشک عمومی گفته شد که به علت وضعیت تنفسی نامطلوب باید به وی سرم وصل شود، اما پدر و مادر بیمار با اعتراض اقدام به خروج کودک از بخش کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: پس از 30 دقیقه با بدتر شدن وضعیت تنفسی بیمار، مجددا او را به بخش آورده و اقدامات لازم انجام گرفت.

یزدان‌پناه با اشاره به این‌که در گزارش پزشکی این بیمار نبود ویال ضدعقرب در بیمارستان ذکر شده است، گفت: در همان تاریخ ساعت ۱۱ شب سرم‌های ضد عقرب به شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه تحویل داده شده بود، اما این مرکز صبح روز بعد نسبت به تحویل این سرم‌ها به بیمارستان اقدام کرد.

وی افزود: با توجه به نبود تخت ویژه مراقبت‌های اطفال در بیمارستان دهدشت، نسبت به اعزام بیمار به بیمارستان امام سجاد(ع) اقدام شد اما به علت وخامت وضعیت بیمار در میانه راه، به بیمارستان دهدشت برگشت داده شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به این‌که مرگ این بیمار جزء ۲۱ مورد مرگ مشکوک محسوب می‌شود، عنوان کرد: نمونه برداری توسط پزشکی قانونی انجام و به اصفهان ارسال شد.

یزدان‌پناه گفت: نتیجه پزشکی قانونی این بود که مرگ بیمار به علت شوک در اثر حساسیت و گزیدگی با حشره بوده و تزریق سرم ضدعقرب هیچ کمکی نمی‌کرد. درمان‌های لازم انجام شده بود بنابراین در خصوص مرگ این بیمار، طبق نتیجه پزشکی قانونی قصور پزشکی رخ نداده است.

جزییاتی از مرگ ۲ مادر باردار

وی با بیان این‌که از ابتدای طرح تحول سلامت تاکنون حدود ۲۵ هزار زایمان در این استان انجام شده است، تاکید کرد: طبق آمار کشوری انتظار می‌رفت از حدود ۲۵ هزار زایمان هفت تا ۱۰مرگ و میر در بیمارستان‌های استان رخ دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال گذشته هیچ مرگ و میر زایمانی در استان رخ نداد و تنها در سال جاری دو مورد رخ داد.

یزدان‌پناه اظهارکرد: اولین مورد مرگ و میر زایمان خانم ۴۳ ساله‌ای بود که ۲۷ تیرماه سالجاری به مرکز بهداشتی مادوان مراجعه کرد.

وی با بیان این‌که این خانم باردار دارای پنج فرزند بود و پس از ۱۰ سال مجددا تصمیم به فرزندآوری گرفته بود، یادآور شد: این خانم ۲۷ تیرماه ساعت ۱۱ و ۲۰ دقیقه با شکایت از درد زایمان به بیمارستان مراجعه کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به این‌که اقدامات لازم در خصوص مراقبت از این بیمار در بیمارستان انجام و ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه وارد اتاق عمل شد، تصریح کرد: پس از تولد نوزاد به علت نامطلوب بودن وضعیت، نوزاد به بخش ویژه مراقبت‌های نوزادان منتقل شد.

یزدان‌پناه گفت: پس از خروج جفت، خون روشن نسبتا زیادی از دهانه رحم مادر خارج شد که نشان دهنده پارگی رحم بود و در این خصوص درمان‌های لازم انجام شد و بیمار مجددا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

وی افزود: ترمیم رحم انجام و پس از عمل، خونریزی رحم قطع شد، اما هنگامی که تصمیم به بستن شکم گرفته شد ایست قلبی رخ داد و احیا نیز مؤثر نبود و بیمار در ساعت ۱۴ و ۵۰ دقیقه عصر درگذشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بالا بودن سن مادر و هم‌چنین داشتن تالاسمی مینور را از مهم‌ترین علل ممکن برای مرگ این مادر بادار عنوان کرد.

یزدان‌پناه گفت: نتیجه پزشکی قانونی خونریزی داخل حفره شکم و عوارض ناشی از پارگی رحم متعاقب زایمان طبیعی است، بنابراین در نتیجه پزشکی قانونی ذکر شده بود که، در عملکرد کادر درمان قصوری احراز نشد.

وی با اشاره به به مرگ مادر ۳۱ ساله‌ای که ۶ تیرماه ۹۴ ساعت ۱۱ ظهر با شکایت از آبریزش به زایشگاه امام سجاد(ع) مراجعه کرد، افزود: این بیمار نخستین زایمان خود را تجربه می‌کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد: مراحل زایمان این بیمار ساعت 15:30 بعد از ظهر شروع شد و ساعت 16 بعد از ظهر توسط متخصص ویزیت شد و نتایج همه آزمایش‌ها طبیعی اعلام شد.

یزدان‌پناه تصریح کرد: ساعت 1:15 دقیقه بامداد بیمار اظهار تاری دید کرده و ساعت 1:35 دقیقه به اتاق عمل منتقل شد.

وی با بیان این‌که با تشخیص مسمومیت حاملگی مراحل درمانی انجام گرفت، اظهارکرد: ساعت 2:25 دقیقه بامداد عمل سزارین انجام و نوزاد متولد شد و بیمار در ساعت 5:40 دقیقه فوت کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص نتیجه پزشکی قانونی این بیمار نیز اعلام کرد: مرگ این بیمار ممکن است علل مختلفی داشته باشد و در مورد وجود یا نبود قصور پزشکی نمی‌توان اظهارنظر کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 484191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    2 0
    در حاشيه
  • زایمان طبیعی به چه قیمتی؟ A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۶
    0 0
    چرا به زور زنان را مجبور به زایمان طبیعی می کنید. در مورد بیمار اول اگر سزارین انجام می شد شاید مادر زنده می ماند. بیمار دومی هم ساعت:30 15 مراجعه کرد و ساعت 2 صبح سزارینش کردند. زمان زیادی از آبریزش گذشته بود. منتظر بودند که طبیعی زایمان کند. چرا مردم را به کشتن می دهید؟