بانک های بورسی در مجامع امسال خود دچار چالش های فراوانی با سهامدارانشان بودند؛ افت سودهای تقسیمی و ضرورت افزایش سرمایه دو موضوع محل مجادله سهامداران و مدیران این بانکها بود.

مریم یعقوبی

گرچه بسیاری از کارشناسان و مسئولان سال 94 را سخت ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر می دانند اما سال 93 نیز از جنبه های مختلف دشواری های خاص خود را داشت.

نشانه ها و پیامدهای آن شرایط سخت، در صورتهای مالی و صورت حساب های سود و زیان بسیاری از شرکت های بورسی آشکار شد و مجامع آن ها را دچار تنش کرد.

 نگاهی کلی به گزارش های ارائه شده در مجامع به سهامداران نشان می دهد تقریبا تمامی شرکت های بورسی در همه صنایع دچار افت سوددهی بودند و برای سال 94 نیز حاشیه سود اندکی را پیش بینی کرده اند. کاهش معنادار سودهای تقسیمی در مجامع امسال یکی از نتایج شرایط دشوار اقتصادی سال 93 است.

 بانک های حاضر در بازار سرمایه نیز از این فضای کلی مستثنی نبودند و همانند سایر صنایع، دفاتر مالی سال 93 را با حداقل سودآوری و به تبع آن کاهش چشمگیر سودهای تقسیمی بستند.

 در یک بررسی کلی می توان گفت سود تقسیمی بانک ها برای سال 93 از افت زیادی نسبت به سال 92 برخوردار بوده تا جایی که این رقم برای برخی از بانکها تا نصف نیز کاهش پیدا کرده است

افت سودهای تقسیمی در صنعت بانکداری تحت تاثیر دو عامل مهم اتفاق افتاده است؛ عامل نخست شرایط اقتصادی حاکم بر کل اقتصاد کشور است. با وجود اینکه سال گذشته در پاییز و زمستان اقتصاد ایران پس از مدتها رشد منفی توانست حرکت به سمت رونق را با ثبت دو فصل متوالی رشد مثبت آغازکند اما موج این حرکت هنوز به لایه های میانی و پایینی صنایع نرسیده است و صنایع مختلف همچنان از رکود رنج می برند. ادامه این وضعیت، بانکها را در وصول مطالبات و ایجاد تعادل در منابع و مصارف دچار مشکل کرده است. پیامد چنین شرایطی، کاهش سودآوری بانکها و افت سودهای تقسیمی است.

 مطالبات معوق از جنبه دیگری نیز بر صورتهای مالی بانکها تاثیر گذاشت. طی سال های گذشته ظاهرا بسیاری از بانکها با علم به اینکه بخش عمده ای مطالبات غیرجاری آنها اعم از سررسید گذشته، مشکوک الوصول و معوق هیچگاه وصول نخواهد شد، این مطالبات را در سرفصل دارایی های خود لحاظ و بر مبنای آن سود شناسایی و تقسیم می کردند. بانک مرکزی از سال گذشته با هدف جلوگیری از توزیع این قبیل سودهای موهومی به بانکها دستور داد صورتهای مالی خود را قبل از مجامع برای بانک مرکزی ارسال کنند تا از سلامت آنها مطمئن شود.

نتیجه این اقدام حذف بخش نه چندان کمی از سودهای شناسایی شده بود تا جایی که برخی گمانه زنی ها سودهای مردود بانکها را در سال مالی 93 تا حدود 1500 میلیارد تومان تخمین می زنند. در چنین شرایطی هیچ کدام از بانکها نتوانستند سودی در حد سال مالی 92 به سهامدارانشان بپردازند.

این بررسی در شرایطی انجام شده است که بانک های سامان و پاسارگاد اولین مجمع خود را با اعلام تنفس به وقت بعدی موکول کرده اند. بانک های گردشگری و پارسیان نیز با اعلام عدم پرداخت سود با اعتراض سهامداران در اولین مجمع خود مواجه شده و تصمیم گیری انجام ندادند و مجمع بانک ایران زمین هم به علت عدم رسیدم به حد نصاب سهامداران تشکیل نشد. در بین این بانک ها تنها بانکی که سود سال 93 خود را اعلام نکرده است بانک قوامین است.

بیشترین و کمترین سود تقسیمی سال گذشته بانک ها

سال گذشته بیشترین سود تقسیمی بین سهامداران مربوط به بانک سینا بود با 687 ریال. اما امسال این بانک با بیشترین افت در سود مواجه شده و با کاهش 487 ریالی نتوانست بیشتر از 200 ریال به سهامداران خود سود پرداخت کند.

بانک حکمت ایرانیان سال گذشته کمترین سود را به سهامداران پرداخت کرده بود. سود بانک حکمت ایرانیان در مجمع سال 92 76 ریال بود که امسال با کمترین افت بین تمام بانک ها به 70 ریال رسید.

سال قبل کمترین سود سهام به ترتیب به بانک های حکمت ایرانیان (76 ریال)، صادرات (90ریال) و پست بانک (98 ریال) تعلق داشت و بیشترین سود سال قبل هم بین سهامداران بانک های سینا (687ریال)، سرمایه (350ریال) و ملت (330ریال) تقسیم شد.

کمترین و بیشترین سود سال 93 به کدام بانک ها تعلق داشت؟

امسال بیشترین سود در بانک ها بین سهامداران بانک های انصار(280ریال)، اقتصاد نوین (220 ریال) و کارآفرین (210 ریال) تقسیم شد اما کمترین سود به سهامداران بانک های صادرات (45 ریال)، حکمت ایرانیان (70 ریال) و ملت (90 ریال) تعلق گرفت.

بیشترین افت سود مربوط به کدام بانک هاست؟

در بین بانک ها بیشترین افت در رقم سود امسال نسبت به سال گذشته، مربوط به بانک سینا(487- ریال)، پارسیان (250-ریال) و ملت (240-ریال) بود. با در نظر گرفتن مخالفت سهامداران پارسیان با صفر شدن سود امسال می توان گفت مقام دوم در افت سود به این بانک تعلق دارد.

اما کمترین افت در سود به سهام بانک های حکمت ایرانیان (6-ریال)، انصار(30-ریال)، صادرات (45-ریال) تعلق داشت.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    بانک خاورمیانه و بانک شهر نسبت به سال گذشته افزایش داشتن. اما شما نوشتین هیچ بانکی افزایش نداشته
  • هاشم A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    اطلاعات شما درست نیست سود بانک تجارت ۱۰۰ ریال نیست ۱۰ ریال است
  • امید IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    0 0
    لطفاً در صورت امکان مطالب بیشتری در مورد گزارش های مالی شرکت های بورسی منتشر کنید ممنون
  • رضا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    چرا بانك مسكن نيست بخاطر سود بسيار بالا؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
      0 1
      بانک مسکن اصلا بورسی نیست عزیزم... اونهایی که شما دیدین اوراق خرید مسکن هستند نه سهام بانک مسکن
  • بی نام US ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    بانك شهر را اشتباه نوشتيد . بايد بنويسيد ١٠ ريال مثبت
  • بی نام RO ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    سود نقسیمی تجارت 10 ریال بوده نه 100 ریال. کمترین سود تقسیمی همین تجارت بوده.
  • ابوالفضل IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    دقیق نیست ، بانک ملت الان هم در حد بانک مرکزی و قدرت مالی چند بانک دارد . ...
  • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    1 0
    بهتر است در این گزارش علت کاهش سود توضیح داده شود به طور مثال در برخی از بانک ها افزایش سرمایه وجود داشته است. یا اینکه گزارش پیش بینی و سود اعلامی اعلام گردد.