روحانی:اگر قرار باشد نظارت بر کتاب سلیقه ای باشد، چاپ اول مجاز،چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می شود

حجت‌الاسلام روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: ‫اگر بگوییم افتخارات سرزمین ما و فرهنگ اسلام در شاهکاری چون شاهنامه و در تحفه‌ای چون بوستان و گلستان است، سخن گزافی نگفته‌ایم.

رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران گفت: ‫بنده به خاطر آغاز به کار بیست و هشتم نمایشگاه بین المللی کتاب به ‎وزرای عمان و عراق و همچنین همه آنهایی که در طول زندگی انس با کتاب دارند‎ تبریک و تهنیت عرض می کنم .

اهم اظهارات رئيس جمهور در ادامه به نقل از نسيم مي آيد:
- ‫اگر ما بگوییم انس ما با کتاب است و افتخار ما به کتاب است و هدایت ما از کتاب است و فرهنگ و ادب و شعر ما از کتاب است و دیپلماسی فرهنگی ما بخش بزرگش بر عهده کتاب است سخنی به گزاف نگفته‌ایم.‎
‫ - ما دارای آیینی هستیم و دارای دینی هستیم که معجزه پیامبرش کتاب است و میراث امامش نیز کتاب است و ‫آن قرآن مجید و نهج البلاغه است.
- اگر ما بگوییم افتخارات سرمین ما و فرهنگ اسلام ما و فرهنگ ایران ما در شاهکاری چون شاهنامه و در تحفه ای چون بوستان و گلستان نهفته است و در اثر معنوی چون مثنوی معنوی و در یک اثر گرانبهایی چون دیوان حافظ‎ ‫جمع شده است درست گفته ایم و این واقعیتی است که ما با کتاب با دنیا حرف زدیم‎ ‫وتمدن ما از طریق کتاب به جهانیان معرفی می‌شود‎، ‫مگر نه این است که قانون ابن سینای ما در همه دانشگاه‌ها بزرگ و کتابخانه های بزرگ شرق و غرب‎ ‫زیبایی کتاب و کتابخانه‌های جهانیان بوده است و محل مراجعه اندیشمندان و دانشمندان ما نیز منطق ما با کتاب است‎.
- ‫با کتاب و قرآن و آیات و کلمات پیامبر عظیم الشأن اسلام و صحابه بزگوار و امامان واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است‎ ‫و هنوز قرن دوم هجری بود که صدها کتاب در تفسیر قرآن و تدوین احادیث و بیان فقه اسلامی تدوین شد و نشر پیدا کرد.
- ‫بعضی فکر می‌کنند در یک جدالی بین کتاب کاغذی و دنیای دیجیتال این کتاب کاغذی است که روز به روز مغلوب و مغلوب‌تر می شود، ‫و کم کم جای کتاب موبایل های هوشمند و تبلت جایگزین می شود‎، ‫گرچه شکل کتاب ممکن است به صور گوناگون در جامعه نشر پیدا کند ‫اما هیچ چیز جای کتاب را نخواهد گرفت‎ و ‫کتاب مانده است و می ماند و پایدار خواهد ماند‎.
- مگر می شود خانه‌ای باشد با همه ابزار الکترونیکی که وجود دارد یک کتابی به نام قرآن مجید و ده‌ها کتاب دینی و صدها کتاب روایی و تاریخی و ادبی در قفسه خانه نباشد و اوراق آن کتاب دیده نشود و زیارت نگردد، کتاب می ماند و خواهد ماند.
-اما ما هم در قبال کتاب وظائفی را بر دوش داریم، اولاً کتاب یک مجموعه است از مؤلف ومترجم گرفته و تا آن ویراستار و حروف چین و چاپخانه وت وزیع و نشر و همه دست به دست هم می‌دهند تا کتابی نوشته شود و به دست اهل آن رسانده شود، برای این کار دولت حداقل در زمینه سخت افزاری احساس وظیف می کند
- برای اینکه ما بتوانیم همه وسائل سخت افزار را در اختیار مؤلفان و مترجمان و ناشران و موزعان و نمایشگاه‌ها و فروشگاه ها قرار داده شود‎.
‫- در زمینه نرم افزاری ما باید کار را سهل و سهلتر کنیم و ‫فضای ما فضای امن باشد و فضای آزادی، البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی و چارچوب امنیت ملی و منافع ملی توجه به هویت اسلامی و ملی و دینی باید مورد توجه همگان باشد
- نمی‌توان آنچنان دروازه ها را باز کرد تا هر خرافه ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد یا هر سخن افراطی به نام کتاب یا به نام دین یا به نام انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گیرد و و نمی‌توان هم آنچنان سخت گیرانه عمل کرد و سوگرایانه که برای مؤلف و ناشر هر روز زحمت ايچاد کرد و ورود به کوچه‌های پر پیچ و خم در برابر آنها قرار داد.
- اصول ما برای نشر باید کاملاً شفاف، روشن و کوتاه اگر بنا شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آنوقت چنان می‌شود که چاپ اول مجاز و چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می شود، چون سلیقه‌ای است هر کسی به سلیقه ای عمل می کند و خدا نکند که روزی این گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص و جناح مد نظر قرار گیرد.
- کتاب برای بیان تاریخ گذشته و رفع نیازهای امروز است و برای مهارت آموزی است و برای رسیدن به قله های دانش است‎، ‫کتاب برای آن است که جامعه بتواند با بهترین ابزار علمی مشکلات جامعه را به راحت ترین نحو حل کند.
- امروز به حمد الله نمایشگاه بین المللی کتاب همواره و هر ساله در تهران پر رونق است و این که گفته شد 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خاغرجی در این نمایشگاه عرضه می‌شود، اینکه هزاران ناشر داخلی و خارجی در اینجا حضور دارند و فعال هستنتد و یا نمایندگان آنها حضور یافته اند جای بسی افتخار است.
- اینکه گفته می شود در سال گذتشه 3 میلیون نفر بازدید کننده نمایشگاه بین المللی تهران داشته است اما به همین نسبت باید کتاب فروشی‌های ما هم در سطح شهر تهران و استان ها و شهرستان ها و حتی بخش ها و روستاها پر رونق باشد و کتاب خانه های عمومی ما پر مراجعه کننده باشد.
- اگر کتابخانه ما خلوقت باشد و اگر ناشران ما در انتظار مشتری ساعت‌ها چشم به ورودی مغازه بدوزند پیداست ما هنوز مشکل داریم، پیداست در جامعه ما هنوز آشتی کامل و دوستی کالمل با کتاب تحقق پیدا نکرده و هم دولت هم ناشران هم مردم و هم جوانان همه باید این بار مسئولیت را بپذیریم که کتاب را باید رونق دهیم، راهی وجود ندارد مگر آنکه کتاب خریدن و کتاب خوانی وارد سبک زندگی ما شود‎ ‫تا اینچنین نشده است ما نمی توانیم این مشکل را حل کنیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =