الوین تافلر، نویسنده «موج سوم» درگذشت/مرگ پیشگوی مدرن قرن بیستم

الوین تافلر، آینده‌پژوه و نویسنده سرشناس آمریکایی در سن ۸۸ سالگی در گذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به گفته نزدیکان این نویسنده آمریکایی، او شامگاه دوشنبه این هفته هنگام خواب در خانه مسکونی خود در لس‌آنجلس درگذشت.
از تافلر به عنوان یکی از مشهورترین آینده‌پژوهان جهان یاد می‌شود که به خصوص با موفقیت حرکت جامعه صنعتی از مرحله تولید کالا به سوی عصر اطلاعات و تسلط کامپیوتر بر حیات اقتصادی و اجتماعی را پیش‌بینی کرد.
تافلر در مشهورترین اثر خود به نام «موج سوم» از سه حرکت عمده در تاریخ تحول بشر نام برد که هرکدام، به مثابه یک موج نیرومند، مرحله قبلی را از سر راه برداشته و مرحله جدید را برقرار کرد. «موج اول» انقلاب کشاورزی بود که به مرحله شکارگری پایان داد، موج دوم همانی است که کارشناسان تاریخ اقتصادی و اجتماعی از آن با عنوان انقلاب صنعتی نام می‌برند و بالاخره، موج سوم، که به اعتقاد الوین تافلر از دهه ١٩٥٠ آغاز شد، به ورود جامعه صنعتی به عصر فراصنعتی منجر گردید.
البته اظهار نظر و نظریه‌پردازی درباره روند تحول تاریخی جامعه، از جمله جامعه صنعتی، و پیش‌بینی تبعات آن خاص الوین تافلر نبود و پژوهشگران متعددی در نقاط مختلف جهان دیدگاه خود در این زمینه را ابراز داشته‌اند و خواهند داشت.
ویژگی  آثار تافلر، توجه به جنبه‌های متفاوت زندگی اجتماعی و فردی بود. در کتاب "شوک آینده" او از تاثیر شتاب زندگی اجتماعی بر شرایط روانی بشر در عصر فناوری پیشرفته خبر می‌دهد و عوارض آن، از حرکت های اعتراضی علیه جنگ گرفته تا افزایش میزان طلاق را شرح می‌دهد. وی بیشتر به دلیل انتشار آثاری در زمینه‌های انقلاب دیجیتال، انقلاب ارتباطات و تکینگی فناوری شناخته می‌شود. تافلر برای نخستین بار در ایران با ترجمه و انتشار کتاب «موج سوم» شهرت یافت.از دیگر نوشته‌های این نویسنده کتابی به نام شوک آینده است که با نگاهی متفاوت به آینده جهان می‌نگرد.
کتاب ­های «مدرسه در شهر»، «مصرف ­کنندگان فرهنگ»، «آن ­سوی بحران»، «پیش ­نمایش­ها و فرضیات»، «شرکت انطباق ­پذیر»، «جا به­ جایی در قدرت»، «جنگ و ضدجنگ»، «به سوی تمدن جدید» و «ثروت انقلابی» از جمله دیگر آثار اوست. بیشتر کتاب­های تافلر به فارسی ترجمه شده است. الوین تافلر در نوشته‌های مختلف خود به پیش‌بینی و حتی پیشگویی آینده پرداخته است که در بعضی موارد به نحوی دقیق به وقوع پیوسته، در بعضی صرفا در گمانه‌زنی صرف باقی مانده و البته در بعضی دیگر، شاید هنوز زمان تحقق آنها فرا نرسیده است.
الوین تافلر در سال ۱۹۲۸ در نیویورک و در یک خانواده یهودی مهاجر که از لهستان به آمریکا مهاجرت کرده بود متولد شد. او می‌گفت که گرایش به نویسندگی را در سن هفت سالگی و تحت تاثیر یکی از خویشاوندانش که روزنامه نگار بود در خود احساس کرد.
او در سال ۱۹۴۶ برای تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه نیویورک شد و در دوره تحصیل با همسر آینده اش، ادلید الیزابت فارل آشنا شد که پس از ازدواج، نام "هایدی تافلر" را برگزید.
الوین و هایدی تافلر برای پنج سال پس از تحصیل در یک کارخانه کار می کردند اما در اواخر دهه ۱۹۵۰، الوین تافلر با فعالیت به عنوان خبرنگار یک نشریه کارگری و چند سال بعد به عنوان روزنامه‌نگار مجله فورچون به کار نویسندگی روی آورد. او همچنین به عنوان پژوهشگر در چند شرکت عمده فناوری آمریکایی فعالیت داشت.از او یک فرزند دختر به جای مانده است.

 

5858

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 551787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 0
    واقعا جاي يك چنين آينده پژوه هايي در كشورمان خالي است.