قرار است که در سال 2015 قطارهای گردشگری با مسافران اروپایی بیشتری وارد کشور شود تا شاید شاهد افزایش رشد آمار گردشگری در کشور باشیم.

زهرا تالانی: اولين قطار گردشگران اروپايی با 65 مسافر و 35 نفر خدمه از كشورهاي آلمان، روسيه، سوئيس، انگلستان، استراليا، ايتاليا، برای بازديد از اماكن مذهبی و آثار تاريخی شهرهای زنجان، يزد، اصفهان، شيراز و تهران 30 مهرماه امسال از بوداپست پایتخت مجارستان در ایستگاه راه‌آهن تهران توقف کرد.

گروه دوم گردشگران خارجی هم ابتدا با هواپیما وارد تهران شده و در ایستگاه راه‌آهن تهران سوار بر این قطار شده و پس از بازدید از شهرهای تاریخی دوباره 12 آبان‌ماه از مرز ریلی رازی به مقصد ترکیه خارج شدند. (اینجا)

باوجود اینکه این قطار از مجارستان حرکت کرده است اما بیشتر مسافران این قطار را گردشگرانی از کشورهای آلمان، روسیه، سوئیس، دانمارک، انگلیس، استرالیا ، آمریکا، هلند، سوئد، فرانسه، مکزیک و البته مجارستان تشکیل می دهند که از ماه های قبل برای آمدن به ایران چشم انتظار هستند. (اینجا)

اولين مقصد اين تور گردشگری زنجان بود اما از همان بدو ورود استقبال چندانی از آنها نشد چون حتی يك بروشور هم كه مربوط به آثار تاريخی استان باشد در دست آنها نبود. آنها از یزد نیز دیدار کردند (اینجا)

این قطار 5 ستاره و لوکس گردشگران اروپایی و آمریکایی 12 ورزه خود هر روز دیدار از یک شهر و اثر تاریخی را داشتند ( اینجا) که پس از گذشتن از شهرهای زنجان، اصفهان و فارس وارد تهران شد. زمان رسیدن به تهران توسط این قطار زودتر از زمان پیش بینی شده انجام شد و دوساعتی زودتر رسیدند، به همین علت مسئولان میراث فرهنگی استان تهران که پیش بینی ساعت 11 را برای ورود این گردشگران به راه آهن تهران می کردند، غافلگیر شدند. با این حال مدیرکل میراث فرهنگی استان از آنها با اهدای شاخه گل استقبال کرد.

آنچه که گردشگران از بازدید خود و گردشگری اعلام می کردند ( اینجا) نشان داد که تبلیغ مناسبی در مورد ایران در کشورهای اروپایی نمی شود.

خانم سوی اوترام، گردشگر استرالیایی که به همراه این گروه به ایران آمده است، در ایستگاه راه آهن تبریز گفت: ایران کشور زیبایی است و زیبایی های این کشور ارزش دیدن را دارد.

او گفت: من و همسرم از مدت ها پیش برای آمدن به ایران برنامه ریزی کرده بودیم که با اطلاع از تور قطار بین المللی به مقصد ایران، در آن ثبت نام کردیم.

یا اینکه الکس ساندر یکی از گردشگران این قطار اروپایی به مهر گفت: ایران بر خلاف آنچه که رسانه های خارجی بیان می کردند، بسیار زیباست ولی ما همیشه فکر می کردیم ایران همان عراق است. چون در حروف انگلیسی نیز با هم مشابه هستند.

ساندر ادامه داد: فکر می کردم تنها گردشگران خارجی ایران ما باشیم چون تا قبل از این خبرنگاران ایران خبرهای زیادی از ورود ما به ایران منتشر کردند ولی وقتی به میدان نقش جهان رفتم دیدم غیر از ما از کشورهای مختلفی حتی از سوئیس که هموطن من بود، قبلا از ما به این جا آمده اند و درحال بازدید بودند.

افزایش گردشگران خارجی در ایران

همچنین مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره رشد گردشگری به کشور به خبرآنلاین گفت: رغبت و گرایش گردشگران خارجی، به ویژه گردشگران غربی و بعد گردشگران عربی و مسلمان برای ورود به ایران و استفاده از جاذبه های مختلف گردشگری فرهنگی، تاریخی، مذهبی، زیارتی، طبیعی و گردشگری سلامت زیاد شده است.

او می گوید: برای اینکه به اهداف سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ یا ۲۰۲۵ میلادی برسیم، پیش بینی شده است که باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشیم با حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد. سال گذشته (۱۳۹۳-۲۰۱۴) نزدیک به ۴.۷ میلیون گردشگر خارجی داشتیم با ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار درآمد. برای اینکه در ۱۱ سال گذشته به عددی که گفتیم برسیم، کارهای زیادی باید انجام دهیم. (اینجا)

سلطانی‌فر همچنین از برنامه ریزی برای تبدیل ایران به مرکز گردشگری حلال در دنیا خبر داد و گفت: با این اقدام سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون گردشگری خارجی خواهیم داشت. (اینجا)

در همین حال هم محمد پناهی دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت اعلام کرد: درآمد گردشگری سلامت ایران در سال گذشته یک میلیارد و دویست میلیون دلار بوده است. (اینجا)

ورود قطارهای گردشگری به کشور

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره عبور قطار گردشگری به خبرآنلاین گفت: تا سال 2015، 9 قطار دیگر به ایران می آید که تا کنون12 هزار نفر برای ورود به ایران به کمک این قطارها ثبت‌نام کرده اند.

او هزینه هر کدام از این گردشگران در ایران را 2 هزار دلار اعلام کردو گفت: ما برنامه ریزی کردیم تا ورود گردشگران خارجی به کشور با قطار و حمل و نقلی ریلی افزایش یابد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 405987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =