۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

ایسنا نوشت: آتشفشانی که مدت زمان طولانی خاموش بوده و در خارج از رم قرار دارد در حال فعال شدن است،

به احتمال زیاد این آتشفشان حداقل تا هزار سال دیگر فوران شدیدی نخواهد داشت.

کولی آلبانی مجموعه‌ای ازتپه‌های آتشفشانی است که در19 مایلی ( 30 کیلومتری) مرکز رم قرار دارد.

در حال حاضر، محققان در ژورنال Geophysical Research Letters گزارش داده‌اند که این کوه آتشفشان در حال حاضر فوران نخواهد کرد و در واقع هر 31 هزار سال یا بیشتر این آتشفشان وارد یک فاز فوران می‌شود.

گروهی از محققان موسسه ملی ژئوفیزیک و آتشفشان‌شناسی در رم برای بررسی فعالیت اخیر کولی آلبانی از مشاهدات زمینی از زمین‌های مرتفع، زمین‌لرزه و منافذ بخار در کنار داده‌های ماهواره‌ای استفاده کرده‌اند. تجزیه و تحلیل سنگ‌های آتشفشان نشان داد که 36 هزار سال پیش آخرین فوران آن رخ داده است.

در حال حاضر، زمین زیر آتشفشان کولی آلبانی در حال افزایش است. حداکثر حدود 0.08 اینچ (دو میلیمتر ) در سال در مناطقی که منافذ بخار وجود دارد. در طول 200 هزار سال گذشته، این منطقه حدود 164 فوت (50 متر) در ارتفاع افزایش داشته است. به گفته محققان این موضوع نشان می‌دهد که گدازه در حال ورود به ترک‌های زیر آتشفشان است.

از سال 1991 تا سال 1995 این تغییرات باعث وقوع زمین‌لرزه‌های کوچک در اطراف رم شده است. همچنین یک شکاف کوچک یا دریچه بخار، در جاده‌ی نزدیک به فرودگاه فیومیچینو رم در سال 2013 به وجود آمده است. با توجه به این شواهد به نظر می‌رسد کولی آلبانی با توجه به چرخه ۳۱ هزار ساله خود آماده فوران است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =