چرا پراید از خط تولید خارج نمی شود؟/ هزینه خروج پراید از خط تولید

بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌گوید: «ما باید ببینیم چه اتفاقی افتاده که 20 سال است داریم پراید تولید می‌کنیم و مجبوریم مدت زیادی پژو405 یا محصولات دیگر را تولید کنیم. ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست.»

 مریم فکری

حدود 22 سال از تولید پراید می‌گذرد و تاکنون چندین بار از سوی خودروسازان شنیده شده است که خط تولید این خودرو متوقف و خودرو دیگری جایگزین خواهد شد.

براساس استراتژی صنعت خودرو کشور، خودروهای قدیمی باید به تدریج از رده تولید خارج و محصولاتی جدید جایگزین آنها شوند و به نظر می‌رسد در مسیر تحقق این استراتژی، پراید و ۴۰۵ دو گزینه ارجح هستند؛ چراکه به گفته فعالان حوزه خودرو، این محصولات به‌ویژه پراید از عمر خود فرا‌تر رفته و برای خودروساز هزینه روزافزون به همراه دارد.

رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش سایپا درباره روند تولید پراید گفته است که «میزان تولید پراید تا پایان سال کاهش خواهد یافت.» هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز عنوان کرده است: «تا پایان سال 1396 خط تولید 405 متوقف می‌شود.»

اما نکته حایز اهمیت در این شرایط، این است که تاکنون هنوز اقدامی که کاهش روند تولید این خودروها را نشان دهد، صورت نگرفته است. به‌هرحال در شرایط کنونی، یکی از مطالبات مردم این است که خودروهای قدیمی از رده تولید خارج شود و خودروهای جدید و باکیفیت جای آن‌ها را بگیرند. اما پرسش اساسی این‌جاست که توقف تولید این خودروها و جایگزین کردن خودروهای دیگر چقدر هزینه خواهد داشت؟ در این خصوص بهرام شهریاری، عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: «این‌که خروج پراید یا پژو405 از خط تولید چقدر هزینه می‌برد، بستگی دارد به این‌که خودروسازان چه بخواهند بکنند.»

وی توضیح می‌دهد: «یک نوع برخورد این است که خودروسازان فقط بروند یک خودرو دیگر را جایگزین و با تغییراتی تولید کنند و این‌خودرو هم 20 سال تولید شود. یک برخورد دیگر هم این است که بخواهند تغییراتی در سیستم تولید خودرو بدهند و یک کار نهادی انجام دهند.»

شهریاری عنوان می‌کند: تغییر سطحی دادن به روند تولید خودرو و یک خودرویی را جانشین کردن، خیلی کار اساسی‌ای نیست؛ مگر این‌که بروند دنبال این‌که صنعت خودرو را متحول کنند.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو متذکر می‌شود: «راه نجات خودروسازان ایران در این نیست که یک خط تولید را جمع کنند و یک خط تولید دیگر راه‌اندازی کنند، بلکه به نظر من باید تغییرات نهادی صورت گیرد.»

شهریاری می‌افزاید: «ما باید فکر کنیم چه اتفاقی افتاده که 20 سال است داریم پراید تولید می‌کنیم. چه اتفاقی افتاده که مجبوریم مدت زیادی پژو405 یا محصولات دیگر را تولید کنیم.»

وی تاکید می‌کند: «ما باید ببینیم کاستی‌ها در کجاست. اگر کاستی‌ها برطرف شود، متوجه می‌شویم که مشکل از کجاست و چه اتفاقاتی افتاد.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو یادآور می‌شود: «اگر به‌خاطر داشته باشید، یک‌بار اقدام به طراحی خودرو کردیم که حاصل آن سمند بود. اگر همین روند ادامه پیدا می‌کرد و ما بحث طراحی خودرو را تعقیب می‌کردیم، امروز مجبور نبودیم به همین خودروها بسنده کنیم و می‌توانستیم خودروهای جدیدی به خط تولیدمان بیاوریم و تغییرات را اعمال کنیم.»

شهریاری ادامه می‌دهد: «در عین حال، امروز مجبور نبودیم هزینه سنگینی کنیم تا تولید یک محصول را متوقف و یک محصول دیگری جایگزین کنیم.»

وی با ذکر این نکته که متاسفانه حرکت صنعت خودرو از یک جایی به بعد متوقف شد، می‌گوید: «ما در دوره 8 ساله دولت‌های نهم و دهم صنعت خودرو را زیر و رو کردیم و صنعت خودرو از مسیر خود خارج شد. در واقع صنعت خودرو را از مسیر خود خارج کردند و هم مسیر ساخت داخل را مختل کردند و هم مسیر طراحی را. علت اصلی کاستی‌ها در این‌جاست.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو عنوان می‌کند: «در رابطه با کمپینی که تشکیل شده، از یک طرف می‌گویم این حرکت درست نیست، چون داریم به سمتی می‌رویم که به نفع خارجی‌ها و چینی‌ها تمام می‌شود و از سوی دیگر، مردم حق دارند و جانشان به لبشان رسیده است.»

شهریاری با بیان این‌که تاکنون خودروسازان هیچ کاری برای اصلاح خطوط تولید خود انجام ندادند، متذکر می‌شود: «تا زمانی که صنعت خودرو کشور مدیریت دولتی دارد، مشکلی حل نمی‌شود.»

وی تصریح می‌کند: «این صنعت باید به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی نیز فکر نو داشته باشد و به سمت جوینت شدن با خودروسازان دنیا بروند تا بتوانند خودشان را از این شرایط نجات دهند.»

عضو سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خاطرنشان می‌کند: «از سوی دیگر، بخش خصوصی باید طبق برنامه تدوین شده که از سوی دولت حول محور توسعه اقتصادی تدوین می‌شود، حرکت کند تا از این وضعیت بیرون آید.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    282 1
    چه راهي بهتر از پرايد براي كم كردن جمعيت
  • بهمن A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    285 2
    چون ماشین ارزان قیمتی است که با کمترین هزینه تولید بیشترین سود را دارد و چند برابر قیمت واقعی به مردم بیچاره فروخته می شود لذا منطقی نیس که از خط تولید خارج شوذ
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    امان از دولتهای نهم و دهم.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    202 1
    چون باهاش میشه جمعیت رو کنترل کرد.
  • ابی A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    226 1
    مگه میشه از این همه سود گذشت؟ ماشینی که پای کارخونه 5 تومن هم در نمیاد میدن ملت 23 تومن...حق دارن تولید کنن.
  • حمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    31 0
    تولید پرای و امثالهم بی احترامی نسبت به مردم است.
  • بی نام IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    20 0
    تا زمانی که صنعت خودرو کشور مدیریت دولتی دارد، مشکلی حل نمی‌شود. خیر برادر بزرگوار،فقط با کاهش قابل توجه در تعرفه واردات خودرو مشکل حل می شود وگرنه تا دنیا دنیاست همین آش است و همین کاسه.
  • امین RO ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    14 0
    ماشین با تکنولوژی روز امنیت بالا ظاهر خوب مصرف سوخت مناسب و راحتی بالا و قیمت مناسب میتونید تولید کنید من میخرم وگرنه ما را به خیر شما امیدی نیست برید ماشیناتون رو به یکی دیگه قالب کنید. من که رفتم 206 مدل 90 ترو تمیز خریدم بقیه هم همین کار رو بکنند اگر خیلی محتاج ماشین هستید مدل زیر 90 بخرید. اگر هم پول دارید که خارجی خیال خودتون راحت
  • بی نام RO ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    22 0
    اینا همه حرف هستش.اگر روشون میشد همین الان پیکان رو دوباره تولید میکردند.
  • یکی از هزاران A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    15 3
    شعار من اینه : 4 میلیون گذاشتم کنار تا باهاش پراید صفر بخرم .شایدم دو میلیون وام گرفتم گذاشتم روش تا پژو پارس صفربخرم . حالا ببینین
  • بی نام A1 ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    20 0
    چون مفت تولید میکنن و با بالاترین قیمت میفروشن. تازه واس کاهش جمعیت هم خوبه
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    17 0
    اينا ميگن ان دمي را كه در انيم غنيمت شمريم ....مردم هم كه مهم نيستن چون ديگه نميرسن به فردايي دگر
  • فرشید IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    15 1
    با سلام واقعآ با توجه به کارکرد چندگانه اتومبیل پراید ارابه مرگ 1 باعث کاهش جدید جمعیت 2 سرازیر شدن پول یا مفت توی جیب اربابان زر و زور3 آیا واقعآ قیمت خودرو پراید 21 میلیون معادل 6500 دلار است یعنی معادل یک اتومبیل دوو. گلف با 5 استاندارد جهانی ...؟ 3 شما تصور کنید از غسال مرده شورگرفته تا گل فروشی ها و قرآن خوانهای قبرستان دارند از پراید سود میبرند واقعآ مسئولین دلسوز و آگاه حیف نیست این اتومبیل از رده خارج شود ..؟
  • امير DE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    22 1
    آقا تو رو خدا از خط توليد خارجش نكن.حيفه باور كنيد تازه 22سالشه جوونه آرزو داره
  • زاهد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    2 14
    بهترین ماشینه کم مصرف، چابک و راحت ....
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    8 1
    به خاطر امنیت بسیار بالای آن و فول آپشن بودنش
  • امیر A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    1 7
    کمپین نخریدن خودرو صفر یه کار برنامه ریزی شده است وگرنه چرا درباره مواد غذایی که هر روز گرون میشه چرا مردم صداشون در نمیاد.مردم کاره ای نیستن
  • بی نام A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    1 1
    شرم بهشون