مذاکرات هسته ای در ژنو، پایان نیم قرن قهر دیپلماتیک آمریکا و کوبا، پرداخت مالیات، صحبت های سید حسن خمینی، بحث پرداخت مالیات و ... مهمترین عناوین روزنامه های پنجشنبه 27 آذر هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 دوباره به صفحه یک روزنامه‌های صبح تهران بازگشته است. مذاکراتی که در دور گذشته، چند روز پشت سر هم تیتر یک روزنامه‌های ایران بود، اما در این دور جای چندانی در صفحه نخست روزنامه‌ها نداشت.

روزنامه جمهوری اسلامی تیتر یک خود را به این مذاکرات اختصاص داده و از قول محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نوشته: «قدم‌های خوبی برای تفاهم در مذاکرات برداشته شد»

این روزنامه نوشته که ظریف در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تهران، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران که در ژنو برگزار می‌شود، گفته: «مذاکرات ایران تنها با آمریکا نیست و با تمام اعضای 1+5 است.»

پیش‌ازاین روزنامه‌های منتقد دولت به انتقاد از مذاکرات دوجانبه دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی پرداخته بودند.

ظریف گفته که «مذاکرات ما با کشورهای 1+5 مستمر است، البته با سایر اعضای 1+5 به‌جز آمریکا روابط دیپلماتیک داریم و این گفت و گوها در پایتخت‌ها ادامه دارد، مذاکرات با آمریکا به دلیل عدم روابط دیپلماتیک تنها در حاشیه مذاکرات 1+5 و در موضوع هسته‌ای است.»

روزنامه آرمان هم با تیتر یک «چانه‌زنی‌های ریز و حساس در ژنو» روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرارگرفته است.

رضا رئیسی در گزارشی که برای آرمان نوشته به چندوچون مذاکرات در ژنو پرداخته: «بالاخره پس از 12 ساعت رایزنی فشرده میان دو هیئت ایرانی و آمریکایی، روز سوم مذاکرات هسته‌ای با نشست اعضای 1+5 با ایران جنبه رسمی‌تری به خود گرفت. ایران و آمریکا دو قطب اصلی مذاکرات هسته‌ای هستند و از آن حیث که امکان تبادل‌نظر و دیدار طرفین به علت قطع روابط رسمی و دیپلماتیک ممکن و میسر نیست، دو طرف مهم‌ترین چانه‌زنی‌ها را دراثنای مذاکرات و پیش از آغاز رسمی جلسه میان ایران و 1+5 طی 2 روز به انجام رساندند. مذاکراتی که فضای آن از سوی سیدعباس عراقچی معاون ظریف مطلوب ارزیابی شده و چنین عنوان کرده که کار چانه‌زنی‌ها به موضوعات ریز و خرد رسیده و این نکته بی‌گمان نشانه مثبتی در مذاکرات است.»

اعتماد هم عکسی از دیدار ظریف و همتای ترک‌اش را به‌عنوان عکس یک انتخاب کرده و به نقل از وزیر امور خارجه ایران نوشته: «کسی از توافق ضرر نمی‌کند»

سفر دیپلمات‌ها به تهران

روزنامه ایران «مذاکرات فرستادگان آنکارا و بغداد در تهران» را موردتوجه قرار داده و نوشته: «رئیس‌جمهوری روز گذشته در دو دیدار دیپلماتیک، پذیرای رئیس مجلس عراق و وزیر امور خارجه ترکیه بود. حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار با «سلیم الجبوری» رئیس مجلس عراق، روابط نزدیک، صمیمی و برادرانه بین دو کشور در همه زمینه‌ها را مورد تأکید قرار دارد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره فراتر از گرایش‌های قومی، طایفه‌ای و مذهبی در کنار همه مردم عراق قرار داشته و حامی اتحاد، یکپارچگی و امنیت و ثبات در سراسر عراق است.»

این اتفاق مورد توجه روزنامه خراسان هم قرارگرفته؛ «مذاکرات رئيس مجلس عراق و وزير‌خارجه ترکيه در تهران / تهران کانون ديپلماسي منطقه‌اي»

هادی محمدی به این بهانه، گزارشی از سفر دیپلمات‌های خاورمیانه به ایران، برای خوانندگان خراسان نوشته و به این نکته اشاره‌کرده که «يکي از پرترافیک‌ترین هفته‌های ديپلماسي ايران امروز به پايان می‌رسد. در اين هفته تهران کانون رایزنی‌های منطقه‌ای بود. آغاز اوج‌گیری اين رایزنی‌ها البته از 2 هفته پيش بود که نشست 3 جانبه تهران با موضوع سوريه با حضور وزراي خارجه ايران، عراق و سوريه برگزار شد. سه‌شنبه نيز نخست‌وزیر این کشور به تهران آمده بود، ديروز هم وزیر خارجه ترکيه و رئيس پارلمان عراق به تهران آمده بودند تا درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای رايزني کنند.»

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه هم در سرمقاله‌ای که برای روزنامه شرق نوشته به روابط ایران و ترکیه و نقش آن در تحولات منطقه اشاره کرده: «زمانی ترکیه ترجیح می‌داد که واگن آخر اتحادیه اروپا باشد تا لکوموتیو کشورهای اسلامی، اما امروز می‌‌بینیم که مقامات این کشور با بازبینی واقعیات تاریخ و منطقه، با رویکردی منطقه‌ای به دنبال آغاز فصل جدیدی در تاریخ ترکیه هستند. فارغ از داوری پیرامون ماهیت این رویکرد، باید بپذیریم که امروز با یک ترکیه متفاوت روبه‌رو هستیم. این تحول، در کنار بازیگری مقتدرانه ایران در منطقه باهدف حل‌‌و‌فصل بحران‌های موجود با رویکرد درون‌منطقه‌ای و تثبیت صلح و امنیت، شرایط جدیدی را در مدیریت تحولات منطقه رقم می‌زند.»

نشست ضد هسته‌ای به روایت دو روزنامه

روزنامه‌های جوان و وطن امروز اما به‌جای ژنو به سراغ دانشگاه تهران رفته‌اند که به نوشته این دو روزنامه نشستی در آن برگزارشده که باعث زیر سؤال رفتن دستاورد‌های هسته‌ای شده است.

جوان این تیتر را برای گزارش خود انتخاب کرده: «وادادگان غربي بازهم عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي دست‌به‌كار شدند / دانشگاه تهران پاتوق مخالفان هسته‌اي» و وطن امروز هم خواستار موضع‌گیری ظریف شده است: «حمله به دستاوردهای هسته‌ای در نشست دانشگاه تهران همزمان با مذاکرات/ آیا ظریف موضع می‌گیرد؟»

ماجرا ازاین‌قرار بوده که احمد شیرزاد، صادق زیباکلام و داوود هرمیداس باوند، به‌عنوان سه فعال سیاسی اصلاح‌طلب در دانشگاه تهران حاضرشده‌اند و در مورد مسائل هسته‌ای ایران سخن گفته‌اند.

روزنامه وطن امروز نوشته که [آن‌ها] سخنانی مطرح کرده‌اند که نظیر آن را صرفاً در ادبیات مقام‌ها و کارشناسان اسرائیلی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌توان دید. به‌عنوان نمونه، احمد شیرزاد در این نشست گفته است: «کشور ما منابع اورانیوم ناچیزی دارد،20 هزار مگاوات برقی که مدعی تولید آن هستیم چیزی جز وابستگی مطلق ما به روسیه ندارد. سؤال ما این است که اگر ما به‌جای 10 هزار سانتریفیوژ، یک عدد داشته باشیم چه فرقی می‌کند؟»

روزنامه جوان هم نوشته: با تغيير تاكتيكي كشورمان در پرونده هسته‌اي - و حتي قبل از اين تغيير تاكتيك - جريان تجديدنظرطلب سه هدف را به‌صورت همزمان و موازي دراین‌باره در پيش گرفت. 1- باورمند سازی اين نكته به جامعه كه «‌مذاكرات با چاشني انفعال در مقابل غرب‌ حلال مشكلات اقتصادي كشور است و تنها به اين وسيله مي‌توان گشايشي در وضعيت معيشتي مردم به وجود آورد. 2- حمايت بي‌چون و چرا و چشم‌بسته از مذاكرات هسته‌اي با گروه 5+1 باهدف ترغيب تيم ايراني به‌سوی «‌توافق با غرب به هر قيمتي» 3- شايد مهم‌ترين هدف جريان مذكور را بايد»‌تعديل ارزش هسته‌اي نزد افکار عمومی دانست.»

بیانیه‌های واشنگتن و هاوانا برای ایجاد رابطه بین آمریکا و کوبا، سخنان سید حسن خمینی در تقبیح آرامش گورستانی و پادگانی، خروج نام حماس از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا، روزگار سیاه واحد پول روسیه، انتقاد بانک‌ها از سود 35 درصدی مؤسسات مالی، تقدیر سخنگوی دولت از نقش قرارگاه خاتم‌الانبیا در کمک به فعالیت‌های عمرانی دولت و ... از دیگر خبرهایی است که در صفحه نخست روزنامه‌های صبح تهران بازتاب یافته است.

5757

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    13 0
    خوبه که جدیدا روزنامه ها رو مرور میکنید
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    14 1
    مطمئنا کاسبان تحریم وتندروهامخالف مذاکرات هستند