تحلیل روزنامه‌ها از ریاست سه‌باره لاریجانی؛ چرخش «عارفانه» در مجلس اخلاق و دستاورد «هیچ» اصلاح‌طلبان

انتخابات دیروزِ هیات رییسه موقت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، امروز تیتر روزنامه‌های سراسر کشور شد.

به گزارش خبرآنلاین، با برگزاری انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم و تثبیت موقعیت علی لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس برای بار سوم، فراکسیون ولایت موفق شد 9 کرسی از هیات رییسه را به دست بیاورد و به فراکسیون امید که عارف کاندیدای مورد حمایتش برای ریاست مجلس بود، تنها 3 کرسی از 12 کرسی هیات رییسه رسید.

بررسی و تحلیل نتایج انتخابات هیات رییسه و وزن سیاسی آن در این دوره از رقابت‌های مجلس شورای اسلامی، از موضوعات داغ مورد بحث روزنامه‌های امروز کشور بود.

در زیر به برخی تیترهای روزنامه های کشور در مورد انتخابات هیات رییسه موقت مجلس دهم اشاره شده است:

روزنامه شرق در صفحه اول خود مطلبی با این تیتر که اصلاح طلبان اصلاح طلب ماندند و راه تعامل باز است نوشت: نامزد فهرست «امید» از شهر قم، رئیس موقت مجلس دهم شد. علی لاریجانی در حالی بر کرسی ریاست تکیه زد که بسیاری از اصولگرایان تندرو این اتفاق را پیروزی اصولگرایانه و شکست اصلاح‌طلبانه تلقی کردند. این در حالی است که بسیاری از فعالان اصلاح‌طلب از ابتدا قائل به دوقطبی عارف و لاریجانی نبودند و حالا هم با پیروزی لاریجانی معتقدند نبايد از آنچه رخ داده، نگران بود؛ زيرا از ابتدا بنا بر رقابت بود تا تکلیف و وزن نیروهای سیاسی در مجلس روشن شود و آنچه امروز به دست آمده مي‌تواند نقشه راه تعاملات بعدی در صحن مجلس باشد

اما روزنامه وطن امروز تیتر زد: تکرار شکست اصلاح‌طلبان این‌بار در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس دهم. این روزنامه در ادامه می نویسد: این جریان با سرخوشی از پیروزی در انتخابات، ریاست عارف را بر مجلس قطعی می‌دانستند و به دنبال تصاحب هیأت‌رئیسه نیز بودند. اما دیروز تمام این پیروزی‌ها به یکباره به شکست بدل شد و مدعیان فتح بهارستان، اکثریت کرسی‌های هیأت‌رئیسه را  یک به یک واگذار کردند. آنها که ریاست عارف بر مجلس دهم را «گام دوم» مدل جدید سیاست‌ورزی خود می‌پنداشتند؛ دیروز با «گاف دوم» مواجه شدند! اشتباهی که هم یادآور باخت دوم در بهارستان پس از متحمل شدن باخت اول در انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری است و هم یادآور اشتباه مهلک محمدرضا عارف - نفر دوم رقابت ریاست مجلس

تیتر روزنامه قانون در مورد انتخابات هیات رییسه این بود: مجلس اخلاق و امید. قانون در ادامه به بررسی پیروزی لاریجانی بر جایگاه هیات رییسه می پردازد و می نویسد:راي گيري روز گذشته در بهارستان، بيان‌گر چند موضوع بود. نخست اينكه رقابت‌ها به رفاقت‌ها ضربه‌اي نمي‌زند و مبناي اين مجلس بر اساس اخلاق و اميد نهادينه شده‌است. شاهد اين موضوع نيز، تبريك عارف به لاريجاني و تقدير لاريجاني از عارف بود. از سوي ديگر نشان داد كه هرچند اگر برخي اعضاي ليست اميد نيز به علي‌لاريجاني راي داده بودند(كه البته جاي تعجب ندارد، چرا كه خاستگاه آن ليست از اصولگرايان،طرفداران دولت و اصلاح‌طلبان بود) ولي بازهم اصلاحات رشد فزاينده و چشمگيري در اين ميان داشته‌است. چرا كه فراكسيون چند نفره! اصلاح‌طلبان در مجلس‌نهم و هشتم به 103 نفر افزايش پيدا كرد و اين نكته‌مهمي است كه برخي نمي‌خواهند ببينند.

کیهان تیتر زد: دستاورد "امید" در بهارستان؛ تقریبا هیچ و در ادامه نوشت: در حالی که اصلاح‌طلبان مدعی پیروزی قاطع در انتخابات بودند و به شدت از ریاست عارف حمایت می‌کردند، نامزد مورد حمایت آنان با اختلاف فاحشی کرسی ریاست مجلس دهم را به علی لاریجانی واگذار کرد.

تیتر روزنامه اعتماد این بود: 103 نفر! راي متعهدانه و مسوولانه بيشتر اعضاي فراكسيون اميد به عارف چراغ راه اصلاح‌طلبي در پارلمان شد.

مردم سالاری تنها به این تیترکه لاریجانی دوباره رییس شد اکتفا کرد اما در ادامه به نقل از کواکبیان نوشت: 50 نفر از لیست امید به لاریجانی رای دادند. بعد از دو ماه گمانه زني درباره ترکيب هيئت رئيسه مجلس دهم، روز گذشته هيئت رئيسه موقت انتخاب و کارش را شروع کرد. اما برخلاف تمام گمانه‌زني‌ها، تنها سه نفر از 12 نفر هيئت رئيسه سهم اميدي‌ها شد و در اين ميان، 4 نفر از جبهه اقليت پايداري هم بر صندلي‌هاي موقت هيئت رئيسه تکيه زدند.

تیتر روزنامه آرمان به چرخش عارفانه اشاره داشت: نتایج انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم روز يكشنبه از يك سو لبخند بر لب برخي و اندوه بر چهره برخي ديگر آورد؛ لبخند بر لبان طيفي نقش بست كه واقعيت را در مقابل ديدگان خود قرار دادند و با ارزيابي شرايط كشور و بالا و پايين كردن به لاريجاني توصيه كردند و اندوه سهم آناني شد كه صندلي رياست مجلس را به‌واسطه سال‌ها دور بودن از قدرت سهم كانديداي جريان خود يعني دكتر محمدرضا عارف مي‌دانستند و چنان ذوق‌زده حضور در كرسي‌هاي هيات رئيسه را در ذهن خود ترسيم كرده بودند كه از پيرامون خود و آنچه در اتاق هاي فكر جريانات ديگر مي‌گذشت بي‌خبر ماندند.

دنیای اقتصاد هم تنها تیتر زد: لاریجانی رئیس شد پزشکیان نایب‌رئیس و نوشت: سرانجام، گمانه زنی‌های مجلسی پس از سه ماه پایان یافت؛ علی‌‌ لاریجانی، بار دیگر جایگاه هیات‌رئیسه پارلمان را به دست آورد تا رکورد ورود به نهمین سال ریاستش بر ساختمان هرمی بهارستان را ثبت کند.

و روزنامه ایران تنها نوشت: لاریجانی دوباره رئیس مجلس شد

و نتیجه انتخابات را اینگونه تحلیل کرد: نتایج رأی‌گیری‌های دیروز بهارستان نشان می‌دهد که اصولگرایان و طرفداران علی لاریجانی در جلب مستقل‌ها موفق‌تر بوده‌اند و فراکسیون امید نه تنها در این مهم ناکام مانده، بلکه تعدادی از اعضای این فراکسیون هم در رقابت بین لاریجانی و عارف، ترجیح‌شان ابقای رئیس مجلس نهم بوده است.

روزنامه جوان با این تیترکه حباب «اكثريت اصلاح طلبان» تركيد؛ در تحلیل نتیجه انتخابات هیات رییسه نوشت: روز گذشته حباب ساختگي «پيروزي ليست اميد در دو انتخابات مجلس و خبرگان» در بخش مجلس نیز متلاشي شد و با انتخاب علي لاريجاني به سمت رياست مجلس دهم، بار ديگر اثبات شد که «فريب افکارعمومي» با توسل به «آمارسازي» و «دروغ‌پراکني» تاکتيک اصلي جريان مدعي اصلاح‌طلبي در طول ماه‌هاي اخير به شمار مي‌آيد و اولويت براي آنها اهداف حزبي و جناحي است نه دغدغه‌های مردمي. 

27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =