تهرانی ها در سال گذشته برای اولین بار ۱۶روز هوای پاک و ۲۳۳روز هوای سالم را تجربه کردند. در این میان نیز تنها ۱۱۶روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم نصیب تهرانی ها شد. این آمار حداقل در ۵ سال گذشته بی‌نظیر است.

طهورا شهبازی: سال ۱۳۹۳ سرنوشت دیگری را برای هوای تهران رقم زد؛ در این سال روزهای پاک و سالم به طور محسوسی نسبت به سال های قبل افزایش و روزهای ناسالم  کاهش داشته است. شاید از یک طرف می توان این مساله را به اولویت سازمان حفاظت محیط زیست ربط داد که به گفته ابتکار از روز اول ورود به سازمان محیط زیستمساله آلودگی هوا در اولویت  قرار گرفته است. ابتکار می گوید: «گفتیم آلودگی هوا چون ۳۵میلیون شهروند تحت تاثیر آلودگی هوا هستند و آلودگی هوا هم مستقیما جزو وظایف ما است بنابراین کماکان یکی از اولویت های ماست که الان مساله گردو غبار هم با این مساله گره خورده است.» (اینجا)

عده ای پاکی هوا را به جایگزینی بنزین یورو ۴ با بنزین پتروشیمی ربط می دهند و عده ای علت آن را بادهایی می دانند که با وزیدن در سطح شهر به تمیزی هوا کمک کرده است.

سعید متصدی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست، سوخت را شاه کلید آلودگی هوا عنوان کرده است: از سال گذشته در 6 شهر کشور بنزین یورو 4 و در شهر های شیراز، کرج، اراک و مشهد گازوئیل یورو 4 توزیع می شود و این اقدامی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت و نتیجه آن را مردم می بینند.

به گفته متصدی، در مقایسه با سال ۹۲، در سال ۹۳، ۱۳روز پاک اتفاق افتاده است: این میزان کمتر در دنیا اتفاق می افتد. ضمن اینکه امسال شاخص آلودگی هوا از 152 بالاتر نرفت. در مهرماه سال گذشته این شاخص به 188 رسید، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و چندین روز تعطیلی بعلت قرار گرفتن در مرز هشدار داشتیم.(اینجا)

اما بر اساس آمار یک ساله شرکت کنترل کیفیت هوا امسال شهر تهران ۱۶روز پاک را تجربه کرده است که در سال های قبل از آن تهرانی ها تنها ۳روز پاک را تجربه کرده بودند.

استانداردسازی بنزین و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در جشن رکورد خروج خودروهای فرسوده علت بهبود اوضاع آلودگی هوا در سال جدید را اینگونه عنوان کرد: دولت یازدهم ساز و کارهایی برای کاهش آلاینده‌ها در کشور اندیشیده که خوشبختانه موثر واقع شده است و البته این اقدامات، گام های اولیه ای است که باید ادامه یابد. از جمله این اقدامات استانداردسازی بنزین و از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده بوده و این اقدامات پس از غفلت و تعطیلی ساز و کارهایی همچون اجرای استاندارد یورو ۲ و از رده خارج کردن پیکان است که از سال ۷۹ شکل گرفته بود.

ابتکار گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بود و البته هنوز مشکلات زیادی داریم چرا که تسریع روند از رده خارج کردن خودروهای سواری باید اقتصادی شود و در ضمن آن باید تلاش کنیم در صورت فراهم بودن شرایط، این نوسازی را تولید ملی متصل کنیم. (اینجا)

اما یکی از اتفاقات مهمی که امسال به دنبال کاهش آلودگی هوا افتاد پاکی هوا در آلوده ترین ماه سال بود. شاید بتوان بر اساس آمار و ارقام دی ماه را آلوده ترین ماه سال دانست. در چهار سال گذشته، با شروع فصل سرما و از اواسط مهرماه تا اواخر اسفندماه، هوای تهران در بهترین حالت، اندکی از حد استاندارد، بهتر بوده است، امسال در آذر ماه برخلاف سال های قبل 7روز پاک تنفس شده است وضعیتی که در 4سال گذشته هرگز رخ نداده است.

کیفیت هوا در سال 1393 حرف دیگری برای گفتن داشت. ارمغان دی ماه سال 1393 برای تهرانی ها هوای سالم بوده است؛ روزهای اول و آخر این ماه هوای سالم نصیب تهرانی ها شده است. در20 روز اول دی ماه 1393 تهرانی ها به صورت بی سابقه 7روز سالم، 11روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم را تجربه می کنند. پایین ترین شاخص در این بازه زمانی 68 و بالاترین شاخص 152 بوده است.(اینجا)

وضعیت آلودگی هوای سال های ۱۳۹۳،۱۳۹۲،۱۳۹۱ در نمودارهای زیر آمده است:

آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوا نشان می دهد سال ۹۱ علاوه بر اینکه روزهای ناسالم زیادی داشته است یک روز بسیار ناسالم هم داشته است یعنی شاخص هوا بالای عدد ۲۰۰ ایستاده است.

تهرانی ها در سال ۱۳۹۱ تنها ۳روز هوای پاک را استنشاق کردنددر حالی که در این سال ۲۱۶روز هوای سالم وجود داشته است.

در این میان ۱۳۴روز هوای ناسالم برای گروه های حساس نصیب تهرانی ها شده است. تهرانی ها سال ۹۱ را با ۱۲روز ناسالم نیز سپری کرده اند.

سال ۱۳۹۲ را از لحاظ آلودگی هوا می توان بدترین سال دانست. تهرانی ها در این سال تنها ۳روز هوای پاک و ۲۰۲ روز هوای سالم را تجربه کرده اند که نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

۱۴۸روز ناسالم برای گروه های حساس نیز نصیب تهرانی ها شد. پایتخت نشینان همچنین ۱۲روز ناسالم با شاخص بالاتر را نیز تجربه کردند.

اما سال ۹۳ تغییرات محسوس شد. روزهای پاک و سالم افزایش پیدا کرد و روزهای ناسالم کاهش. تهرانی ها در چند سال اخیر برای اولین بار ۱۶روز هوای پاک و ۲۳۳روز هوای سالم را تجربه کردند.

در این میان نیز تنها ۱۱۶روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم نصیب تهرانی ها شد.

عملکرد سازمان محیط زیست در کاهش آلودگی هوا

سعید متصدی معاون انسانی محیط زیست در سال ۹۳ و به مناسبت روز هوای پاک در نشست خبری خود با خبرنگاران اقدامات مثبت سازمان در جهت حل مسایل آلودگی هوا را اینگونه بیان کرد: امروز بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشور حذف شده است در شهرهای تهران، کرج، اراک مشهد اصفهان تبریز سوخت یورو 4را توزیع می کنیم. از موفقیت های دیگر استاندارد سازی خودروها بود. علاوه بر استاندارد یورو 4 جوانبی که تضمین کننده پایداری یورو 4هستند ساماندهی سوخت دیزل مربوط به گازوییل است. گازوییل تولید کشور 7هزار پی پی ام گوگرد داشت که امسال گوگرد آن به زیر 50پی پی ام رسیده است. در شهرهایی مانند شیراز، مشهد، اراک و کرج این اتفاق افتاده است.

او با اشاره به اینکه ضوابط و آیین نامه اجرایی یکپارچه سازی معینه فنی تصویب شده گفت: ما امروز برخوردار از تیم یکپارچه معاینه فنی در آینده نزدیک خواهیم بود که میزان تقلب ها را می تواند به حداقل برساند و ارتباط بسیاری با سیستم شماره گذاری نیروی انتظامی دارد. برچسب و سیستم کاری برای کل کشور خواهد بود.دخالت انسان به حداقل خودش برسد. شماره پلاک خودرو به وسیله دوربین تمام سنسورها از طریق دستگاه و سیستم مکانیزه به بانک اطلاعاتی وارد می شود.

معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: علاوه بر آن ساماندهی در ارتباط با صنایع یا نیروگاه ها است.اتفاق خوبی که در سال بعد می افتد این است که میزان سوخت مازوت که 40میلیون لیتر بوده و 10تا 15میلیون لیتر گازوییل استفاده می کنند امسال آخرین سالی بود که گازوییل و مازوت را برای نیروگاه ها استفاده می کنیم.

او ادامه داد: امسال هم با برنامه دقیق و هماهنگ با وزارت نیرو نفت میزان استفاده از سوخت های سنگین را به حداقل برسانیم. در سال 92میزان سوخت گاز روزانه 80میلیون مترمکعب بوده است در صورتی که امسال بین 100تا 110 میلیون مترمکعب گاز تحویل داده شده است کاری که وزارت نفت انجام داد. (اینجا)

۴۷۲۳۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =