ایسنا نوشت:

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با قرائت شکواییه اهالی محله امامزاده یحیی (ع)، گفت: باید به داد اهالی این محله رسید.

یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران آغاز شد.

در ادامه جلسه احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: بنده دو تذکر را در جلسه امروز شورا آماده کرده‌ام. یکی از این تذکرات را در جلسات گذشته مطرح کردم اما امیدوارم جدی‌تر به این موضوع وارد شویم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: موضوع موتورسوارها در شهر تهران برای پلیس و دستگا‌ه‌های انتظامی عادی و این موتورسوارها در پیاده‌روها و معابر عمومی هر جور که بخواهند جولان می‌دهند و موجب مشکلات عدیده‌ای برای سالمندان، کودکان و ... شده‌اند.

دنیامالی ضمن درخواست از نیروی انتظامی در برخورد ضربتی برای رفع این معضل و جمع‌آوری موتورسواران متخلف خاطر نشان کرد: این موتورسوارها در محدوده مرکز شهر و به خصوص بازار مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به بحث بافت‌های تاریخی منطقه 12 و نامه‌ای که اخیرا تعدادی از اهالی محل به مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نگاشته‌اند‌، اشاره کرد و گفت: همه بزرگواران می‌دانید شهرداری اقدامات موثری را در منطقه 12 انجام داده است اما بحث در امامزاده یحیی خیلی ریشه‌دار است و بنده به اهالی محل قول دادم چند مورد را در قالب تذکر مطرح کنم.

دنیا مالی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند همه مشکلات منطقه 12 را مرتفع سازد گفت: اهالی این محله نکاتی را مطرح کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بافت فرسوده محله و قیمت پایین املاک در این منطقه اشاره کرد که همین امر آسیب‌های جدی را به محله وارد کرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ساخت و ساز در این منطقه را در انزوا قرار داده است و اجازه ساخت دو طبقه بیشتر را به شهروندان این منطقه صادر نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از مشکلات محله امامزاده یحیی اضافه کرد: نداشتن یک خیابان در این منطقه مشکلاتی را برای تردد وسایلی از جمله اورژانس و آتش‌نشانی ایجاد کرده است.

دنیامالی اظهار کرد: خانه‌های اوقافی زیادی در این محله وجود دارد که نیازمند به نظارت بیشتری از سوی دستگاه‌های مرتبط است به طوریکه این خانه‌ها تبدیل به خانه‌های کارگری و ... شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه از ریاست شورای شهر تهران درخواست کرد کمیسیونی (شهرسازی و معماری) را برای این موضوع پیش‌بینی کند و پیگیری لازم را برای رفع مشکلات اهالی محله در دستور کار شورا قرار دهد.

وی همچنین به بیمارستان حضرت سیدالشهدا در محدوده این محله اشاره کرد و گفت: خیرین هزینه لازم برای توسعه این بیمارستان را جمع‌آوری کردند اما به دلایلی مجوز لازم برای احداث بنای بیشتر این بیمارستان صادر نمی‌شود.

پس از اظهارات دنیامالی، چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: تا آنجا که بنده اطلاع دارم اهالی محله سرچشمه، سیروس و امامزاده یحیی مجوز ساخت سه طبقه را دارند و تنها اهالی محله عودلاجان و بازار موظف به رعایت ساخت بنای دو طبقه را دارند.

وی گفت: مشکلات اهالی این محلات تنها طبقات نیست و مسائل دیگری هم وجود دارد.

انتقاد شوراییها به نمای ساختمان جدید مجلس

رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران خواستار ممانعت از ادامه احداث نمای ساختمان بی‌هویت در محل مجلس شورای اسلامی شد.

محمد سالاری در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری به مجلس از عدم اجرای مقررات مربوط به نما در احداث ساختمان جدید انتقاد و اظهار کرد: با توجه به اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری است لذا رعایت قانون و قانون پذیری باید از صفات ذاتی آن باشد، همچنین باید توجه داشت که مقام معظم رهبری بارها و بارها به تمامی نهادها وسازمانها و قوای سه گانه و در دیدار با اعضای شورای شهر و شهرداری تهران بر رعایت قوانین مربوط به نماهای شهری تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: اما ساختمانی که در محل فعلی مجلس شورای اسلامی به منظور توسعه فضای این نهاد و با مساحتی بالغ بر 298 هزار متر مربع، بدون توجه به قوانین و ضوابط نما و بصورت یک ساختمان شیشه‌ای و کامپوزیتی بی‌هویت در حال احداث است. قطعا رعایت مبانی شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در محلی که بعنوان پارلمان ملی کشور مطرح است، باید یکی از اولویتهای مجلس باشد، این در صورتی است علی رغم مکاتبات شهرداری تهران با مجلس و حضور مسئولین فنی مجلس، احداث ساختمان درمنطقه 12 و معاونت شهرسازی و معماری ،متاسفانه به قانون تمکین نکردند و یک ساختمان تمام شیشه‌ای را بنا می کنند که هیچکدام از مفاد و مبانی معماری ایرانی اسلامی را مد نظر قرار نداده است.

سالاری افزود: این در صورتی است که به موجب مقررات ملاک عمل از سالیان گذشته، ساختمان‌های شاخص که بالای 12 طبقه و یا بالای 20 هزار متر مربع هستند مکلف به حضور در کمیته نمای معاونت شهرسازی و معماری و ملزم به رعایت قوانین مربوط به نما هستند اما علی رغم اینکه جلساتی در اداره کل معماری ساختمان با حضور اساتید دانشگاه تشکیل شد، دوستان مجلس در این جلسات شرکت نکردند و جلسه کنسل شد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم جمع آوری نمای ساختمان در حال ساخت مجلس گفت: قطعا مجلس شورای اسلامی ملزم به رعایت تمامی قوانینی که عامه مردم حتی برای ساختمانهای 50 -100 مترمربع اجرا می کنند، است چراکه مجلس محلی شاخص در کشور است که در تمامی محافل خارجی و داخلی مورد توجه و مثال قرار می گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که این نقد به وزارت نیرو وارد است که نهادی که بدنبال صرفه جویی در مصرف انرژی است ، ساختمان خود را تمام شیشه‌ای در دولتهای گذشته احداث کرده و همیشه در مجالس و همایش‌ها مورد مثال و نقد قرار می گیرد لذا من تقاضا دارم طی نامه‌ای به ریاست محترم مجلس، آنان را مکلف به رعایت قوانین کنیم.

سالاری گفت: نمای ساختمانها می بایست در کمیته نما مورد بررسی قرار گیرد و طبق ضوابط ملاک عمل ساختمان های دولتی نیز مکلف به پیروی از این قانون هستند. قاعدتا مجلس شورای اسلامی هم باید این ضوابط بویژه در حوزه اجرای نما را رعایت کند، چراکه این ساختمان سمبل خواهد شد، ساختمان مجلس درکشورهای دیگر سمبل و نمادی از معماری آنها است و ما با این معماری غنی فقط یک ساختمان با شیشه و کامپوزیت بنا کردیم که با آن هیبت تبدیل به یک ساختمان عجیب و غریب خواهد شد که موجب سرافکندگی هم نظام و هم معماری ایرانی اسلامی خواهد شد.

بازگشت 500 زن زندانی به آغوش خانواده با یک میلیارد تومان

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر گفت: 500 زن ایرانی با مصوب شدن یک میلیارد تومان در دوره سوم شوراها به آغوش خانواده‌شان باز گشتند.

معصومه آباد صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر با بیان اینکه در دوره سوم شورای شهر پس از مصوب شدن رقم یک میلیارد تومان برای زنان زندانی که جرایم غیرعمد داشتند، 500 زن توسط ستاد دیه آزاد شدند، گفت: این مبلغ از محل ماده 17 پرداخت شد.

وی با بیان اینکه طرح ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد را در شورای سوم نیز بررسی شد، گفت: 26 نفر از اعضا آن را امضا کردند و لزومی به بررسی دوباره آن وجود ندارد.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر با اشاره به امضای دو فوریت این طرح، گفت: امضای دو فوریت طرح ترخیص زنان زندانی با محکومیت مالی بدون قصد به این دلیل است که چارچوب آن یعنی اولویت‌ها، سقف اعتبار و شرایط جرم در بند بند طرح مشخص شده است.

آباد با اشاره به نزدیکی عید فطر عنوان کرد: این مصوبه می‌تواند اتفاق خوبی را برای خانواده‌ها رقم بزند و همچنین از بروز کودکان کار و موضوعاتی که بر اثر عدم حضور مادر پیش می‌آید پیشگیری کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =