ایسنا نوشت:

شش روز از اربعین می‌گذرد و بازگشت زائران از عراق به ایران همچنان ادامه دارد و مرز مهران همچنان نخستین مرز انتخابی زائران برای ورود به کشور است، با این حال شهر مهران روزهای آرام‌تری را به نسبت اوایل این هفته می‌گذراند.

طبق آمارهای رسمی سازمان حج و زیارت، اربعین امسال یک میلیون و 400 هزار زائر به عتبات عالیات عراق رفتند که برای بازگشت به کشور فقط پنج روز دیگر مهلت دارند.ورود زائران به کشور بی‌وقفه ادامه دارد. طبق اعلام رییس پلیس راهور نیروی انتظامی، حجم تردد در مسیرهای منتهی به مهران روند کاهشی پیدا کرده است. یگان ویژه‌ نیروی انتظامی از پایتخت به مرز مهران منتقل شده تا جاده‌ها و تردد زائران را نظم ببخشد، استقرار این نیروها در جاده مرزی منتهی به شهر مهران و هدایت وسایل نقلیه عمومی به جاده کمربندی باعث شده، شهر مهران خلوت‌تر شود و از حالت پارکینگ وسایل نقلیه زائران خارج شود.

هرچند این اقدامات، شهر مهران را از حالت اورژانسی نجات داده، اما باعث شده اتوبوس‌های حامل زائران به جاده‌ای هدایت شوند که چندان از امنیت جاده‌ای برخوردار نیست.این جاده به شرکت نفت معروف است؛ خاکی، باریک و بدون هیچ روشنایی است که حالا محل تردد اتوبوس های زائران شده و تا چشم کار می‌کند اتوبوس پشت اتوبوس در این جاده در حال حرکت است که گاهی هم میان آنها یک کامیون‌ باری ویراژ می‌دهد. این جاده‌ی قدیمی که ظاهرا برخی از کاروان‌های راهیان نور از آن تردد می‌کنند، شهر مهران را دور می‌زند و تا نزدیکی‌های ایلام ادامه دارد. شاید بهتر باشد وقتی پلیس راهور و یگان‌های ویژه کنترل راه‌های مرزی را بدست گرفته‌اند، امنیت در این مسیرها را هم تامین کنند.

رییس پلیس راهور نیروی انتظامی گفته است: روزانه پنج‌هزار اتوبوس کار جابجایی زائران را در مرز مهران انجام می‌دهند.اتوبوس‌های شهرداری که زائران را از کربلا و نجف به مرز مهران انتقال می‌دهند، در پایانه مرزی مهران نیز مستقر شده‌اند و زائران را از آنجا تا ایستگاه اتوبوس‌های شهری جابه‌جا می‌کنند. تعداد این اتوبوس‌ها قابل توجه است، اما با این حال بسیاری از زائران بی‌توجه نسبت به این امکانات در مرز سرگردان هستند و هر وسیله‌ی نقلیه‌ایی که می‌بینند، نگه می‌دارند تا سوار شوند. از بلندگوهای پایانه مرزی مدام این نکته یادآور می‌شود که اتوبوس‌های شهری در پایانه مرزی مستقر است تا زائران را به پایانه «صدف» (محل استقرار اتوبوس‌های بین شهری) منتقل کنند؛ اما هیچ تابلو و یا راهنمای دیگری وجود ندارد تا زائران خسته از راه رسیده را هدایت کند.تا قبل از آن‌که اتوبوس‌های شهرداری تهران به مرز برسند، زائران همین مسیر را تا شهر مهران پیاده طی می‌کردند، مسافتی در حدود 15 کیلومتر.پایانه مرزی صدف که اتوبوس‌های بین شهری در آن مستقر شده‌اند، مملو از اتوبوس‌های در حال انتظار برای انتقال زائرانی است که شخصا برای سفر به عتبات عالیات اقدام کرده‌اند و وسیله‌ای از قبل هماهنگ شده برای انتقال ندارند. همین شرایط و نیاز زائران به این وسایل فرصتی شده تا عده‌ای با چندبرابر قیمت، صندلی بفروشند. تعداد مسافران در بعضی از این اتوبوس‌ها بیشتر از تعداد صندلی‌هاست و عده‌ای ایستاده این مسافت چندکیلومتری را تا شهرهای خود طی می‌کنند.

در نقطه صفر مرزی مرزبان‌ها ماسک زده و دستکش پوشیده به زائران خوش‌آمد می‌گویند و زائران افغان از ایرانی‌ها تفکیک می‌شوند، اولین گمان این است که شاید این کار برای قرنطینه و غربالگری زائرانی که از عراق آمده‌اند، باشد، اما زائران افغان به همراه ایرانی‌ها خیلی سریع و همراه با ایرانی‌ها وارد محل چک پاسپورت و ویزا می‌شوند و ظاهرا از قرنطینه و غربالگری هیچ یک از زائران خبری نیست.هیچ تابلوی راهنمایی درباره جلوگیری و پیشگیری از بیماری‌های شایع در خارج از مرزها هم دیده نمی‌شود، در واقع هیچ اقدام بهداشتی در مرز مهران که بیشترین ورودی زائران از آن صورت می‌گیرد، تدارک دیده نشده است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    5 6
    خدا رحم کنه
  • بی نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    4 1
    فکر کن داعش که نتونسته بمب بترکونه یهو یکی رو با ابولا فرستاده لابه لای جمعیت اینها هم که تو کل کشور پخش میشن حالا خر بیار باقالی بار کن
  • بهروز سهرابیان IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    3 2
    سلام من کارمند مرکز بهداشت استان ایلام هستم چرا خبر غیر مستند می نویسین همه اتباع خارجی و زایران ایرانی در بدو ورود غربالگری میشن همه زیر ١۵ساله بیگانه قطره پولیو می گیرین خواهشا زحمات همه کسانیکه دارن با این شرایط سخت ٢۴ ساعته کار میکنن زیر سوال نبرین ممنونم