ایسنا نوشت: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما نباید گروگان سیاست‌های خود شویم. باید جهت‌گیری راهبردی‌مان ‌ را در داخل دنبال کنیم و از آن در خارج مرزها به عنوان یک حق دفاع کنیم.

 دریابان علی شمخانی در سومین همایش تبیین اندیشه‌های دفاعی امام خامنه‌ای در دانشگاه صنعتی مالک اشتر برگزار شد،‌ اظهار کرد: امیدوارم این همایش به توسعه اقدام و عمل در حوزه دفاع منجر شود و هدفش فقط تولید گفتمان نباشد.

وی گفت: در کشور شاید یکی از مقرب‌ترین دستگاه‌ها در اجرای فرامین رهبری، نیروهای مسلح هستند و این مایه افتخار است. کسانی که روزی نقش سربازسازی در آزادسازی خرمشهر داشتند امروز در میدان عمل به فرامین رهبری و ولایت سرباز هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره چشم‌انداز مسائل دفاعی و امنیتی کشور، گفت: ما در حال حاضر با چالش‌های دوگانه یا دوگانه چالش‌زا مواجه هستیم. ما به مفهوم جمهوری اسلامی ایران قدرتی برآمده و ملموس شده‌ایم و هم‌زمان تهدیدات و آسیب‌پذیری‌های‌مان هم افزایش یافته است. بین فرصت‌ها و تهدیدات ما پیوستگی وجود دارد و ثبات پیش‌شرط توسعه اقتصادی کشور و جایگاه ما در منطقه است.

وی ادامه داد: امروز ماهیت تهدیدات تغییر کرده است. قبلاً آمریکا و اسرائیل تهدیدات ما محسوب می‌شدند اما امروز دیگر تهدیدات سنتی نیستند بلکه از سوی گروه‌های تکفیری در جنگ‌های نیابتی هستند و بسیار موثر است که از این میدان پیروز خارج شویم. اقتدار ایران ابرقدرت‌ها در منطقه را مجبور کرده تا از تهدید نظامی ما دور شوند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، اظهار کرد: اگر اقتدار و کارآمدی نظامی را از نظر دور کنیم حتی قدرت‌های کوچک هم می‌توانند برای ما گردن‌کشی کنند. ما نباید اجازه دهیم قدرت دفاعی و جهت راهبردی ما که منشأ آن اقدامات ماست تبدیل به مناقشه خارجی، داخلی و یا تحت تأثیر فشار خارجی قرار گیرد و از این شکل قدرت باید به شکل دائم صیانت شود.

نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه اکثراً مشکلات جمعیتی و اقتصادی در آینده ما را تهدید می‌کند، گفت: بیشتر مشکلات و آسیب‌پذیری ما ناشی از اقتصاد پایه است که شرایط نوینی را برای ما ایجاد می‌کند. مهمترین عنصری که در این شرایط حاکم است عنصر غافل گیری است که ما باید با افزایش قدرت مانور مانع از غافل‌گیری شویم.

وی تأکید کرد: بررسی اندیشه نظامی یک فرد نظامی متفاوت است از بررسی اندیشه چه‌گوارا که یک چریک بود و یا بررسی اندیشه نظامی یک فرمانده نظامی در جنگ با اندیشه سیاسی دفاعی یک رهبر متفاوت است. برای بررسی اندیشه دفاعی یک رهبر نیاز است که به چند مولفه دقت شود که توجه به تفاوت در سطح فرماندهان و رهبران نظامی یکی از آنهاست. دوم آنکه وقتی اندیشه دفاعی یک فرد را پس از حیاتش بررسی می‌کنیم با بررسی اندیشه دفاعی کسی که در قید حیات است و ان‌شاءالله رهبری نظام تا ظهور حضرت حجت در قید حیات هستند متفاوت است و سوم تفاوت در اندیشه نظامی دفاعی یک فرد با اندیشه نظامی دفاعی یک فرد ایدئولوگ‌محور است.

وی ادامه داد: باید به اینها خصلت به‌روز شدن و تغییرات را هم اضافه کرد.

شمخانی گفت: سیره اندیشه دفاعی در ایران مبتنی بر وحی الهی است و در کنار آن باید به سیره عملی هم توجه کرد و عمق مسائل دفاعی و نظامی را باید نسبت به این موضوعات در نظر گرفت. همچنین در سیره رفتاری ابعاد انسانی اهمیت زیادی دارد که همان غلبه نقش افراد بر ابزار است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: صلح امام حسن (ع) مبتنی بر فقدان نیروی انسانی است و در نبرد حسین (ع) وقتی می‌گوید «هل من ناصر ینصرنی» خطابش به افراد است و یا به سرنیزه‌ها و شمشیرها؟ از این‌رو نقش تعیین‌کنندگی انسان در سیره مبتنی بر وحی الهی حتماً نقش تعیین کننده‌ای در اندیشه‌های دفاعی رهبر دارد.

شمخانی با بیان اینکه توانمندی‌های نظامی، سیاسی و دفاعی ما تلاشی برای حفظ استقلال کشور است، گفت: دفاع از مرزهای امنیتی، عقیدتی و سیاسی ملت ایران را در سال 57 پیروز مقابله با شاه ساخت و از سال 57 تا 95 در این چارچوب عمل کرده است و مبتنی بر رفتار عملی امام خمینی (ره) و رهبری به شدت به مسأله استقلال حساس بودیم. ساقط کردن شاه، مقابله با صدام، تثبیت انقلاب اسلامی، تعریف خودی و غیرخودی ناشی از اهمیت استقلال بود. ما کسانی که به مسأله استقلال حساس بودند را خودی و آنها که غیرحساس بودند را غیرخودی می‌دانیم و آنهایی که به شدت وابسته به بیگانگان هستند را منافق می‌دانیم.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541470

برچسب‌ها