دست برتر روسیه در برابر ناسا: پرتاب موفق فضاپیمای اضطراری به ایستگاه فضایی بین‌المللی

بعد از سه مأموریت ناموفق تدارکاتی ناسا و روسیه، فضاپیمای باری پروگرس در مأموریتی اضطراری به‌منظور تأمین مجدد تدارکات امروز جمعه به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شد.

فضاپیمای پروگرس ۶۰ (پروگرس M-28M) روسیه سوار بر موشک سایوز U در ساعت ۴:۵۵ صبح امروز به‌وقت گرینویچ (۹:۲۵ صبح امروز به‌وقت تابستانی ایران) از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و ۱۰ دقیقه بعد با موفقیت در مدار قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، پروگرس ۶۰ که بیش از سه تن مواد غذایی، سوخت و تدارکات را برای سکنه مأموریت ۴۴ ایستگاه فضایی به همراه دارد، قرار است روز یکشنبه ۱۴ تیر به ایستگاه فضایی ملحق شود.

پرتاب موفق امروز به‌صورت اضطراری انجام شد، زیرا سه مأموریت ناسا و روسیه در تأمین تدارکات ایستگاه فضایی از اکتبر / مهر سال گذشته شکست خورده بودند. این نخستین پرتاب فضاپیمای پروگرس از زمان انفجار پروگرس ۵۹ در محل پرتاب محسوب می‌شود که در روز ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) رخ داد.

آخرین فضاپیما به مقصد ایستگاه فضایی، موشک فالکون۹ شرکت اسپیس‌ایکس بود که قرار بود روز یکشنبه هفتم تیر فضاپیمای باری دراگون را به ایستگاه فضایی برساند، اما دقایقی پس از پرتاب منفجر شد. این فضاپیما حامل ۱۸۰۰ کیلوگرم محموله ازجمله یک فضای بزرگ پارک موسوم به آداپتور الحاق بین‌المللی بود که برای الحاق آسان‌تر چند فضاپیمای سرنشین‌دار تجاری به آزمایشگاه مداری در آینده طراحی شده بود.

شکست‌های اخیر روسیه در ارتقای موشک پروتون و پرتاب فضاپیمای باری پروگرس این فرصت را برای ناسا فراهم کرده بود که برنامه سرویس‌های فضایی تجاری را بیشتر در معرض عموم قرار دهد و حتی بتواند سیاست‌مداران کنگره و سنا را برای افزایش بودجه تحت تأثیر قرار دهد؛ اما شکست‌های پشت‌سرهم اسپیس‌ایکس در پرتاب و هم‌چنین طرح فرود کنترل‌شده موشک برای بازیابی آن نشان می‌دهد هنوز راه زیادی برای اطمینان کامل به توانایی‌های شرکت‌های فضایی خصوصی باقی مانده است.

شاید برای مقابله با چنین برداشتی است که مقامات ناسا مأموریت امروز فضاپیمای روسی را کم‌اهمیت جلوه داده و اظهار کرده‌اند که فضانوردان حاضر در ایستگاه به این زودی‌ها در معرض خطر پایان یافتن مواد غذایی قرار نخواهند گرفت. تدارکات حاضر در ایستگاه می‌تواند سکنه آن را تا ماه اکتبر / مهر پیش‌رو تأمین کند و سه مأموریت ارسال محموله دیگر برای امسال برنامه‌ریزی شده است.

کارشناسان صنعت فضایی معتقدند عملیات پرتاب امروز روسیه بیشتر به‌رخ کشیدن توانایی فضایی این کشور بود، چراکه هرچند ناسا در عرصه تبلیغات و مأموریت‌های روباتیک منظومه شمسی برتری مطلق دارد، اما آمار نشان می‌دهد فضاپیماهای روسی در رسیدن به مدار زمین مطمئن‌تر از دیگر فضاپیماهای رقیب عمل می‌کنند و کمترین آمار تلفات را در مأموریت‌های سرنشین‌دار ثبت کرده‌اند. به عقیده کارشناسان، شکست‌های بیشتر اسپیس‌ایکس می‌تواند اعضای کنگره آمریکا و عامه مردم را در مورد برنامه‌های خصوصی‌سازی ناسا دچار تردید کند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    آفرین و خسته نباشید به دانشمندان روس
  • بابک A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    42 39
    یاذمون نره که همین پروگرس بود که با یک خطا به ایستگاه میر برخورد کرد و این برخورد اغازی بود برای مرگ میر. به هر حال رقابت های فضایی همیشه یک برنده نداره.
  • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    72 70
    خبرانلاین نظر من رو درج نکرد ناسا این همه ماموریت موفق به مریخ و بقیه سیارات داشته با انفجار ناخواسته موشک یک شرکت خصوصی کوچک عظمت ناسا خدشه دار نمیشه
  • بی نام A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    81 45
    دانشمندان شایشته ی روس با تلاششون در بسیاری از تکنولوژی ها از آمریکا پیشی گرفتن، و این ثابت میکنه که آمریکا استثناء نیست