تسنیم نوشت:

در حالی بیش از ۴۰۰ روز از سقوط فالکن ۲۰ سازمان هواپیمایی می‌گذرد که دلایل بروز این سانحه هنوز مشخص نشده و دستگاه‌های ناوبری کشور به واسطه خلاء نبود هواپیمای کالیبراسیون هوایی یکی پس از دیگری از سرویس خارج می‌شوند.

در 410 روز گذشته دو سانحه سقوط مرگبار هواپیما در بخش حمل‌ونقل هوایی کشور روی داد؛ یکی سقوط تنها هواپیمای فالکن مخصوص چک سیستم‌های ناوبری فرودگاه‌های کشور در کیش و دیگری سقوط آنتونوف 140 هواپیمایی سپاهان در تهران.

در سانحه اولی چهار نفر (خلبان مسعود جلیلی، خلبان سیدمهدی احمدی موسوی، مهندس محمدامین عامری و وجیه‌الله ترلانی) جان خود را از دست دادند و در سانحه دوم میزان تلفات 10 برابر شد و 40 نفر از مسافران و کرو پروازی کشته شدند. گرچه این دو سانحه به لحاظ تلفات تفاوت فاحشی با هم دارند اما یک وجه اشتراک دارند و آن نامشخص بودن دلایل سقوط دو سانحه.

یک روز پس از سقوط فالکن در آبهای خلیج‌فارس معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی از اعزام تیم سازمان هواپیمایی کشوری به کیش برای بررسی علت سانحه فالکن 20 خبر داده و گفته بود: "پس از سانحه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دستور تشکیل کمیته بررسی سانحه را داد و بلافاصله تیم بررسی سانحه سازمان به محل حادثه هواپیمای جت فالکن 20 اعزام شد. این هواپیما غیرمسافربری بوده و در حین عملیات پرواز در ساعت 18:46 دچار سانحه شده است."

73 روز بعد مدیرکل دفتر ایمنی و بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری از یافتن لاشه هواپیمایی سانحه دیده فالکن 20 در آبهای جزیره کیش خبر داد. مهدی علی عسگری اظهار کرد: پس از سقوط هواپیمای فالکن 20 در 12 اسفند سال گذشته در فاصله هفت کیلومتری ساحل جزیره کیش، عملیات جستجو برای یافتن این هواپیما آغاز شد، اما به دلیل شرایط جوی و وسعت پراکندگی قطعات عملیات جستجو به کندی پیش‌رفت.

وی گفت: پس از 70 روز عملیات شبانه‌روزی جستجو امروز قسمت‌هایی از لاشه هواپیما در عمق 43 متری تا 50 متری دریا پیدا شد. هواپیمای مذکور بر اثر برخورد با آب به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده و کار جستجو را سخت تر کرده بود. با پیدا شدن لاشه فالکن 20 روند بررسی علل بروز سانحه تسهیل خواهد شد.

این در حالی است که با گذشت حدود یک سال از پیدا شدن لاشه هواپیمای مذکور، نه تنها دلایل سقوط مشخص نشده بلکه در حال حاضر به دلیل عدم تامین هواپیمای جایگزین صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور مدت‌هاست با خلاء بازرسی سیستم‌ها ناوبری فرودگاه‌های کشور دست و پنجه نرم می‌کند.

میرروشن مدیر ایمنی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بهمن گذشته با اشاره به اینکه بعد از سقوط چک سازمان هواپیمایی کشوری چک‌های دوره‌ای دستگاه های ناوبری متوقف شده است، گفته بود: این مسئله باعث کاهش دقت و عدم اتکا به این سیستم‌ها شده و یکی از اثرات این مشکل افزایش دید به بیش از 5 هزار متر است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 16 دستگاه ناوبری از سرویس خارج شده است، گفت: متأسفانه مسئولان به دنبال حل و فصل موقت این موضوع هستند و به بازخورد آن توجه نمی‌کنند.
وی چندی بعد با بیان این‌که در نبود هواپیمای چک سیستم‌های ناوبری سعی می‌کنیم حداقل‌های لازم را برای انجام پرواز دریافت کنیم،گفت:اگر سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها مسئولیت پرواز را برعهده بگیرند،پرواز را انجام می‌دهیم.

مدیر ایمنی ایران‌ایر با اشاره به این‌که هواپیمای فالکن سازمان هواپیمایی کشوری موظف بود تمام سیستم‌های ناوبری کشور را بر اساس چک‌های دوره‌ای تعیین شده در فرودگاه‌های مختلف بررسی و چک کند و از نظر دقت پرواز و استفاده از این دستگاه‌ها را به روز اعلام کند، یادآور شد:‌ سازمان هواپیمایی پس از سقوط این هواپیما با مشکل مواجه شد و ظاهرا هواپیمایی را برای مدتی -جهت چک سیستم‌های ناوبری-اجاره کرد.
میرروشن تاکید کرد: تا زمانی که تست سیستم‌های ناوبری انجام نشود شرکت‌های هواپیمایی مجاز به استفاده ازاین دستگاه‌های ناوبری نیستند. البته اگر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌ فرودگاه‌های کشور مسئولیت انجام پرواز را با استفاده از دستگاه ناوبری قبول کنند و به شرکت‌های هواپیمایی بگویند پرواز بلامانع است و می‌توانند با همین شرایط در فرودگاهی که مشکل چک سیستم‌های ناوبری را دارد پرواز کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها مسئولیت انجام پرواز با شرایط اشاره شده را قبول می‌کنند، گفت: بخشی را قبول می‌کنند و بخش دیگری را خیر. برای همین سعی می‌کنیم مینیمم‌های لازم را نسبت به هوا دریافت کنیم و زمانی که به حداقل‌های مجاز رسیدیم اجازه انجام پرواز را صادر می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، حدود 14 ماه از سقوط فاکلن 20 سازمان هواپیمایی کشوری در فاصله 7 کیلومتری جزیره کیش می‌گذرد، اما دلایل این سقوط همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مسئولان ذی‌ربط در رابطه با اقدامات احتمالی در این زمینه هیچگونه اطلاع‌رسانی را انجام نداده‌اند.

در شرایطی که ایرلاین‌های داخلی با ثبت رکوردهای تاخیر پروازی مردم را به ستوه آورده‌اند که "اصلاحات در صنعت حمل‌ونقل هوایی" یکی از مسائلی که در ماه‌های اخیر بیشتر مورد توجه نمایندگان مجلس بوده است.

شنبه هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که امیدواریم با تغییر مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وضعیت بخش حمل‌ونقل هوایی بهبود یابد، گفته بود: منتظر اصلاحات بعدی در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور هستیم.

هاشمی با بیان این‌که در بخش‌های مسکن، حمل‌ونقل هوایی مشکلات جدی داریم اظهار کرد: البته یک تغییرات بخشی در صنعت حمل‌ونقل هوایی داده‌اند که امیدواریم بهبود لازم حاصل شود.

وی با بیان این‌که در سازمان هواپیمایی کشوری هیچ تغییری ایجاد نشده است، بیان کرد: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تغییر کرد و امیدواریم با این تغییر، وضعیت این بخش بهبود قابل توجهی پیدا کند. اما این بخش کوچکی از صنعت حمل‌ونقل هوایی بوده و عمده بحث ما در سازمان هواپیمایی کشوری است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر این‌که منتظر اصلاحات بعدی در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور هستیم ابراز امیدواری کرد این اصلاحات و بهبود به این سازمان هم تسری پیدا کند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    احتمالا طبق معمول خطای خلبان علتش اعلام میشه